kram5610

Forum-svar oprettet

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 385 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • som svar til: Ændret antenne forhold i regnvejr #73619
    kram5610
    Deltager

    hej Jeg har en Maximum UHF4 LTE DVB-T Grid antenne – 4 elementer som skulle virke godt i et sommerhus området. Nej jeg har ikke en forstærker men burde de her nye antenner ikke være bedre end de gamle. Jeg må indrømme min antenne står lidt dybere inde på loftet og længere væk fra den gamle antenne som er placeret inde bag gavlen og “tættere” og mere fri i forhold til frejlev-antennen. Jeg brugte mindre kable da længere kabel giver større eksponering mod 4G nettet. Det har nok være en dårlig ide. Måske burde jeg kravle derop og justere den mens der er regnvejr. Jeg har købt alt mit gennem av-cables.dk. Kan en forstærker tilkobles og er det så løsningen? ?

    Personligt bruger jeg altid en god gammeldags Triax antenne, fx sådanen her (valgt på tilfældig side):

     

    https://www.hagemeyershop.com/Hagemeyer/SAT%2C-DNT%2C-Telefonie/Antennen—Zubeh%C3%B6r/Terrestrische-Antenne/UNIX-52-%2821-60%29%2C-UHF-Antenne%2C-mit-LTE-Filter%2C-52-Elemente/p/5040403

    I sjældne tilfælde skal der benyttes en forstærker – men tommelfingerreglen er at det er antennen der skal forstærke signalet og ikke en forstærker – forstærken skal blot udligne signaltab mellem antenne og modtager.

    Jeg synes at “gammeldags” antenner giver det bedste resultat – især ser jeg rødt når jeg ser de her “Harald Nyborg – digital antenner”.

    som svar til: Ændret antenne forhold i regnvejr #73616
    kram5610
    Deltager

    Sådan en signalfinder er nu ikke meget værd – jeg har opsat de første 50 antenner uden. I gamle var det nemmere her havde de fleste en antenne på taget så man kunne blot gå en tur i nabolaget og observere hvorhen antennerne pegede. I dag (inkl. mig selv) har de fleste antenne inde på loftet – det gør set sværere men ikke umuligt.

    Hvis jeg er på bar bund benytter jeg fx http://www.dr.dk/hjaelp/tv eller http://fmscan.org/main.php?m=s hvor man ved indtastelse af adresse får oplyst bedste sender.  Antennen indstilles derefter med et kompas. I sjældne tilfælde opnåes bedre signal ved at pege antennen i andre retninger grundet refleksioner.

    Hvad type antenne bruger du? Har den nok forstrækning? Husk på at DVBT nettet er udlagt til udendørs antenner placeret i ti meters højde.

    som svar til: Skifte fra YouSee til Boxer eller Viaplay #67705
    kram5610
    Deltager

    Hej

    Det kommer selvfølgelig an på hvor meget man er villig til at give.

    Boxer (fx TV2 HD) kommer ikke op på kvaliteten hos Canal Digital. Jeg tænker at Yousee har samme (eller bedre) kvalitet som Canal Digital.

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Danmark skifter til DAB+ 1. december 2014 ? #66810
    kram5610
    Deltager

    Anders sagde

    Hvad er mystisk?

    Fra artikel 1:

    “I løbet af i år gennemføres desuden et udbud af ledige sendemuligheder til kommercielle regionale radiostationer, der samles i DAB-blok 3. Udbuddet sker efter en revideret bekendtgørelse, hvor der ikke stilles krav om, at ansøgere skal stille med en garanti på 250.000 kr.”

    Fra artikel 2:

    “Blok 3 bliver til regionale, kommercielle radioer – og her sendes pladsen atter i udbud – denne gang droppes kravet om en garanti på 250.000 kroner for hver ansøgning.”

    Datoen 1. oktober 2017 er hvor alt starter, lanceres og træder i kraft.  

     

    Synes det er mystisk at man konstant udskyder det. Forstår heller ikke hvorfor man ikke har en offciell hjemmeside ang DAB+ som fx: http://radio.no/ eller http://www.digitalradio.de/index.php/de/

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Danmark skifter til DAB+ 1. december 2014 ? #66808
    kram5610
    Deltager

    Anders sagde

    Udrulningen af og overgangen til DAB+ er udskudt (igen), og der er sket nogle ændringer.

    Ny dato: 1. oktober 2017.

    DAB blok 1 (landsdækkende): Mediepolitikerne har bestemt at der skal være en “gatekeeper” for blok 1 som så kan opbygge/vedligholde sendenettet for denne blok. Lidt ala at Boxer er gatekeeper for fjernsyns MUX 3-6. I løbet af i år udbydes denne “gatekeeper”-rolle. Gatekeeperen kommer til at stå for fordelingen af sendetilladelser i blok 1. Det er desuden et krav at kanalerne i blok 1 skal dække mindst 80% af Danmark

    DAB blok 2 (landsdækkende): DR og Radio24syv flytter alle deres kanaler over på blok 2, og den nye gatekeeper for blok 1 kan vælge at købe DR’s blok 1 sendenet eller at bygge deres eget.

