Re:Danmark skifter til DAB+ 1. december 2014 ?

kram5610
Deltager

Anders sagde 
Korrekt at DAB er historie.

Danmark skifter jo netop til DAB+.Radio via internet har den ulempe at det gør radio til en betalingstjeneste, da man dermed er tvunget til at betale for internet i hjemmet, i sommerhuset, i bilen, på farten, og hvor man ellers hører radio. 

Radio som en free-to-air tjeneste bør altid være en mulighed.

Netop – netradio / Interradioer ser jeg kun som et supplement. Min internet radio står nu på mit arbejde – jeg skrottede den derhjemme. Jeg købte den i 2013 og var i starten meget begejstret – jeg har dog følgende kritikpunkter:

*Bitraten er lav (altså markant dårligere lyd end FM og satellit)

*Til tider ustabilt – der var dage hvor serveren var nede flere gange (ca. 30 min hver gang) – hvilket betød at jeg kunne slet intet modtage

*Geoblocking – kanaler som kan modtages på satellit / fm i grænseområdet kan ikke altid modtages (min nabo er fra Holland – enkelte nederlandske kanaler som hun kan modtage på satellit, fungerer ikke på netradio). 

*Forkert regional version – fx kan jeg kun modtage Skala FM en gang (tror det er Kolding versionen) – altså jeg kan ikke høre Aabenraa versionen med tyske nyheder (som jeg kan modtage der hjemme / i bilen på 9 FM frekvenser). 

*Midlertidig geoblocking – under VM 2014 blev de tyske informationskanler (NDR Info, MDR Info, Bayern 5 etc) pålagt af FIFA at lukke for at udlandet kunne høre live transmissionerne fra fodboldkampene. Dette betød i praksis, at den “normale” NDR Info blev blockeret under VM – en kanalsøgning var nødvendig for at finde “NDR Info WM 2015” – denne kanal virkede så kun i Tyskland (for mig var det 15 sekunder, så virkede det igen – men for en mand på 75 vel nærmest uoverkommeligt). 

Og som Anders skriver er det da vigtigt at man netuafhændigt kan modtage radio. Jeg gider da helt ærligt ikke at skal til at have mobilt bredbånd for at kunne høre P1 i min bil. 

Hilsen

Morten Hesseldahl

Back to top button
Close

Adblocker registreret

Kære besøgende, DIGITALT.TV er et énmandsforetagende, der er afhængigt af reklameindtægter for at kunne fortsætte driften. Jeg beder dig venligst om at deaktivere din Adblocker på denne side. Uden reklameindtægterne har jeg desværre ikke mulighed for at holde siden kørende. På forhånd tak for din forståelse og støtte. Webredaktør Bo Kjærgaard