Danmark skifter til DAB+ 1. december 2014 ?

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 93 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #65910
    kram5610
    Deltager

    mich sagde
    Så skiftede DR til Dab+ i dag, DR4 kan nu høres på DAB fra idag

    Skønt… Jeg modtager nu:

     

    DR P4 Syd

    DR P4 Trekanten

    DR P4 Østjylland

    DR P4 Esbjerg

    DR P4 MV

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    #65915
    mich
    Deltager

    kram5610 sagde

    mich sagde
    Så skiftede DR til Dab+ i dag, DR4 kan nu høres på DAB fra idag

    Skønt… Jeg modtager nu:

     

    DR P4 Syd

    DR P4 Trekanten

    DR P4 Østjylland

    DR P4 Esbjerg

    DR P4 MV

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    Så går du jo glip af den største af dem alle, Storkøbenhavn :-)   Men så må du jo bruge nettet

    #66412
    kram5610
    Deltager

    Hejsa

    Jeg hiver (endnu engang) denne tråd op igen. 

    Er der nogen der ved hvornår der kommer gang i det tredje dab net? Som jeg forstår det er der nu kommet styr på frekvenserne? Jeg har prøvet at google men kan ikke rigtig finde noget aktuelt om emnet. 

     

    På forhånd tak

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl 

    #66524
    kram5610
    Deltager

    kram5610 sagde
    Er der nogen der ved hvornår der kommer gang i det tredje dab net? Som jeg forstår det er der nu kommet styr på frekvenserne? Jeg har prøvet at google men kan ikke rigtig finde noget aktuelt om emnet. 

    Hej

    Jeg tillader mig selv at svare. 

    Jeg har haft fat i et par sønderjydske radiokanaler (Skala FM, Radio Als og Radio Globus) – de har alle informeret at DAB 3 nettet bliver etableret her i løbet af første halvår af 2016 og at man regner med at være i luften i maj måned 2016. 

    Det bliver spændende at følge…. 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    #66601
    Anders
    Deltager

    kram5610 sagde

    kram5610 sagde
    Er der nogen der ved hvornår der kommer gang i det tredje dab net? Som jeg forstår det er der nu kommet styr på frekvenserne? Jeg har prøvet at google men kan ikke rigtig finde noget aktuelt om emnet. 

    Hej

    Jeg tillader mig selv at svare. 

    Jeg har haft fat i et par sønderjydske radiokanaler (Skala FM, Radio Als og Radio Globus) – de har alle informeret at DAB 3 nettet bliver etableret her i løbet af første halvår af 2016 og at man regner med at være i luften i maj måned 2016. 

    Det bliver spændende at følge…. 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    Det ser ud til, at 2016 bliver et godt år for DAB/DAB+.

    Den nyeste tillægsaftale omkring digital radio, som kan læses her på Kulturministeriets side, beskriver at DR+Radio24Syv samles i en DAB+ blok, og at landsdækkende kommerciel radio samles i en anden DAB+ blok. Begge ting sker “ultimo 2016”.

    Desuden står der, at MUX 8 midlertidigt kan bruges til DAB for lokalradioer.

    Personligt håber jeg, at et skifte til DAB+ vil hæve lydkvalitet bare en smule. Ifølge http://www.dkradio.dk/lrdab.htm sendes P1, Radio 100, Soft, MyRock, Nova, POP FM, The Voice ikke engang i stereo, men i mono.

    #66602
    mich
    Deltager

    Anders sagde

    kram5610 sagde

    kram5610 sagde
    Er der nogen der ved hvornår der kommer gang i det tredje dab net? Som jeg forstår det er der nu kommet styr på frekvenserne? Jeg har prøvet at google men kan ikke rigtig finde noget aktuelt om emnet. 

    Hej

    Jeg tillader mig selv at svare. 

    Jeg har haft fat i et par sønderjydske radiokanaler (Skala FM, Radio Als og Radio Globus) – de har alle informeret at DAB 3 nettet bliver etableret her i løbet af første halvår af 2016 og at man regner med at være i luften i maj måned 2016. 

    Det bliver spændende at følge…. 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    Det ser ud til, at 2016 bliver et godt år for DAB/DAB+.

    Den nyeste tillægsaftale omkring digital radio, som kan læses her på Kulturministeriets side, beskriver at DR+Radio24Syv samles i en DAB+ blok, og at landsdækkende kommerciel radio samles i en anden DAB+ blok. Begge ting sker “ultimo 2016”.

    Desuden står der, at MUX 8 midlertidigt kan bruges til DAB for lokalradioer.

    Personligt håber jeg, at et skifte til DAB+ vil hæve lydkvalitet bare en smule. Ifølge http://www.dkradio.dk/lrdab.htm sendes P1, Radio 100, Soft, MyRock, Nova, POP FM, The Voice ikke engang i stereo, men i mono.