    DAB blok 3 (regional/lokal): Der har sådan set allerede været et udbud for sendetilladelser i denne blok, men det sendes ud i et nyt udbud i år, hvor der ikke længere stilles et krav om garanti på 250.000 kr.

    Alle tre blokke bliver DAB+ fra 1. oktober 2017.

    Kilder:

    http://mediawatch.dk/secure/Medienyt/Radio/article8668990.ece

    http://www.forbrugerelektronik.dk/nyheder/nyheder/article/politikerne-udskyder-digital-radio-men-nu-er-der-dato-paa/

    http://kum.dk/nyheder-og-presse/pressemeddelelser/nyheder/radiogatekeeper-paa-dab-og-fortsat-delte-lokalradiofrekvenser-paa-fm/1/1/  

    Hej, 

    Den første artikkel kan jeg ikke læse (intet abo). De to andre taler jo mere om block 1 og 2. 

    Så det er lidt mystisk og jeg savner stadig en ordenlig officel hjemmeside ang DAB+ i Danmark.

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Danmark skifter til DAB+ 1. december 2014 ? #66806
    kram5610
    Deltager

    kram5610 sagde

    Hej

    Jeg tillader mig selv at svare. 

    Jeg har haft fat i et par sønderjydske radiokanaler (Skala FM, Radio Als og Radio Globus) – de har alle informeret at DAB 3 nettet bliver etableret her i løbet af første halvår af 2016 og at man regner med at være i luften i maj måned 2016. 

    Det bliver spændende at følge…. 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl  

    Hej, 

    Vi er nu i juni måned – og lokal radio kanalerne skulle sende via DAB+

     

    Er der nogen som kan modtage noget? Her er i Flensborg er der ikke noget signal 🙁

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Danmark skifter til DAB+ 1. december 2014 ? #66524
    kram5610
    Deltager

    kram5610 sagde
    Er der nogen der ved hvornår der kommer gang i det tredje dab net? Som jeg forstår det er der nu kommet styr på frekvenserne? Jeg har prøvet at google men kan ikke rigtig finde noget aktuelt om emnet. 

    Hej

    Jeg tillader mig selv at svare. 

    Jeg har haft fat i et par sønderjydske radiokanaler (Skala FM, Radio Als og Radio Globus) – de har alle informeret at DAB 3 nettet bliver etableret her i løbet af første halvår af 2016 og at man regner med at være i luften i maj måned 2016. 

    Det bliver spændende at følge…. 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Danmark skifter til DAB+ 1. december 2014 ? #66412
    kram5610
    Deltager

    Hejsa

    Jeg hiver (endnu engang) denne tråd op igen. 

    Er der nogen der ved hvornår der kommer gang i det tredje dab net? Som jeg forstår det er der nu kommet styr på frekvenserne? Jeg har prøvet at google men kan ikke rigtig finde noget aktuelt om emnet. 

     

    På forhånd tak

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl 

    som svar til: Er Boxer i gavehumør? #66292
    kram5610
    Deltager

    Jay sagde
    Er der andre end mig, der de sidste par uger har haft en masse kanaler hos Boxer som ikke er en del af jeres abonnement?

    Hvilke kanaler kan du da se?

     

    Hilsen

     

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Geoblocking: EU angriber nu kodet TV via satellit #66291
    kram5610
    Deltager

    Per M sagde
    Sky Deutschland kan ikke gøre samme nummer, for på 19.2Ø er der kun EU beams. Men de kanaler ville så nok også kun være interessante uden for Tyskland, hvis de havde 2 lydspor på eks. deres film kanaler, hvor spor 2 så har original sprog.

    Men i hvert fald, så ville den slags fjernelse af Geoblocking falde i ekstremt god jord hos de fodbold intresserede, når man kigger på hvor bred at Sky Deutschland’s foldbold dækning er.

    Det er korrekt, at der pt ikke findes nogle “tyske beams” på 19,2° øst. Men det kan der måske komme – Astra 3A på 23,5° øst, sendte stærkt over Tyskland, denne sattellit krævede 50 cm i Tyskland, men 120 cm i London, Paris og Rom:

    http://sattvinfo.net/beam.php?b=astra23&lang=en

    Okay det er ikke som Astra 2E, 2F og 2G, men det går selvfølgelig ikke grundet Tysklands placering midt i Europa. 

     

    En del af Sky Deutschlands kanaler sender forøvrigt  2 kanals lyd – bla. har meget sport mulighed for engelske kommentatorer. 

