Re:Antenne-TV i 2012 – Hvad sker der?

reslfj
Deltager

jesperkirstein sagde

Spændende – katten er ude af sækken: Sonys annoncering må tvinge Samsung et al. på banen med et modsvar i deres forårsprogrammer i Q1 2001 for ikke at tabe markedsandele. Og når først producenterne begynder at annoncere med at DVB-T2 gør det muligt allerede idag at se en håndfuld ekstra gratis HD kanaler i øst- og syd-Danmark, samt at det vil kunne forberede forbrugerne på den nye standard (som dukker op i DK et sted om 2-4 år (mit bud)), er det forbruger-kommercielle kapløb gået godt igang.

Nu er vi flere der længe har råbt 'Miaw' for mere end at antyde – at katte var i sækken og ville ud. DVB-T2 er ikke specificeret for ikke at blive brugt. Det sker ikke først i Danmark om 2-4 år, da der allerede sendes DVB-T2 i København – takket være Kenneth Wenzel og hans firma. De andre store firmaer sælger allerede deres modeller med DVB-T2 i UK, så forbrugerne skal blot kræve DVB-T2 modeller til uændret pris – eller købe en anden model. Det er tåbeligt at anskaffe dyre fjernsyn der ikke har DVB-T2.

Dog skal vi nok hen over et folketingsvalg inden politikerne går til pressen med at de overvejer en ny standard og at dette vil kræve at forbrugerne investerer i (op til) 2,5 mio nye TV (igen), ref Ingenøren:

http://ing.dk/artikel/105746-2…..om-faa-aar

Men derfor er det selvfølgelig ogsÃ¥ “smart” at en Dansk beslutning er sendt til hjørnespark af politikerne ved at man har bedt EU om retningslinier – det friholder de danske politikere fra at skulle tage stilling til en ny standard, der vil være dyr for forbrugerne (= en politisk tabersag). Jeg gad nok vide hvad argumentet for at spørge EU var, nÃ¥r Sverige, Finland og UK kunne finde ud af at tage beslutningen selv..

Dette afsnit og tallene fra artiklen i Ingeniøren er stort set noget vrøvl. Der er ikke noget der ligner 2.500.000 tv der anvender antenne og som skal udskiftes. Det er ren propaganda. Den danske regering har ikke skrevet til EU men svaret på et spørgsmål fra EU

Danmark har som et lille land en helt fast politik – i både rød og blå blok – der går ind for fælles og gode standarder. EU afstod efter høringen faktisk fra at anbefale DVB-T2 (og MPEG-4) – mest fordi der var stor eninghed om, at DVB-T2 og MPEG-4 ville komme 'helt af sig selv'.

Det er i øvrigt stort set uden betydning, at forbrugerne skal udskifte gammelt udstyr. Sådant har ringe økonomisk værdi og der er en stor værdi i at får nyt energieffektivt udstyr ud i de små hjem.

Lars   sf smile Forum

Back to top button
Close

Adblocker registreret

Kære besøgende, DIGITALT.TV er et énmandsforetagende, der er afhængigt af reklameindtægter for at kunne fortsætte driften. Jeg beder dig venligst om at deaktivere din Adblocker på denne side. Uden reklameindtægterne har jeg desværre ikke mulighed for at holde siden kørende. På forhånd tak for din forståelse og støtte. Webredaktør Bo Kjærgaard