kram5610
Forum-svar oprettet
-
ForfatterIndlæg
-
kram5610Deltager
Hej
I går fik jeg endeligt kigget på tv signalet hos min kammarat.
Vi startede med at opsætte en UHF antenne udendørs, rettet mod Åbenrå senderen: https://www.distrelec.de/uhf-antenne/triax/108311/159316
Derefter søgte vi kanalerne ind, både Mux 1 (K37) og Mux 2 (K50) blev modtaget med 70% styrke og 100% kvalitet. Derefter samlede vi DVB-T signalet og kabel tv signalet med følgende filter: https://www.distrelec.de/antennenweiche-ch-2-33-ch-35-69/triax/311164/159299. Dette medførte at signalet på Mux 1 forsvandt fuldstændigt imens signalet på Mux 2 var lige så godt som før.
Vi satte derfor en forstærker på efter UHF antennen, https://www.distrelec.de/antennenverst%C3%A4rker/triax/340320/159120 – dette afhjælp næsten problemet (der var stadig enkelte udfald på Mux 1).
Min kammarat kom så i tanke om, at han da vist nok havde en forstærker på sit kabel tv signal. Denne valgte vi så at pille af. Derefter virkede det hele tilfredsstillinde.
Det analoge kabel tv signal virker tilfredsstillende på nær DR 1 (udsendes analogt på K21 via kabel tv, terrestisk anvendes denne kanal til ZDF Mux i Flensburg) og TV2 (udsendes analogt på K22 via kabel tv, terrestisk anvendes denne kanal til Boxer Åbenrå / Flensburg). Dette er dog ikke så slemt, da disse kanaler jo kan modtages digitalt.
Fra DVB-T virker følgende: Mux 1 DK, Mux 2 DK, NDR 1 Mux, NDR 2 (ARD) Mux (+ 2 Boxer Muxe, men det er ligegyldigt, da han ikke har noget abo).
Mvh.
Morten Hesseldahl
kram5610DeltagerSorry havde i hovedet at I var i Spanien!
I Grækenland ville jeg opsætte en 80 cm skærm også se astra analog indtil 01.05.2012, hvor de analoge udsendelser stopper. Derefter ville jeg se digitalt. Dette skyldes, at de fleste analoge kanaler udsendes på Astra 1L, som dækker Grækenland godt:
En del af de nuværende analoge transpondere vil blive anvendt til tysk tv.
Mvh.
Morten Hesseldahl
kram5610DeltagerJeg har på et tysk forum læst, at man har valgt at teste med tyske kanaler via Thor – der er altså ikke tale om at kanalerne vil blive sendt permanent.
Hvis du er int.i tysk tv samt CNN, Sky News m.fl. kan du opsætte en ekstra skærm til Astra og modtage omkring 60 kanaler ganske gratis (du behøver kun en skærm på 50 cm.)
Mvh.
Morten Hesseldahl
kram5610DeltagerOm en UFO antenne kan afhjælpe dit problem er svært at sige – du kan også være heldig at en stikkepind kan modtage Mux 5.
Det jeg vil sige med ovenstående er, at som der tidligere i denne tråd er nævnt, er “moderne digitale antenner” generelt intet værd (faktisk er det noget salgs fis at kalde en antenne for digital). Der er IKKE sket nogen ændring i modtagelse af terrestiske signaler – så der har ikke været nogen større udvikling. Tommelfingerregelen er at man ca skal bruge samme størrelse antenne til at modtage DVB-T som man tidligere skulle for at modtage TV2 analogt.
Mvh.
Morten Hesseldahl
kram5610DeltagerKan jeg bruge sådan en her som knudepunkt?http://www.tektronik.dk/catalo…..e-253.htmlJeg ved fra en del tyske fora, at billige Multiswitche ikke kan anbefales. Jeg benytter selv en Spaun Multiswitch – nuvel den er dyrere men den er Made in Germany.Problemet med de billige Multiswitche er signal problemer (fx hvis man skifter fra en position til en anden), stort strøm forbrug og stort tab på terrestisk tv.Mvh.Morten Hesseldahlkram5610Deltagerokay.. problemet er at K21 udsendes fra Flensburg (ZDF-Mux) og K22 bruges af Boxer fra Åbenrå og Flensburg i SFN…
K21 = DR1 på analogt kabel TV (den er ikke vigtig, da den jo kan ses via DVB-T).
K22 = TV2 på analogt kabel TV…
Jeg prøvet at ser om det lykkedes – K22 udsendes med kun 500w i Flensborg…
Så håber det virker…
Jeg vender tilbage.
Mvh.
Morten Hesseldahl
kram5610DeltagerJammen så må et TMC 3537 da passe? Kabel TV i indgang 1 og DVB-T i indgang 2?
Mvh.
Morten Hesseldahl
kram5610Deltagerglemte at sige at der skal tilsluttes flere tv på engang – så spaun switchen er ikke så velegnet.
Til at starte med er det to fladskærme – hvor af den ene heller ikke understøtter aktiv antenne.
Mvh.
Morten Hesseldahl
kram5610Deltagerantenne.dk sagde
85 cm så vil Jeg stille Mig tvivlende over Astra2d kanalerne i dårligt vejr
Mvh Per
Pjat – jeg bruger en Maximum T-85 i Flensburg til Astra 1 og Astra 2 – jeg har aldrig udfald (har på to år haft udfald én gang – hvor der var skybrud – men der var Astra 1 også væk).
