700 Mhz båndet reddet til marts 2020 – Sverige.

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #63471
    martin
    Deltager

    evilguy sagde

    martin sagde
    Jeg tvivler på at de får lov til at slå deres netværk/frekvenser sammen. Så vil der kun være to netværk i Danmark og det vil staten ikke bryde sig om. Jeg tror sågar at de vil få problemer hvis de blot ville at dele antenner.

    Det er ikke det fysiske netværk, som vil spænde ben for en netværksdeling mellem TDC og 3. Myndighederne har ikke noget imod netværksdeling længere, sålænge det ikke forvrider konkurrencen, og sålænge de to selskaber ikke har adgang til data om hinandens kunder/forbrug osv. Da Telenor og Telia allerede har et samarbejde, så vil et samarbejde mellem TDC og 3 ikke skævvride konkurrencen.

     

    I Sverige har man haft to netværk i årevis uden store konkurrenceproblemer (deres bindingsperioder er dog en anden sag), og også internationalt går tendensen imod at flere og flere netværk bliver slået sammen.

     

    Hvis 3 og TDC bad myndighederne om lov i morgen, så fik de nok lov.

    Hvor har du set, at myndighederne vil tillade det? Jeg har kun set at Telia og Telenor har fået lov til at slå deres netværk sammen under et nyt selskab. At der skulle have været givet lov til andet eller andre, eller at der skulle være blødet op, har jeg ikke kunne se nogle steder.

    Sverige kan ikke sammenlignes med Danmark, da deres netværk er betydeligt anderledes. Eks. deler 3 og Telenor 3G netværk, men Telenor deler 4G netværk med Tele2.

    Når Telia og Telenor fik lov, skyldes det at fire netværk i et lille land som Danmark måske er i overkanten. Omvendt kan to også være for lidt, hvis konkurrencen på netværk skal holdes oppe. Jeg vil faktisk gætte på, at TDC og 3 allerede har undersøgt deres muligheder hos myndighederne og har fået afslag. Hverken TDC eller 3 er dumme og de kan også godt se mulighederne for besparelser – så selvfølgelig har de forsøgt at slå sig sammen på den ene eller anden måde.

    #63472
    evilguy
    Deltager

    martin sagde

    Hvor har du set, at myndighederne vil tillade det? Jeg har kun set at Telia og Telenor har fået lov til at slå deres netværk sammen under et nyt selskab. At der skulle have været givet lov til andet eller andre, eller at der skulle være blødet op, har jeg ikke kunne se nogle steder.
    Sverige kan ikke sammenlignes med Danmark, da deres netværk er betydeligt anderledes. Eks. deler 3 og Telenor 3G netværk, men Telenor deler 4G netværk med Tele2.
    Når Telia og Telenor fik lov, skyldes det at fire netværk i et lille land som Danmark måske er i overkanten. Omvendt kan to også være for lidt, hvis konkurrencen på netværk skal holdes oppe. Jeg vil faktisk gætte på, at TDC og 3 allerede har undersøgt deres muligheder hos myndighederne og har fået afslag. Hverken TDC eller 3 er dumme og de kan også godt se mulighederne for besparelser – så selvfølgelig har de forsøgt at slå sig sammen på den ene eller anden måde.

     

    Det har jeg ikke set nogen steder. Mig bekendt så har TDC og 3 ikke søgt om tilladelse til det, men den slags vil muligvis også blive behandlet meget tys-tys, da det potentielt kan påvirke selskabernes aktiekurs. Men du kan da spørge Erhvervsstyrelsen :-)

    På konkurrencestyrelsens hjemmeside kan man finde et ekstremt langt dokument omkring Telia og Telenors netværkssammenlægning – eller rettere sagt præmisserne for myndighedernes tilladelse.

    Du kan finde det her: http://www.kfst.dk/index.php?id=30866

    Ud fra dette dokument så vil JEG VURDERE, at der ikke er noget til hindre for et netværkssamarbejde TDC og 3 i mellem, men jeg er IKKE jurist med speciale i konkurrencereglerne.

    I dokumentet gennemgås en hele række forskellige positive og negative aspekter omkring netværksdeling og blandet andet også konkurrencesituationen. Side 39 og fremefter er specielt interessante, da de omhandler hvad der sker på det europæiske marked omkring netværksdeling og en omkring de overvejelser som man gør indenfor EU.

