Re:700 Mhz båndet reddet til marts 2020 – Sverige.

#63473
martin
Deltager

evilguy sagde

martin sagde

Hvor har du set, at myndighederne vil tillade det? Jeg har kun set at Telia og Telenor har fået lov til at slå deres netværk sammen under et nyt selskab. At der skulle have været givet lov til andet eller andre, eller at der skulle være blødet op, har jeg ikke kunne se nogle steder.
Sverige kan ikke sammenlignes med Danmark, da deres netværk er betydeligt anderledes. Eks. deler 3 og Telenor 3G netværk, men Telenor deler 4G netværk med Tele2.
Når Telia og Telenor fik lov, skyldes det at fire netværk i et lille land som Danmark måske er i overkanten. Omvendt kan to også være for lidt, hvis konkurrencen på netværk skal holdes oppe. Jeg vil faktisk gætte på, at TDC og 3 allerede har undersøgt deres muligheder hos myndighederne og har fået afslag. Hverken TDC eller 3 er dumme og de kan også godt se mulighederne for besparelser – så selvfølgelig har de forsøgt at slå sig sammen på den ene eller anden måde.

 

Det har jeg ikke set nogen steder. Mig bekendt så har TDC og 3 ikke søgt om tilladelse til det, men den slags vil muligvis også blive behandlet meget tys-tys, da det potentielt kan påvirke selskabernes aktiekurs. Men du kan da spørge Erhvervsstyrelsen :-)

På konkurrencestyrelsens hjemmeside kan man finde et ekstremt langt dokument omkring Telia og Telenors netværkssammenlægning – eller rettere sagt præmisserne for myndighedernes tilladelse.

Du kan finde det her: http://www.kfst.dk/index.php?id=30866

Ud fra dette dokument så vil JEG VURDERE, at der ikke er noget til hindre for et netværkssamarbejde TDC og 3 i mellem, men jeg er IKKE jurist med speciale i konkurrencereglerne.

I dokumentet gennemgås en hele række forskellige positive og negative aspekter omkring netværksdeling og blandet andet også konkurrencesituationen. Side 39 og fremefter er specielt interessante, da de omhandler hvad der sker på det europæiske marked omkring netværksdeling og en omkring de overvejelser som man gør indenfor EU.

Jeg er lodret uenig i din udlægning af situationen på det svenske marked. I Sverige har Telia en lignede markedsposition som TDC har i Danmark og alligevel, så har svenskerne givet Telia lov til at dele deres netværk med andre teleselskaber.

Da man i tidernes morgen forbød teleselskaberne at dele deres netværk var begrundelsen at netværk var et vigtigt konkurrenceparameter, som styrkede konkurrencen. Det har ikke ændret sig, men myndighederne har indset at man ikke kan blæse og have mel i munden – man kan ikke få dækning overalt, hvis priserne stadigvæk skal være blandt de billigeste i EU. Ved IKKE at tillade netværkdeling, så risikerer man, at konkurrrencen udrydder et eller to teleselskaber med eget netværk, og så er vi tilbage i samme situation som i 1992, da Tele Danmark og Sonofon var de eneste spiller e på markedet.

Fordelene ved at tillade netværksdeling mere end opvejer de negative aspekter som der er ved netværksdeling.

Nu er en officiel/åben henvendelse til Konkurrencestyrelsen sjældent det første man foretager sig. Jeg er overbevist om at TDC og 3 har haft kontakt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at undersøge deres muligheder. Hvis jeg skulle følge dit råd og spørge Erhvervsstyrelsen (eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som nok er den rette myndighed), så ville jeg sikkert få “ingen kommentar” som svar. Det er hemmeligt, af ønske fra TDC og 3.

Der er stor forskel på reglerne i Danmark og Sverige for hhv. TDC og Telia. I Danmark har Telia, Telenor og TDC ens dækningskrav i deres kontakter med staten. 3 har nogle lidt andre dækningskrav, da de kun skal leve op til kravene for 3G. De tre andre skal leve op for dækningskrav for 2G. Sverige er 10,5 gange større end Danmark og her er det kun Telia som har strikse dækningskrav. Sveriges befolkning bor primært i Stockholm, Gøteborg og Malmø. For de tre områder gælder der regler som minder mere om de danske når det kommer til 2G og 3G. Telenor og 3 deler eks. ikke 3G net i de områder, for det må de ikke. De svenske regler er meget nuanceret samt forskellige alt efter om der er tale om storbyområde eller land.

Ved 4G auktionerne i Sverige har nogle af de svenske teleselskaber valgt at oprette nye fælles teleselskaber på forhånd. De var allerede oprettede inden auktionen og er på den måde “herre i eget hus”. Her kunne TDC og 3 også have valgt på forhånd at lave et fælles selskab, men hvis de ikke må dele deres antenner med dette halvsøster selskab, vil det blive dyrt i Danmark at bygge et helt nyt netværk. Men det skulle de så have gjort længe før Telia og Telenor annoncerede deres nye fællesskab.

Jeg skal indrømme at jeg ikke kender regler for 4G til bunds i Sverige, men for 3G er det som sagt ganske simpelt. Indenfor storbyområderne Stockholm, Gøteborg og Malmø må teleselskaberne ikke dele deres frekvenser, men udenfor de områder må de slå deres frekvenser sammen og gøre lige hvad der passer dem for at sikre befolkningen dækning og hastighed. Det er det vilde vesten i den svenske ødemark (og de andre tyndt befolkede områder).

Hvem deler Telia i øvrigt netværk med i Sverige? De er hverken med i Net4Mobility eller 3GIS.

 

Back to top button