Svar til: UKTV modtagelse på Channel Master 180 i DK
Det ser fint ud. Nu ved jeg ikke hvor godt et signal du har men jeg mangler en måde at dreje parabolen (flytte LNB’en), mellem 28,2 og 28,5.(ved a flytte LNB’en 7-8 mm) Jeg gør det med et koben og drejer pallen den står på, med ca 1 cm (på bagkanten af pallen, den drejer om et a hjørnerne på forkanten).
Man kan godt flytte bare LNBen, men det du gør er det rigtige: Optimalt set må hele parabolen drejes. En 1,8m parabol har en relativt snæver åbnkingsvinkel, så den bliver mere retningsfølsom. En 1,2m er meget mindre følsom, og giver mere tolerance – hvis man altså har signal nok.
For at flytte parabolen skal du ideelt set have et polarmount, da er lavet til præcis det formål (at dreje parabolen). CM har desværre ikke solgt polar mounts i mange år – der kommer fra tid til tid nogle til salg i England, men de er meget sjældne (og ofte rustne).
Eneste nemt tilgængelige “after-market” PM, der passer direkte på en CM180, er det fra sattelitesuperstore.com i england, men det koster 13.000 DKK
http://www.satellitesuperstore.com/dishes-motors2.htm#andrews18mot
Hvis man vil eskperimentere kan man lege med polar mounts, der egentlig er designet til andre mærker.
Det kræver dog en adapter i form af en stålplade med passende huller og nogle bolte.
Laminas (igen) laver et polar mount til deres 1800 serie, som kan bruges til en CM180.
http://www.laminas.com.pl/page_eng/asp1800_eng.html
Det koster meget mindre, men dog stadig nogle tusinde kroner.
Og så skal du have aktuator, V-box, og en STB der understøtter at man sender en “goto” kommando for hver enkelt kanal i kanal-listen (og det duer ikke med en Freesat box!).
Medmindre du bare stiller manuelt, det kan gøres med en “DiSEqC controller” som f.eks. den fra Stab.
https://www.hm-sat-shop.de/motoren-positionierer/781/stab-mini-pos-02?c=22
Og det giver en mærkbar ændring. Jeg har den nomalt på 28,2 (2g/2f), og så snart jeg kan se et billede fra 2e (det er en ITV beam der kommer først), så ved jeg at jeg ved at dreje mod 28,5 kan se 3-4 beams, incl BBC.
Selv med fast monteret CM180 har jeg signal på stort set det hele.
Jeg har så også fordelen af at være i Nordsjælland, hvor signalet er noget af det bedste i DK.
På de fleste 2E har jeg 8-11 dBuV C/N forhold, nogle af de svære er lidt lavere.
Jeg har indtil videre optimeret modtagelse ved at pege på (hvad jeg gætter på er) omkring 28.3, så jeg rammer lidt under optimal modtagelse på både 2E og 2F/G, men får nok signal til det meste.
MEN
dit forslag er interessant. Måske er det “godt nok” bare at flytte LNBen!
Selv en CM180 kan bruges til multi-feed, især når vi taler en forskel på blot 7-8 mm.
Fokuspunktete er lidt større med et par mm’s offset, men det burde stadig være stort set det samme.
Til det skal man bare have en meget lille (lineær) aktuator til at skubbe en LNB højre-venstre, og en V-box til at drive den med, og så en mekanisk anordning til at montere det hele for enden af feed-armene. Det kan nok bedst realiseres med ny “feed-support arm”, dvs. den nederste arm, der bærer vægten af LNB+feed (kompression).
Jeg har faktisk set sådan et aggregat monteret på en (større) Prodelin antenne, men jeg skal lige rode igennem gemmerne for at finde en reference.