    Jeg er lodret uenig i din udlægning af situationen på det svenske marked. I Sverige har Telia en lignede markedsposition som TDC har i Danmark og alligevel, så har svenskerne givet Telia lov til at dele deres netværk med andre teleselskaber.

    Da man i tidernes morgen forbød teleselskaberne at dele deres netværk var begrundelsen at netværk var et vigtigt konkurrenceparameter, som styrkede konkurrencen. Det har ikke ændret sig, men myndighederne har indset at man ikke kan blæse og have mel i munden – man kan ikke få dækning overalt, hvis priserne stadigvæk skal være blandt de billigeste i EU. Ved IKKE at tillade netværkdeling, så risikerer man, at konkurrrencen udrydder et eller to teleselskaber med eget netværk, og så er vi tilbage i samme situation som i 1992, da Tele Danmark og Sonofon var de eneste spiller e på markedet.

    Fordelene ved at tillade netværksdeling mere end opvejer de negative aspekter som der er ved netværksdeling.

    #63473
    martin
    Deltager

    evilguy sagde

    martin sagde

    Hvor har du set, at myndighederne vil tillade det? Jeg har kun set at Telia og Telenor har fået lov til at slå deres netværk sammen under et nyt selskab. At der skulle have været givet lov til andet eller andre, eller at der skulle være blødet op, har jeg ikke kunne se nogle steder.
    Sverige kan ikke sammenlignes med Danmark, da deres netværk er betydeligt anderledes. Eks. deler 3 og Telenor 3G netværk, men Telenor deler 4G netværk med Tele2.
    Når Telia og Telenor fik lov, skyldes det at fire netværk i et lille land som Danmark måske er i overkanten. Omvendt kan to også være for lidt, hvis konkurrencen på netværk skal holdes oppe. Jeg vil faktisk gætte på, at TDC og 3 allerede har undersøgt deres muligheder hos myndighederne og har fået afslag. Hverken TDC eller 3 er dumme og de kan også godt se mulighederne for besparelser – så selvfølgelig har de forsøgt at slå sig sammen på den ene eller anden måde.

     

    Det har jeg ikke set nogen steder. Mig bekendt så har TDC og 3 ikke søgt om tilladelse til det, men den slags vil muligvis også blive behandlet meget tys-tys, da det potentielt kan påvirke selskabernes aktiekurs. Men du kan da spørge Erhvervsstyrelsen :-)

    På konkurrencestyrelsens hjemmeside kan man finde et ekstremt langt dokument omkring Telia og Telenors netværkssammenlægning – eller rettere sagt præmisserne for myndighedernes tilladelse.

    Du kan finde det her: http://www.kfst.dk/index.php?id=30866

    Ud fra dette dokument så vil JEG VURDERE, at der ikke er noget til hindre for et netværkssamarbejde TDC og 3 i mellem, men jeg er IKKE jurist med speciale i konkurrencereglerne.

    I dokumentet gennemgås en hele række forskellige positive og negative aspekter omkring netværksdeling og blandet andet også konkurrencesituationen. Side 39 og fremefter er specielt interessante, da de omhandler hvad der sker på det europæiske marked omkring netværksdeling og en omkring de overvejelser som man gør indenfor EU.

    Jeg er lodret uenig i din udlægning af situationen på det svenske marked. I Sverige har Telia en lignede markedsposition som TDC har i Danmark og alligevel, så har svenskerne givet Telia lov til at dele deres netværk med andre teleselskaber.

    Da man i tidernes morgen forbød teleselskaberne at dele deres netværk var begrundelsen at netværk var et vigtigt konkurrenceparameter, som styrkede konkurrencen. Det har ikke ændret sig, men myndighederne har indset at man ikke kan blæse og have mel i munden – man kan ikke få dækning overalt, hvis priserne stadigvæk skal være blandt de billigeste i EU. Ved IKKE at tillade netværkdeling, så risikerer man, at konkurrrencen udrydder et eller to teleselskaber med eget netværk, og så er vi tilbage i samme situation som i 1992, da Tele Danmark og Sonofon var de eneste spiller e på markedet.

    Fordelene ved at tillade netværksdeling mere end opvejer de negative aspekter som der er ved netværksdeling.

