Mystisk flimmer på Satellit tv (Allente 1 vest)

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #837029
    Kasper
    Deltager

    Søger hjælp 🙂

    Jeg synes at have et mystisk problem, som kun er blevet gradvist værre og værre. Jeg har ikke haft det hele tiden, men synes det kom lidt efter kanalerne fra TV2 samt DR blev flyttet tilbage i slut december 2020 (Telenor 1 grad vest).

    Mit problem er, at signalet flimrer fra midten af skærmen og ned (måske 2/3 del af skærmen). Det er ikke “digital støj” i form af dårligt signal eller lign. Det sker på alle 3 modtagere jeg har, som alle er koblet til den samme selfsat flatdish – signalet er omkring 14db/godt.

    Problemet opstår kun på enkelte TV kanaler. Specielt TV2 News når de har et stillbillede med meget tekst. TV2 Sport når de sender Tennis og det er ved billedet når de viser banen lidt oppefra. Generelt live-billeder er der ofte problemer med dårligt billede.

    Det er altså problemer der ikke er aktuelle hele tiden men kun fremkommer ved specielle situationen i selve transmissionen.
    – eksempelvis var det slemt på DR1 den anden dag hvor der var fodbold. Så slog jeg over på TV4, samme kamp, hvor der var ingen problemer med det samme signal fra EM.

    UltraHD kanalen blinker også ofte ved 4K EM kampe… Ca. 1 blink hvert femte minut måske… Men nu hvor de sender Formel 1 kører signalet bare flot og blinker aldrig.

    Jeg har ikke set noget lignede på digital tv før – jeg har optaget hvordan det ser ud på skærmen, men ville høre om andre har bemærket dårligt signal på DR1 (primært ved live transmissioner fra EM – når de filmer langt ud og har linjer fra større dele af fodboldbanen med) samt ved Tennis på TV2 sport (også specifikke scener med linjer) og TV2 news når der eksempelvis bliver læst et citat op med skrift.

    Når alle 3 modtagere gør det samme på de samme kanaler, så kunne problemet være LNB. Men hvorfor er problemet så ikke vedvarende og afhængig af hvad der vises på skærmen? Og hvorfor er det så kun enkelte transpondere den er gal med? Alle 3 modtagere er koblet til 3 forskellige tv også. Af hvad jeg kender til fejlsøgning af LNB, så er det lidt som enten virker det eller også virker det ikke – og ikke så specifikke hændelser.

    Kan nogen hjælpe eller bekræfte de også oplever mystisk flimmer på mest TV2s kanaler, men også DR.

    TAK 🙂

    EDIT Videoeksempler:
    Tv2 Sport X: https://youtu.be/idsS2f6uky8
    – se flimmer når de filmer banen oppefra.
    TV2 news: https://youtu.be/wso_57Bq4uI
    – se flimmer sådan hele tiden næsten 🙁

    #875720

    Jeg har ikke set det før, så derfor det sene svar.

    Jeg har lige bemærket det på DR2 under OL atletikken, når der er still billede med startliste grafik og lignende.

    De samme problemer er der ikke på YouSee signal.

    De ligner for mig at Allente’s encoder der pakker signalet har en udfordring i visse situationer. Så det er ikke noget du kan fikse i din installation, er jeg ret sikker på.

    #875823
    Anonym
    Gæst

    Hvor dejligt nogle andre oplever dette! Jeg har kun oplevet det under OL. Jeg opdagede det først fra bordtennis hallen hvor der var et oversigtsbillede ude fra hjørnet af hele hallen, og tænkte der var et defekt kamera. Men det var der stadig dagen efter, så var det fra badminton hallen også, og nu ekstremt ofte observeret fra atletik stadion. Fordi der meget ofte er de oversigtsbilleder med grafik.  Jeg testede med andet kabel og andet tv, men det er kun på parabol signalet og ikke på dr.dk via nettet osv.

    Tænkte så min boks havde en underlig fejl. Men efter snak med en anden hvornår jeg oplever det, så gjorde han også… Så konstaterede det ikke var mit setup.

