Hotbird, 19.2 og 28.2 på en Gibertini 100cm?

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne har 35 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år siden af Anonym.
Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #614294
    Anonym
    Inaktiv

    Hej folkens

     

    Primær fokus (tøhø!) er at fange 19.2 (Astra) og 13 (Hotbird) godt. Men jeg overvejer, om jeg mon også kunne fange 28.2 godt med en  Gibertini SE 100cm skål?

    https://www.gibertini.it/index.php/en/antennas-uk/se-series

    https://www.hm-sat-shop.de/empfang/antennen/sat-antennen/496/gibertini-op-75-se-alu-antenne-antrazit?number=12615-001

     

    Jeg bor ved Roskilde. Jeg ved godt, at jeg ikke kan fange BBC spotbeam på 28.2, men det ser ud til at der er nogle interessante kanaler alligevel på 28.2 på Europa-beam.

     

    Tænker I det er “håbløst” at forsøge at fange de tre nævnte satellitter på én 100cm skærm?

    Vil det være bedre at “nøjes” med at sætte næsen op efter Hotbird + Astra? Og er en 100cm så overkill og kan jeg få ligeså godt resultat med en 80cm Triax?

    Hvis jeg går efter at fange alle 3, skal  jeg så have et beslag (polarmount?) hvor hele parabolen kan skewes til den ene side for at de “ligger på række” – eller bør det være tilstrækkeligt at hæve/sænke LNBerne?

     

    På forhånd mange tak for gode bud!

    #616941

    Hvor meget satellitnørd er du? Hvis du er RIGTIG meget nørd, hvorfor tager du så ikke en T90? Det kræver en del tålmodighed og viden på området, men den kan tage 13,19 og 28ø med et flot signal. Når du nu alligevel har tænkt på en stor skærm.

    https://www.hm-sat-shop.de/empfang/antennen/sat-antennen/487/wave-toroidal-t90-p-anthrazit

     

    #616942
    Anonym
    Inaktiv

    Har kigget på de der T90, men det har taget godt et halvt år at få overtalt hustruen til at  vi overhovedet skal have en parabol, så sådan en “klods” kommer næppe op :-S

    Jeg er lidt nørdet (og meget fascineret af hele konceptet med satellit-TV), men også lidt for doven… vil helst gerne sætte tingene op én gang og så skal de blot spille.

    Måske på sigt, når/hvis jeg bliver bidt og hustruen får øje for satelliternes lyksaligheder vil jeg gå efter en T90. Indtil da må jeg nok nøjes med en almindelig offset 🙂

    #616943

    Det er op til dig, men en 100cm skærm og en T90er er næsten lige store.

    Er der mulighed for at fruen vil acceptere to skærme? Så er det endnu lettere? Har du fundet et sted hvor der er godt udsyn mod syd?

    #616944
    Anonym
    Inaktiv

    Er heldig at have godt med udsyn mod syd!

    Påtænker at sætte parabolen fast på et plankeværk der kører næsten rent øst-vest mellem mig og min nordlige nabo. De første 20 meter mod syd (i min egen have) er der således frit udsyn – og min sydlige nabo har blot et træ på 5-6 meter.

    Det betyder også, at parabolen placeres så den har overkant under plankeværket (så naboen mod nord ikke kan se den), men samtidigt så højt, at græsset kan slåes under den uden problemer 🙂

    Men egentligt er din idé om to skærme ret god – på sigt. På den måde kan man have en “permanent god” til de satelitter man hele tiden gerne vil have – og så en til at eksperimentere lidt med.

    #616945

    ja også det, men det med at have 10 graders spænd, det kræver en god skærmstørrelse. Så det bedre med et 5 graders beslag på en skærm på måske 90-100cm  (til 19ø og 13ø) og en seperat til 28ø.

    Du er heldig med god udsigt, jeg holder meget af træer, så derfor er det lidt besværligt med min skærm.

    Der findes nogle apps som kan give dig et praj om at der er frit nok, men stol ikke for meget på dem. Jeg taler af erfaring, nu har jeg en satmåler og en 60cm skærm jeg render rundt og måler med.

    Fik du min PM?

    #651492
    jhp
    Deltager

    Hej omend lidt sent jeg ser indlægget.

    Selvom jeg ikke altid forstår parabol verden.Så har sat de tre satellitter plus 9 grader øst på en triaxskål mindre end 1 meter.