    Nu er en officiel/åben henvendelse til Konkurrencestyrelsen sjældent det første man foretager sig. Jeg er overbevist om at TDC og 3 har haft kontakt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at undersøge deres muligheder. Hvis jeg skulle følge dit råd og spørge Erhvervsstyrelsen (eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som nok er den rette myndighed), så ville jeg sikkert få “ingen kommentar” som svar. Det er hemmeligt, af ønske fra TDC og 3.

    Der er stor forskel på reglerne i Danmark og Sverige for hhv. TDC og Telia. I Danmark har Telia, Telenor og TDC ens dækningskrav i deres kontakter med staten. 3 har nogle lidt andre dækningskrav, da de kun skal leve op til kravene for 3G. De tre andre skal leve op for dækningskrav for 2G. Sverige er 10,5 gange større end Danmark og her er det kun Telia som har strikse dækningskrav. Sveriges befolkning bor primært i Stockholm, Gøteborg og Malmø. For de tre områder gælder der regler som minder mere om de danske når det kommer til 2G og 3G. Telenor og 3 deler eks. ikke 3G net i de områder, for det må de ikke. De svenske regler er meget nuanceret samt forskellige alt efter om der er tale om storbyområde eller land.

    Ved 4G auktionerne i Sverige har nogle af de svenske teleselskaber valgt at oprette nye fælles teleselskaber på forhånd. De var allerede oprettede inden auktionen og er på den måde “herre i eget hus”. Her kunne TDC og 3 også have valgt på forhånd at lave et fælles selskab, men hvis de ikke må dele deres antenner med dette halvsøster selskab, vil det blive dyrt i Danmark at bygge et helt nyt netværk. Men det skulle de så have gjort længe før Telia og Telenor annoncerede deres nye fællesskab.

    Jeg skal indrømme at jeg ikke kender regler for 4G til bunds i Sverige, men for 3G er det som sagt ganske simpelt. Indenfor storbyområderne Stockholm, Gøteborg og Malmø må teleselskaberne ikke dele deres frekvenser, men udenfor de områder må de slå deres frekvenser sammen og gøre lige hvad der passer dem for at sikre befolkningen dækning og hastighed. Det er det vilde vesten i den svenske ødemark (og de andre tyndt befolkede områder).

    Hvem deler Telia i øvrigt netværk med i Sverige? De er hverken med i Net4Mobility eller 3GIS.

     

    #63474
    evilguy
    Deltager

    martin sagde

    Der er stor forskel på reglerne i Danmark og Sverige for hhv. TDC og Telia. I Danmark har Telia, Telenor og TDC ens dækningskrav i deres kontakter med staten. 3 har nogle lidt andre dækningskrav, da de kun skal leve op til kravene for 3G. De tre andre skal leve op for dækningskrav for 2G. Sverige er 10,5 gange større end Danmark og her er det kun Telia som har strikse dækningskrav. Sveriges befolkning bor primært i Stockholm, Gøteborg og Malmø. For de tre områder gælder der regler som minder mere om de danske når det kommer til 2G og 3G. Telenor og 3 deler eks. ikke 3G net i de områder, for det må de ikke. De svenske regler er meget nuanceret samt forskellige alt efter om der er tale om storbyområde eller land.
    Ved 4G auktionerne i Sverige har nogle af de svenske teleselskaber valgt at oprette nye fælles teleselskaber på forhånd. De var allerede oprettede inden auktionen og er på den måde “herre i eget hus”. Her kunne TDC og 3 også have valgt på forhånd at lave et fælles selskab, men hvis de ikke må dele deres antenner med dette halvsøster selskab, vil det blive dyrt i Danmark at bygge et helt nyt netværk. Men det skulle de så have gjort længe før Telia og Telenor annoncerede deres nye fællesskab.
    Jeg skal indrømme at jeg ikke kender regler for 4G til bunds i Sverige, men for 3G er det som sagt ganske simpelt. Indenfor storbyområderne Stockholm, Gøteborg og Malmø må teleselskaberne ikke dele deres frekvenser, men udenfor de områder må de slå deres frekvenser sammen og gøre lige hvad der passer dem for at sikre befolkningen dækning og hastighed. Det er det vilde vesten i den svenske ødemark (og de andre tyndt befolkede områder).
    Hvem deler Telia i øvrigt netværk med i Sverige? De er hverken med i Net4Mobility eller 3GIS.