     

    http://www.dkradio.dk/lrdab.htm er vidst ikke opdateret i adskillige år

    #66603
    Anders
    Deltager

    mich sagde

    Anders sagde

    kram5610 sagde

    kram5610 sagde
    Er der nogen der ved hvornår der kommer gang i det tredje dab net? Som jeg forstår det er der nu kommet styr på frekvenserne? Jeg har prøvet at google men kan ikke rigtig finde noget aktuelt om emnet. 

    Hej

    Jeg tillader mig selv at svare. 

    Jeg har haft fat i et par sønderjydske radiokanaler (Skala FM, Radio Als og Radio Globus) – de har alle informeret at DAB 3 nettet bliver etableret her i løbet af første halvår af 2016 og at man regner med at være i luften i maj måned 2016. 

    Det bliver spændende at følge…. 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    Det ser ud til, at 2016 bliver et godt år for DAB/DAB+.

    Den nyeste tillægsaftale omkring digital radio, som kan læses her på Kulturministeriets side, beskriver at DR+Radio24Syv samles i en DAB+ blok, og at landsdækkende kommerciel radio samles i en anden DAB+ blok. Begge ting sker “ultimo 2016”.

    Desuden står der, at MUX 8 midlertidigt kan bruges til DAB for lokalradioer.

    Personligt håber jeg, at et skifte til DAB+ vil hæve lydkvalitet bare en smule. Ifølge http://www.dkradio.dk/lrdab.htm sendes P1, Radio 100, Soft, MyRock, Nova, POP FM, The Voice ikke engang i stereo, men i mono.

     

    http://www.dkradio.dk/lrdab.htm er vidst ikke opdateret i adskillige år

    Der står at P4 sender i DAB+, hvilket er en ny information fra marts 2015.

    Desuden skriver de at “DR Ramasjang Radio lukkede 1. januar 2015”.

    Så jo, den er opdateret.

    #66806
    kram5610
    Deltager

    kram5610 sagde

    Hej

    Jeg tillader mig selv at svare. 

    Jeg har haft fat i et par sønderjydske radiokanaler (Skala FM, Radio Als og Radio Globus) – de har alle informeret at DAB 3 nettet bliver etableret her i løbet af første halvår af 2016 og at man regner med at være i luften i maj måned 2016. 

    Det bliver spændende at følge…. 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl  

    Hej, 

    Vi er nu i juni måned – og lokal radio kanalerne skulle sende via DAB+

     

    Er der nogen som kan modtage noget? Her er i Flensborg er der ikke noget signal 🙁

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    #66807
    Anders
    Deltager

    kram5610 sagde

    Hej, 

    Vi er nu i juni måned – og lokal radio kanalerne skulle sende via DAB+

     

    Er der nogen som kan modtage noget? Her er i Flensborg er der ikke noget signal 🙁

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl  

    Udrulningen af og overgangen til DAB+ er udskudt (igen), og der er sket nogle ændringer.

    Ny dato: 1. oktober 2017.

    DAB blok 1 (landsdækkende): Mediepolitikerne har bestemt at der skal være en “gatekeeper” for blok 1 som så kan opbygge/vedligholde sendenettet for denne blok. Lidt ala at Boxer er gatekeeper for fjernsyns MUX 3-6. I løbet af i år udbydes denne “gatekeeper”-rolle. Gatekeeperen kommer til at stå for fordelingen af sendetilladelser i blok 1. Det er desuden et krav at kanalerne i blok 1 skal dække mindst 80% af Danmark

    DAB blok 2 (landsdækkende): DR og Radio24syv flytter alle deres kanaler over på blok 2, og den nye gatekeeper for blok 1 kan vælge at købe DR’s blok 1 sendenet eller at bygge deres eget.

    DAB blok 3 (regional/lokal): Der har sådan set allerede været et udbud for sendetilladelser i denne blok, men det sendes ud i et nyt udbud i år, hvor der ikke længere stilles et krav om garanti på 250.000 kr.

    Alle tre blokke bliver DAB+ fra 1. oktober 2017.

    Kilder:

    http://mediawatch.dk/secure/Medienyt/Radio/article8668990.ece

    http://www.forbrugerelektronik.dk/nyheder/nyheder/article/politikerne-udskyder-digital-radio-men-nu-er-der-dato-paa/

    http://kum.dk/nyheder-og-presse/pressemeddelelser/nyheder/radiogatekeeper-paa-dab-og-fortsat-delte-lokalradiofrekvenser-paa-fm/1/1/

    #66808
    kram5610
    Deltager

    Anders sagde

    Udrulningen af og overgangen til DAB+ er udskudt (igen), og der er sket nogle ændringer.

    Ny dato: 1. oktober 2017.

