Re:To DVB-T2 muxer i Østrig i første halvår 2012.

reslfj
Deltager

kram5610 sagde

19E2 sagde

@ Lars, tak for at have henledt opmærksomheden på denne og generelt andre
DVB-T nyheder.

Kan det oversat fra tysk tages bogstaveligt, når der
skrives, at reservationen af frekvenser til DVB-H
nu alternativt vil blive
stillet til rådighed for “terrestisk RADIO via DVB-T2” (Rundfunk=Radio)
?

Rundfunk betyder ikke radio, men derimod “Radiofoni”. ORF = Österreichischer Rundfunk = østrigsk radiofoni. Så man kan ikke udlede at den ekstra kapacitet skal bruges til radio – men måske man ønsker at sende radio via DVB-T som bl.a.  England og Sverige gør. 

Jeg læste det heller ikke som (lyd)radio. Der er jo  tale om 8Mhz UHF kanaler. Det betyder jo ikke,  at en operatør ikke kan anvende lidt af kapaciteten til at sende radio til modtagelse via en fast antenne. Sådant vil især være anvendeligt til fx multikanal klassisk 'koncertsals kvalitet' , men er ret uegnet til fx en bilradio.

Det, jeg og andre har skrevet om at bruge DVB-T2 istedet for DAB/DAB+, har jo kredset om 1.7 MHz VHF bånd III kanaler. Der skulle sendes med et meget, meget  mere robust signal end det normale fjernsynssignal til en tageantenne. Der vil ikke ske meget her, før DVB-NGH kommer med et forslag senere i år.

Det vigtige i denne nyhed er naturligvis, at Østrig – hvor man, da DVB-T2 først kom frem i sommeren 2008, straks udsendte  'aldrig her' meddelelser – og alligevel allerede nu vil udbyde to DVB-T2 muxer, med muligheden for en tredie indenfor kortere tid.

Det er marketingfolk og andre lignede, der ikke går af vejen for at sende varm luft og direkte løgn i omløb bare for at sælge – det burde være strafbart at sige sådant, når man ikke aner andet end frygten for sit eget 'dagens salg' –

Så gå dog fallit for fa'n, hvis i ikke kan klare jer med at sige sandheden eller i det mindste holde kæft med uvidenheden og den direkte løgn. Det er en urimelig holdning nogle – især indenfor forretning – har, hvis det går godt, så skal der ingen regler være, løgn er blot et nødvendigt og acceptabelt værktøj og 'bimmerne' skal skiftes til en større model hurtigst muligt.  Når det så går dårligt, skal der straks gives tilskud – til landbruget , til  'Radio Møller' og jeg behøver vel ikke nævne bankerne.

Som sagt kan jeg ikke forestille mig, at denne ekstra kapacitet kan blive brugt til andet end at udsende de eksisternede programmer i HD kvalitet. Østrig er FTA land ligesom Tyskland – der findes et pay tv tilbud kaldet “Austria-Sat” som udsendes via satellit – men her er tale om nice kanaler. Husk på at man har sprogfællesskab med Tyskland – så ARD og ZDF er lige så vigtige for en østriger som ORF er. 

Der er et meget stærkt ønske om et konkurrencedygtigt altenativ til kabel og satellit. Terrestrial broadcast er den bedste og sikreste måde at skaffe den mest universelle dækning med tv.

Personligt ser jeg i Østrig kun morgen-tv med billeder fra skistederne, når jeg er der på skiferie.

Lars     smile

Back to top button
Close

Adblocker registreret

Kære besøgende, DIGITALT.TV er et énmandsforetagende, der er afhængigt af reklameindtægter for at kunne fortsætte driften. Jeg beder dig venligst om at deaktivere din Adblocker på denne side. Uden reklameindtægterne har jeg desværre ikke mulighed for at holde siden kørende. På forhånd tak for din forståelse og støtte. Webredaktør Bo Kjærgaard