    Beslaget er triax til 4 hoveder og jeg blev nødt til at købe nogle smalle af slagsen af pladshensyn. Der sidder to hoveder på hver side af midten og med tv i vindueskarmen startede jeg med astra 19 tættest på midten!

    Så indstillede jeg de tre andre ved at prøve mig frem. Jeg kunne godt have brugt bedre vejledning end der fulgte med beslaget der bare viser 1v, 5ø, 13ø og 19ø.

    Mvh Jens

     

    #677486
    sparrow2
    Deltager

    Lige en kommentar til :

     

    Jeg ved godt, at jeg ikke kan fange BBC spotbeam på 28.2

    Da du bor ved Roskilde er du så langt fra 1. nulpunkt af signalet at du med en 1m parabol skulle kunne modtage BBC og andre UK spotbeams, men nok kun om aftenen. (Det er kanal 5 spotbeamen 10964 H der er stærkest for os der bor bag nulpunktet), men det kræver nok at du justere parabolen direkte mod 28.2ø, du skulle ikke have problemer med 19.2ø med parabolen i den position, men jeg ved ikke noget angående 13.0ø

     

    #696681

    Til sparrow2: Nu har jeg endelig sat min T90er op (påtænker at skrive en anmeldelse af processen og den lidt lange vej mht beslag osv.)
    Nå men jeg kan se Channel4 og ITV om morgenen og op til først på eftermiddagen.
    Men jeg oplever det modsatte af det du beskriver – altså ikke signal om aftenen som du skriver du har?
    Og har ikke prøvet endnu, for regner ikke med at have signal i regnvejr…
    Den sidder på R15, altså lidt langt ude, men det er vidst ikke noget problem for T90eren, for 1 gr west på L15 har SUPER signal.
    Ps jeg bor i Jylland.

    #703213
    sparrow2
    Deltager

    Og det at du kan se noget om formiddagen betyder at du er placeret vest for nulpunktet.

    Her er et billed af hvor nulpunktet ca. går

    Astra 2F footprint Google Maps

    #703214
    sparrow2
    Deltager

    ups det virkede som beregnet

    Astra 2F footprint Google Maps

    #703215
    sparrow2
    Deltager

    ok det virker men man skal klikke på :

    Astra 2F footprint Google Maps

    I linket.

    den fede nulpunkts linie flytter over døgnet, længst mod vest omkring 22:00 og længst mod øst kl ca 10:00

    #709156
    Astro
    Deltager

    Jeg har en 150 centimeter parabol skål rettet mod 28,2 øst (Sky s sat. platform) og det virker perfekt (bor på Sjælland).

    En del kanaler rykkede fornylig “footprint” for at gøre det endnu vanskeligere for folk uden for England/Irland, men jeg har kontakt til en satellit montør som kan hjælpe med en skål på 180 – 220 centimeter. Når vejret bliver bedre forventer jeg at skifte, men det kræver også lige en tilladelse fra ens kommune og der kan godt tage ca. 3 måneder af få en sådan på plads. Kommunen rider ikke samme dag de sadler hesten 🙂

     

     

     

    #712035
    sparrow2
    Deltager

    Nej de har ikke flyttet “footprint” og hvis de havde gjort det så ville du få et bedre signal (da du modtager signalet i 1. side lobe, se mit link fra før).

    Jeg formoder at sky har gjort det samme som BBC nemlig hævet signal kvalitetten og derved hævet bitraten, så signal styrken skal være større før du kan se noget.

    (BBC har kun ændret HD kanaler ikke SD)

    Jeg har en 240 parabol men bor meget tæt på null linen, så jeg kan virkelig mærke når de 3 satellitter flytter på sig, lige nu er det godt fordi det er nymåne! (men det betyder at personer i vest jylland har problemer om aftenen, og omvendt kan jeg altid kun se noget om aftenen)

     

     

    #712036
    Astro
    Deltager

    Hvor har du fået fat i en 240 centimeter skål ? Jeg har en 150 centimeter skål og har præcis det problem du beskriver. Omkring klokken 17 – 18.00 og frem til klokken ca. 01.00 – 02.00 har jeg fint signal på langt de fleste kanaler.

    Af et satellit montør blev jeg rådet til en skærm på 200 centimeter. Det ville give mig fint signal døgnet rundt (mente han), men det er måske ikke tilfældet ?

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button