     

    Hilsen

     

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Geoblocking: EU angriber nu kodet TV via satellit #66285
    kram5610
    Deltager

    Per M sagde
    EU, med Margrethe Vestager i spidsen, går nu til angreb mod kodet TV via satellit i deres Geoblocking politik.

    Sky UK er tilsyneladende blevet valgt som en af de første, grundet deres operation med Geoblocking, hvor folk uden for UK ikke kan få lov til at tegne abo på kanalerne og så de sær aftaler at de har undgået med flere af de store Hollywood film selskaber.

    Begge parter vil modtage post fra EU, nok med Margrethe Vestager’s underskrift, de kommende dage om denne praktis.

    Operatører fra andre lande nævnes også i artiklen, bla. Sky Deutschland, om at de også allerede har indledt lignende affære mod dem, dog nævnes ingen af de Skandinaviske (Viasat og Canal Digital) i artiklen, men det sker vel også på et tidspunkt.

    http://www.digitalfernsehen.de/Wegen-Geoblocking-EU-geht-gegen-US-Filmstudios-vor.130487.0.html

    Det er selvfølgelig et godt initiativ – men mon ikke at fx Sky kanalerne blot vil vandre over på Astra 2E, 2F eller 2 2G? Hvad nytter et skykort hvis man ikke har noget signal? thumbs-down

    som svar til: Astra2 det er virkelig svært nu! #66276
    kram5610
    Deltager

    Niels Petersen sagde
    Hvis ikke der er ændret på det, så er det begrænst hvad der kan fås af HD kanaler via Freesat, da jeg havde Sky, var HD udgaverne af nogle af Freesat kanalerne kun mulig via Sky, da de var krypterede og således krævede kort, de var en del af Freesat via Sky, og ikke det normale Freesat.

    Hej 

    Nu er det selvfølgelig svært at vide hvilke kanaler andre gerne ser, men følgende (i mine øjne gode vigtige kanaler) sender ukodet i HD:

    *BBC One
    *BBC Two
    *BBC Three
    *BBC Four
    *ITV
    *Channel 4

     

    Da jeg kunne modtage de engelske (main) kanaler fra Astra 2, var det netop de førnævnte kanaler jeg primært så på. 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    kram5610
    Deltager

    Preben Pedersen sagde 

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/foreloebig-aftale-europa-bliver-roaming-frit-i-2017/5628604

    ja okay så er problemet med ekstra omkostninger i udlandet løst – men stadig er det noget bøvl at skulle streame. I min verden er det for nørder. Min farmor, far eller mor ville så aldrig mere være i stand til at høre radio i deres bil. 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    kram5610
    Deltager

    Preben Pedersen sagde 
    Og jeg gider ikke betale ekstra registrerings afgift – så kan nemt klare mig med allerede indkøbt udstyr og medbragt Bluetooth højtaler, så kan nøjes med et usb stik , så strømen kan tilsluttes udstyret. Det bliver vel nok også muligt i fremtiden, at det der kun er højtaler tilslutning via Bluetooth, der er standard i bilerne – alt det andet er vel ved, at være forældet teknologi.

    Så fordi du ikke gider betale afgift for en DAB+ radio skal alle andre staffes og høre radio i bilen via Bluetooth – det er da noget makværk. 

    Jeg kan stadig ikke se Bluetooth som afløser for et godt bilanlæg – ligesom streaming af DR1 på en pc også er en dårlig erstatning for en tv tuner.

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    kram5610
    Deltager

    Preben Pedersen sagde 
    Nu behøver man hellere ikke nået simkort i sin bil, da de fleste har enten et AUX eller Bluetooth – så man kan tilsluttet sin egen mobiltelefon og der findes allerede roaming like home abonnementer, så den lille smule bredbånd det kræves til Radio stream ikke koster ekstra – så kan man allerede benytte sig af sine indkøbte musik tjenester mv…

    Det lyder da som noget makværk…. Jeg gider da ikke tilslutte min mobil via AUX til mit bilanlæg for at kunne høre P1. Så skal man bøvle med kabler og jeg ved ikke hvad – og mobilen er så tør for strøm når man kommer frem efter en 2 timers køretur. 

    Ja home lige roaming abonnementer findes – men ikke alle har dem – alle har heller ikke meget data – så alt andet lige betyder det ekstra omkostninger for en del mennesker. Dertil kommer at de fleste netradioer i dag stadig er ustabile og udsendes i en lav kvalitet!

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 385 i alt)
Back to top button
Close

Adblocker registreret

Kære besøgende,

DIGITALT.TV er et énmandsforetagende, der er afhængigt af reklameindtægter for at kunne fortsætte driften. Jeg beder dig venligst om at deaktivere din Adblocker på denne side. Uden reklameindtægterne har jeg desværre ikke mulighed for at holde siden kørende.

På forhånd tak for din forståelse og støtte. Webredaktør Bo Kjærgaard