Huset på DR – Sådan er serien blevet til
DRTV har premiere på ‘Huset‘ fredag den 1. september fra morgenstunden, mens første afsnit af serien kan ses på DR1 søndag den 3. september klokken 20.00.
I denne artikel kigger vi lidt nærmere på hvordan serien er blevet til, hvor den er optaget med videre.
De står bag serien Huset på DR
Det er manuskriptforfatter Kim Fupz Aakeson og de to instruktører Frederik Louis Hviid og Michael Noer samt DR-producent Rikke Tørholm Kofoeds der er hovedkræfterne bag serien. De har man i den sammenhæng lagt et stort og grundigt arbejde i blandt andet at sætte sig ind i, hvordan et virkeligt fængsel fungerer.
‘Huset’s oplæg er Kim Fupz Aakesons bog ‘Fangeleg’, der udkom i 2021. Det er en bog om livet i og udenfor de danske fængsler for en række fængselsbetjente. Aakeson kom altså allerede ind i arbejdet med serien på DR med en del research i bagagen fra sin bog.
Huset er blevet til med grundig research
I forbindelse med ‘Huset’ skabte man, mere eller mindre fra bunden, en fælles vidensbank for alle involverede, som man kunne referere til. Et arbejde, der mundede ud i en over 50 sider lang såkaldt ’ordbog’. Et opslagsværk, som holdet bag serien hele tiden har kunnet tilgå i forhold til det univers, man i fællesskab var ved at opbygge.
Værket indeholder en lang række væsentlige og udførlige beskrivelser af et utal af aspekter ved fængselslivet så som for eksempel, hvordan et besøg for pårørende rent faktisk foregår, hvad muligheden for musik er i en celle, hvordan man skal håndtere sine nøgler, eller hvordan en magtanvendelse skal foregå. Kort fortalt alle de forskellige aspekter ved fængselslivet, man kan forestille sig.
I arbejdet med at lave opslagsværket har man gentagende gange talt med både en lang række indsatte, tidligere betjente og nuværende betjente samt været i kontakt med Kriminalforsorgen i forhold til dets procedurer over for de indsatte.
Man har i samme ombæring sat sig grundigt ind i eksisterende litteratur om det danske fængselsvæsen for at forstå historikken. Skuespillerne har tilmed trænet med rigtige betjente for at lære om alle fra de regler og sikkerhedsprocedurer, der eksisterer i et fængsel til sproget og kulturen blandt kollegaerne. Det har været et stort og omfattende arbejde, der, for producent Rikke Tørholm Kofoed, af flere overordnede grunde er det hele værd.
En af de helt store gaver i researchen ligger dog i den som inspirationskilde. Der er nemlig ofte utroligt godt drama gemt i virkelighedens verden. Gaver, som man med fordel kan ’stjæle’ og tage med ind i fiktionsuniverset. Så rigtig mange af de ting, man ser i ‘Huset’ kommer faktisk direkte fra research og er blevet skrevet ind i manuskriptet på den baggrund. Research bidrog samtidig for skuespillerne til deres spil. Det at de kendte og forstod mange af de rutiner og regler, der eksisterer i et fængsel, gav dem konkrete redskaber, som de kunne bruge til at gøre deres karakter bedre og mere tredimensionelle.
Hvor er Huset på DR1 optaget?
Huset har haft det held at man havde den helt unikke mulighed for at kunne optage serien i det tidligere virkelige fængsel Vridsløselille, der helt frem til 2017 fungerede som et rigtigt fængsel. Det at kunne lave serien, hvor man vidste, at der havde siddet rigtige indsatte og arbejdet rigtige betjente var en kæmpe bonus i forhold til at tro på, at man rent faktisk var i ’Huset’.
– Den her serie havde ikke fungeret i en kullise. Jeg tror simpelthen, Vridsløselille Fængsel var afgørende for overhovedet at lave serien. Det at være, hvor virkeligheden har udspillet sig og gå på arbejde i et rigtigt fængsel, var uvurderligt, siger DR-producent Rikke Tørholm Kofoed.