Mvh.
Morten Hesseldahl
Jamen det er da helt rigtig Morten, alt kan modtages på 1 skærm bare den er stor nok, men hvem mon vil have sådan et monstrum hængene, uha det er god humor
Mvh Per
85 cm er nok til at modtage både Astra 1 og Astra 2 på Fanø….
Nu er der jo antenner der er bedre en en unix 100, en Televes dat75 giver mindst 2 db mere på selve antenne
og den vil sagtens kunne trække Flensburg hjem UDEN forstærker, og tabet på polariteten der vender forkert vil blive ca 30 % på Varde senderen, så det vil efter Min bedste mening sagtens kunne lade sig gøre
Mvh Per
Hvor mange mon der vil have sådan et monstrum hængende? Astra 1 kan du modtages sammen med Astra 2 uden at skærmen behøver at være større.
Morten dog
prøv nu lige at læse tråden forfra igen, Jeg forstår ikke helt hvad Din øvelse med Din løsning går ud på, spørgeren og Jeg snakker parabol fra begyndelsen af, der er ingen der har afskrevet parabol
Mvh Per
Det jeg anfægter er dit og “reslfj” råd om modtagelse af tysk TV via DVB-T på Fanø. I skriver begge to som det er en enkelt og god løsning. Fra Fanø til Flensburg er der ca. 95 km i luftlinje og fra Fanø til Westerland (Sild) er der ca. 60 km.
Flensburg sender lodret med 50 kW på NDR’s to Mux’er og med 20 kW på ZDF’s Mux dette vil kræve en stor UHF antenne samt forstærker, fx en Triax Unix 100 Antenne. Jeg tvivler på om en lodret monteret antenne mod Flensburg kan tage Varde senderen stabilt. Alternativ til Flensburg senderen kan man forsøge at modtage Westerland på Sild (som dog sender vandret ligesom Varde) – men her udsendes NDR’s 2 Mux’er med 8 kW og ZDF’s Mux med 5 kW. Igen tvivler jeg på, at man opnår et godt og stabilt signal fra Varde med en antenne monteret mod Westerland.
Personligt ville jeg finde det spændende at montere et antenneanlæg på Fanø for modtagelse af tysk DVB-T (fordi jeg interesserer mig antenne teknik) – men spørgeren her ønsker (efter min opfattelse) et driftsikkert og fornuftigt anlæg – og det er tysk DVB-T på Fanø ikke!
Mvh.
Morten Hesseldahl
om Danske priser er ågerpriser ved Jeg ikke, men tingene følges jo gerne ad, håndværkerne i Danmark er pålagt store udgifter til skatter og afgifter og høje timelønninger til de ansatte, og det vil jo gøre tingene dyrere, end en underbetalt polak ansat i et tysk firma, det er vel ikke så svært at forstå Morten
Mvh Per
Nu ønsker jeg ikke at starte en lang diskussion om danske / tyske priser – men jeg har nu aldrig set en polsk ansat i et tysk antennefirma – det må være noget dansk! Men det er vel ikke ualmindeligt at give 4-500 kr. for en timeløn i DK?
Men hvor om alt er – hvis der ønskes modtagelse af følgende:
*Dansk DVB-T (går ud fra vi taler om gratis kanaler)
*Tysk TV
*Engelsk TV
Så vil min løsning med èn parabolskærm til Astra 1 + Astra 2 samt en mindre uhf antenne rettet mod Varde senderen – være både den mest økonomiske samt give langt flere kanaler!
Mvh.
Morten Hesseldahl
det vil da aldrig blive dyrere med en uhf antenne, end en parabol løsning, især hvis der skal ekstern hjælp til installationen af parabol anlægget, og nu er der vel egentlig ingen grund til at begynde og mundhugges om hvad der er bedst, Jeg mener bare at de foregående indlæg besvarer spørgsmål som stilles, og ikke bærer præg af særlige anbefalinger
Mvh Per
Nu kender jeg ikke de danske (vel sagtens åger) priser – men hvis der alligevel skal en montør ud og montere en skærm til Astra 2 (28,2° øst) – kan jeg ikke forestille mig en at det er billigere at montere en stor UHF antenne til tysk DVB-T (der skal måske endda bruges to UHF antenner for også at kunne modtage dansk DVB-T i fornuftig kvalitet).
Mvh.
Morten Hesseldahl
der er så lige problemet med de Danske dvb-t kanaler som også skal løses Morten
Mvh Per
Der er en fladskærm i sommerhuset med indbygget DVB-T tuner – og dansk tv kan på Fanø modtages med en mindre antenne (rumlepraasen skriver jo endda at det er lykkedes at modtage de danske DVB-T kanaler på en flagknob antenne).
Der er ingen grund til at anbefale overkill løsninger og efter min mening, er det overkill at begynde at opsætte kæmpe UHF antenner til modtagelse af tysk DVB-T (det kan kun blive dyrere og giver kun 12 kanaler mod over 100 kanaler på astra). Hvis rumlepraasen alleligevel skal have en parabol op til engelsk tv er det da smartest at opsætte én skærm til engelsk og tysk tv også modtage de danske på DVB-T.
Mvh.
Morten Hesseldahl
-
ForfatterIndlæg