     

    Jeg ved faktisk ikke om Telia har mere strikse dækningskrav på 2G end konkurrenterne, men på 3G har alle teleselskaber da ens krav i Sverige? De skal dække 8,86 millioner svenskere, hvoraf 30% skal være dækket af deres eget netværk – de resterende 70% må dækkes med netværksdeling.

     

    Telia har sammen med Tele2 dannet SVENSKE UMTSNÄT, mens 3GIS er Telenor og 3’s 3G netværk. Det er på 3G vel at mærke.

     

    I denne slide er der forøvrigt en god sammenligning mellem Danmark og Sverige, når emnet er netværksdeling: http://www.slideshare.net/Garry54/mobile-network-sharing-swedish-experiences

    På side 19 er der en oversigt over de tre netværkdelingsfirmaer, der er oprettet i Sverige. Det er faktisk lidt forvirrende :-)

    Den store forskel mellem Sverige og Danmark er ikke kun i geografien og befolkningstætheden. Hvis man så gårsdagens Åbent samråd i Landdistriktsudvalget med Erhvervsministeren – se det her http://www.ft.dk/webtv/video/20121/ul%C3%B8/td.1061698.aspx), så er det meget tydeligt, at danskerne kræver perfekt indendørsdækning over alt i landet med deres smartphone, der har en ringe antenne.Og det er uanset om vi taler om Rold Skov eller i en kælder i et betonbygger på Amager.

    I Sverige kæmper de “kun” for at få rimelig udendørsdækning.

    De danske politiker taler åbent om, at der skal indføres roaming teleselskaberne imellem, hvilket vil være ren gift for udrulningen af netværk i Danmark, for hvem vil dog investere en million kroner til en ny mast midt i Ulfborg Plantage, når man bare kan roame konkurrentens netværk… og så tænker konkurrenterne det samme.

    Men hvis du har tid til at se de åbne samråd i Landdistriktsudvalget, så kan du selv se, at området har intensiv fokus fra politikerne. Jeg har f.eks. fået respekt for vores Erhvervsminister, som rent faktisk var yderest ferm til at tale sin sag, og hun vidste ligefrem hvad hun talte om.Jeg faldt næsten ned af stolen – hvis hun kunne styre sit parti med samme troværdighed og målrettethed, så var der ingen krise i SF…

    Jeg kan ikke helt følge din pointe med “”herre i eget hus” og 4G licenserne. Jeg ser det ikke som et problem, hvis TDC og 3 begyndte at dele deres netværk i morgen. Hvad har det med 4G licenserne at gøre? TT-netværket var jo heller ikke oprettet da der var auktion over 2600 MHz frekvenserne, og da TT-netværket blev oprettet gav det heller ikke anledning til problemer, at TT-netværket nu råder over næsten dobbelt så mange 2600 frekvenser, som nærmeste konkurrent. Jeg kan ikke se, at det skulle være anderledes, hvis TDC og 3 slog deres netværk sammen.

    #64546
    DTT
    Deltager

    Det gik så lidt hurtigere end først antaget:

    http://www.dn.se/debatt/digital-tv-far-nu-lamna-frekvenser-till-mobilerna/

    http://digitalradion.blogspot.dk/2014/02/televisionen-lamnar-700-mhz-bandet-i.html

    UHF kanalerne 48 og op forsvinder dermed allerede fra april 2017 i Sverige. 

    Mon ikke resten af Europa følger med??

    /Anders

    #64549
    reslfj
    Deltager

    DTT sagde
    Det gik så lidt hurtigere end først antaget:

    http://www.dn.se/debatt/digital-tv-far-nu-lamna-frekvenser-till-mobilerna/

    http://digitalradion.blogspot.dk/2014/02/televisionen-lamnar-700-mhz-bandet-i.html

    UHF kanalerne 48 og op forsvinder dermed allerede fra april 2017 i Sverige. 

    Mon ikke resten af Europa følger med??

    /Anders

    Nu fortsætter muxerne muligvis noget længere.  Sverige kan næppe anvende disse frekvenser i  store dele af  Skåne så længe Danmark anvender kanal 51, 53,54, og 59 i København og Nordsjælland eller kanal bla 59 fra Bornholm. 

