Svar til: UKTV modtagelse på Channel Master 180 i DK
Det ser fint ud.
Nu ved jeg ikke hvor godt et signal du har men jeg mangler en måde at dreje parabolen (flytte LNB’en), mellem 28,2 og 28,5.(ved a flytte LNB’en 7-8 mm)
Jeg gør det med et koben og drejer pallen den står på, med ca 1 cm (på bagkanten af pallen, den drejer om et a hjørnerne på forkanten).
Og det giver en mærkbar ændring. Jeg har den nomalt på 28,2 (2g/2f), og så snart jeg kan se et billede fra 2e (det er en ITV beam der kommer først), så ved jeg at jeg ved at dreje mod 28,5 kan se 3-4 beams, incl BBC.
Angående modtager er der nogen der ved hvilke er er bedst, til div beams:
1: DVB-S (kun H eller V på den freq).
2:DVB-S (både H og V på samme freq)
3:DVB-S2 (HD)
Indtil fornyligt brugte jeg en billig modtager fra harald nyborg fordi det var den bedste af ca 5 forskellige modtagere. Og jeg bruger en god men gammel LNB.
Så købte jeg en freesat modtager og lånte en Black ultra LNB.
Først skiftede jeg både modtager og LNB, og var noget skuffet over at det ikke blev bedre, (meget tæt på det samme). Men med freesat modtageren og min gamle LNB er der meget bedre, dvs. hvis jeg lige akurat ikke kan fåe en lock med min gamle modtager, kan freesat modtageren vise fejlfrit et billede.
og på 2f hvor der sendes H og V på samme freq er der endnu større forskel (mit skew er korrekt men her på kanten er der vel noget støj mellem kanalerne).
Alt dette gælder for de lave bånd hvor de fleste UK beams ligger, men for de høje bånd er min gamle modtager mindst lige så god!
Er der nogen der ved hvor mange dB forskel der på et fejlfrit SD signal (DVB-S) og så HD (DVB-S2) ? (for det virker ikke som om min freesat modtager er god til DVB-S2 men det er kun et gæt).