    DAB blok 1 (landsdækkende): Mediepolitikerne har bestemt at der skal være en “gatekeeper” for blok 1 som så kan opbygge/vedligholde sendenettet for denne blok. Lidt ala at Boxer er gatekeeper for fjernsyns MUX 3-6. I løbet af i år udbydes denne “gatekeeper”-rolle. Gatekeeperen kommer til at stå for fordelingen af sendetilladelser i blok 1. Det er desuden et krav at kanalerne i blok 1 skal dække mindst 80% af Danmark

    DAB blok 2 (landsdækkende): DR og Radio24syv flytter alle deres kanaler over på blok 2, og den nye gatekeeper for blok 1 kan vælge at købe DR’s blok 1 sendenet eller at bygge deres eget.

    DAB blok 3 (regional/lokal): Der har sådan set allerede været et udbud for sendetilladelser i denne blok, men det sendes ud i et nyt udbud i år, hvor der ikke længere stilles et krav om garanti på 250.000 kr.

    Alle tre blokke bliver DAB+ fra 1. oktober 2017.

    Kilder:

    http://mediawatch.dk/secure/Medienyt/Radio/article8668990.ece

    http://www.forbrugerelektronik.dk/nyheder/nyheder/article/politikerne-udskyder-digital-radio-men-nu-er-der-dato-paa/

    http://kum.dk/nyheder-og-presse/pressemeddelelser/nyheder/radiogatekeeper-paa-dab-og-fortsat-delte-lokalradiofrekvenser-paa-fm/1/1/  

    Hej, 

    Den første artikkel kan jeg ikke læse (intet abo). De to andre taler jo mere om block 1 og 2. 

    Så det er lidt mystisk og jeg savner stadig en ordenlig officel hjemmeside ang DAB+ i Danmark.

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    #66809
    Anders
    Deltager

    kram5610 sagde

    Hej, 

    Den første artikkel kan jeg ikke læse (intet abo). De to andre taler jo mere om block 1 og 2. 
    Så det er lidt mystisk og jeg savner stadig en ordenlig officel hjemmeside ang DAB+ i Danmark.

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl  

    Hvad er mystisk?

    Fra artikel 1:

    “I løbet af i år gennemføres desuden et udbud af ledige sendemuligheder til kommercielle regionale radiostationer, der samles i DAB-blok 3. Udbuddet sker efter en revideret bekendtgørelse, hvor der ikke stilles krav om, at ansøgere skal stille med en garanti på 250.000 kr.”

    Fra artikel 2:

    “Blok 3 bliver til regionale, kommercielle radioer – og her sendes pladsen atter i udbud – denne gang droppes kravet om en garanti på 250.000 kroner for hver ansøgning.”

    Datoen 1. oktober 2017 er hvor alt starter, lanceres og træder i kraft.

    #66810
    kram5610
    Deltager

    Anders sagde

    Hvad er mystisk?

    Fra artikel 1:

    “I løbet af i år gennemføres desuden et udbud af ledige sendemuligheder til kommercielle regionale radiostationer, der samles i DAB-blok 3. Udbuddet sker efter en revideret bekendtgørelse, hvor der ikke stilles krav om, at ansøgere skal stille med en garanti på 250.000 kr.”

    Fra artikel 2:

    “Blok 3 bliver til regionale, kommercielle radioer – og her sendes pladsen atter i udbud – denne gang droppes kravet om en garanti på 250.000 kroner for hver ansøgning.”

    Datoen 1. oktober 2017 er hvor alt starter, lanceres og træder i kraft.  

     

    Synes det er mystisk at man konstant udskyder det. Forstår heller ikke hvorfor man ikke har en offciell hjemmeside ang DAB+ som fx: http://radio.no/ eller http://www.digitalradio.de/index.php/de/

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    #66838
    Anders
    Deltager

    Jeg kan i dag modtage disse nye kanaler på DAB+ MUX3-OSTSJ i København:

    Radio Køge

    Radio Klassisk

    Din Radio

     

    Desuden modtager jeg 2 udgaver af både Radio 100 og MyRock.

    En udgave fra blok 2 DAB med 80 Kbps.

    Den anden udgave fra blok 3 DAB+ med 96 Kbps.

    #66841

    er det ikke nødvendigt man har internet derhjemme hvis skal bruge dab radio  jeg sider mest på biblioteket netcafe med mere når jeg bruger internet 

    jeg har ingen nyere  radio den jeg har fik jeg konfirmations gave i 1987 så den er af lidt ældre dato 

    #66842
    Anders
    Deltager

    Mikael Christiansen sagde
    er det ikke nødvendigt man har internet derhjemme hvis skal bruge dab radio  jeg sider mest på biblioteket netcafe med mere når jeg bruger internet 

    jeg har ingen nyere  radio den jeg har fik jeg konfirmations gave i 1987 så den er af lidt ældre dato   

    Nej, DAB og DAB+ kan lyttes til via en almindelig radio på samme måde som FM. Radioen skal bare kunne modtage DAB og DAB+ signaler. Internet er underordnet.

    En DAB+ radio kan købes i butikker som Føtex, Kvickly, Bilka og Elgiganten fra 200 kr. og opefter.

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 93 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button