    Lavede en mobil optagelse med 2 tv, et med DVB-T2 signal og et med parabol signal samtidig hvor man tydelig ser forskellen (utrolig ens synkronisering overraskende nok). Kan ikke lige se jeg kan vedhæfte en video fil her. Men har sendt den til Allente og beskrevet det, for de må have et problem . Det er møgirriterende.

    #875824
    Kasper
    Deltager

    Det er også tilfældet i deres egen App på iOS.

    Jeg var næsten ved at opsige alt jeg har ved Allente fordi de blev med at hentyde at fejlen lå hos mig lokalt – på trods af det også er på deres App.

    Jeg har netop skrevet på deres Facebook side også:
    https://www.facebook.com/allentedanmark/posts/351937449838785

    #875825
    Anonym
    Gæst

    <p>Jeg har lagt en kommentar til dit opslag, og også delt min optagelse der. Det synes jeg er meget mere tydeligt end dine klip. </p>

    #875826
    Kasper
    Deltager

    Det er meget tydeligt på din optagelse. Jeg har lagt mærke til det under EM også. Så jeg har prøvet en del fejlretning i de sidste par måneder. Udskiftning af LNB, bokse, kabler osv.

    Jeg har prøvet bokse med en DVB-S2x, som umiddelbart behandler billedet med mindre flimmer end når jeg bruger en DVB-S2 tuner, som ligner meget din optagelse)

    Lige meget hvad er det super ringe signal fra Allente pt på 10.716H og 10.934V. Telenor vil kun have fejl indrapporteret via Allente – så de afviser blankt mine henvendelser… At præsentere fejl for Allente er bare op ad bakke. Så det kan være, vi, med sans for en lille smule kvalitet i billedet, kan ligge pres på Allente? 🙂

    Det har været helt galt under EM og OL. I foråret så jeg det kun på News når de læste citater op.

    #875827
    Anonym
    Gæst

    <p>Ja vi må se om de overhovedet svarer. Ellers tænker jeg gå til DR, så må de jo presse på dem der sender deres signal ud… Kunne jo også være en mulighed. </p>

    #875828
    Kasper
    Deltager

    Det gælder både kanalerne på 10.716H og 10.934V
    – så ikke kun DR, men også alle TV2s kanaler.

    #875829
    Kasper
    Deltager

    Det ligner også en sag for digitalt.tv? 🙂
    – jeg blev så glad da I beskrev problemerne med UltraHD under EM. Men det var så et andet problem den gang, som heldigvis blev fikset.

    #875943

    Jeg har netop sendt besked videre til deres pressemedarbejder med henvisning til denne tråd. De har ikke længere en dansk presseafdeling mig bekendt, men jeg har før fået ret hurtigt svar fra deres svenske.

    #876113
    Kasper
    Deltager

    Spændende hvad de skriver tilbage. Normalt synes jeg ikke de vender tilbage med svar efter noget fejlmeldes.

    Nu er OL i dagtimerne ved at være færdig, så glipper de muligheden for nemt at se fejlen inde på et stadion, zoomet ud, med statistik på skærmen. Det er ellers en sikker flimmer sekvens på DR og TV2 kanalerne.

    BO: Mener du det er en encoder der kan være problemet? Også når det umiddelbart kun er på 2 frekvenser (alle kanaler på disse)?

    #876114
    Anonym
    Gæst

    Jeg synes umiddelbart ikke der var så meget i går, men fik ikke set super meget atletik i går, men det jeg så bemærkede jeg det ikke.

    #876115

    BO: Mener du det er en encoder der kan være problemet? Også når det umiddelbart kun er på 2 frekvenser (alle kanaler på disse)?

    Det er selvfølgelig bare et gæt. Eftersom det sker i specifikke billede situationer tyder det bare på at der er noget teknisk i videobehandlingen der gør det.

    #876121
    Kasper
    Deltager

    Hvis man direkte sammenligner med Eurosport 8 HD og DR1 HD, som begge viser den samme håndboldkamp. Så står Eurosport 8 HD bare bedre.

    DR1 kører dog med et gennemsnit på 9,2mb, hvor Eurosport kører med 8,2mb.

    #881940

    Jeg har fået svar omkring, at de skulle have rettet noget transmissions teknisk den 5. august. Ved ikke om det har hjulpet? Jeg har ikke lige været forbi på kanalerne og tjekke endnu.

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button