    Danmark har tildelt Boxer licens indtil omkring 2020.  I UK er  man netop ved at starte 2 muxer, der er midlertidige til mindst 2018.  Man har i UK ikke vedtaget at overgive 700 MHz båndet  til mobilt bredbånd, men stærke kræfter arbejder for at det sker sidst i årtiet.

    Jeg ser det som et stort problem, at man i så høj grad lytter til  ‘vi gider ikke skifte udstyr’  seere og derfor ikke får planlagt og ombygget nettene i tide.  Det kan blive livstruende for DTT.  Forbrugerne må forstå, at køber de flere smartphones, så tvinges landet også til at skifte – og skifte hurtigt – til DVB-T2 og HEVC/H.265 for at opretholde DTT.

    Man kan godt lige nu sige – det sker ikke … bla bla bla.   Men se hvad der nu sker med DAB – pludseligt er det slut til december i år, og 600.000 DAB radioer skal kasseres og erstattes af DAB+.   Havde man fx i 2009-10 erkendt at DAB var dødt, og de eksisterende DAB radioer alligevel ville blive smidt ud, så kunne forbrugerne til samme pris havde købt radioer, der kunne have dækker meget bedre og langt mere indendørs.  

    Lars   smile

     

    #64550
    Sukkermand23
    Deltager

    Hej.

     

    Hvad er planen med DDT??

    Jeg tænker bare at hvis man bliver ved med at give flere og flere af båndene til mobilt bredbånd.

    Så må det jo blive meget begrænset hvor mange kanaler man kan presse ind på DDT, selvom man vælger at skifte til DVB-T2 og HEVC/H.265.

    Og hvor længe man kan have det kørende.

    #64551
    reslfj
    Deltager

    Sukkermand23 sagde
    Hej.

     

    Hvad er planen med DDT??

    Jeg tænker bare at hvis man bliver ved med at give flere og flere af båndene til mobilt bredbånd.

    Så må det jo blive meget begrænset hvor mange kanaler man kan presse ind på DDT, selvom man vælger at skifte til DVB-T2 og HEVC/H.265.

    Og hvor længe man kan have det kørende.

    Du tænker bare – ikke særligt konstruktivt.

    28 UHF kanaler og 8 VHF kanaler kan give ganske mange muxer til hvert land. Danmark, Danmark-Bornholm, Polen, Tyskland og Sverige  giver den vigtigste begrænsning i den mængede kanaler, de enkelte lande kan sende.  I første tilnærmelse kan man  sige, at  28+8=36 kanaler  kan fordeles med 7-8 kanaler til hvert land – (bla fordi Bornholm ikke er ret stor og kan dækkes med et mindre antal svagere sendere).  Denne betragtning går ud fra noget, der ligner landsdækkende SFNs og fra det forhold, at fx Polen trods alt ligger langt fra Danmark.

    Går vi ud fra, at  en mux kan overføre ca 35 Mbit/s (VHF lidt mindre, UHF lidt mere) vil hvert land kunne få en kapacitet på  7-8 x 35 Mbit/s ~  250 Mbit/s.     

    Med 5-6 Mbit/s for en HEVC komprimeret Full-HD kanal  kan et DTT net levere ca 40-50 HDTV kanaler.  Dertil kan der skaffes flere lidt flere kanaler i områder, hvor frekvenserne skal deles mellem færre lande.  Det vil være et kæmpe frekvensplanlægning, men  det er vel en anden sag.

    I praksis, vil man måske undlade en fuld nyplanlægning a-la GE06. Men kan man fx i Danmark få 30  HD kanaler og måske 10 SD kanaler, så ser det da ret levedygtigt ud.

    Det vil naturligvis betyde, at alle skal have nye modtagere, men da vi her taler om noget til 500 kr – så er det mere klynk end et egentligt problem.   De borgere der har købt de eksisterende modtagere. har jo ikke meget andet valg end at købe, hvis de fortsat vil se fjernsyn.  Men ynkelige latterlige mennesker, der klynker, så man skulle tro de havde lidt den største sorg, vil sikker være her og der – og nægte at forstå deres egen latterlighed.

    Det er helt sikkert et større problem om der vil være nok seere, der vil vælge antenne, så prisen for den enkelte kan blive rimelig.  Det koster jo stort set det samme uanset hvor mange der betaler for en kanal. 

    Lars   smile

Login Registrer
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button