kram5610

Forum-svar oprettet

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 331 til 345 (af 385 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • som svar til: FM signal overstyrer #59922
    kram5610
    Deltager

    player sagde

    Kram5610

    Når antenner til FM, VHF og UHF kobles sammen skal der normalt sidde nogle filtre.

    Jeg ved ikke hvad det hedder når en anden antenne ligesom “prøver kortslutte det man ønsker at se eller høre”. På grund af afstande imellem de tre omtalte bånd er filtrene ikke videre kritiske (læs dyre), men his de ikke er der, så vil problemerne opstå.

    Sammenligningen med et delefilter i Højttalere holder nok ikke helt, men da har jeg gjort et forsøg.  icon smile wink Forum


     

    Den anvendte forstærker har indbygget filter. Den har følgende indgange:

     

    BI (VHF low band) – bruges ikke mere

    BII (FM)

    BIII (VHF high band) – bruges ikke pt. 

    UHF

    som svar til: FM signal overstyrer #59920
    kram5610
    Deltager

    antenne.dk sagde

     


    sender det tyske fm fra de to sendere beskrevet før eller kommer det et andet sted fra?

     

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk


     

    FM i Flensburg sendes fra tre sendere (jeg havde en listende liggende som jeg har kopieret ind nedenfor):

     

    Flensburg-Engelsby – ca 1½ km væk):

    NDR1 – 89,60  (25 kw)

    NDR 2 – 93,20 (25 kw)

    NDR Kultur – 96,10 (25 kw)

    NDR Info – 87,70 (10 kw)

    N-Joy – 91,00 (0,50 kw)

    DR P1 – 94,20 (0,50 kw)

    DR P2 – 107,30 (0,50 kw)

    DR P3 – 98,00 (0,50 kw)

    DR P4 – 96,60 (0,50 kw)

     

    Flensburg-Freienwill (ca. 2½ km væk): 

    RSH – 101,40 (20 kw)

    Delta Radio 105,60 (20 kw)

    Deutschlandfunk 103,30 (20 kw)

     

    Flensburg-Wassersleben (ca 8 km væk):

    Radio Nora – 88,50 (0,20 kw)

    Klassisk Radio – 106,50 (0,20 kw)

    D-Kultur – 92,10 (0,20 kw)

     

    Planen var at sætte FM antennen op mod Flensburg-Wassersleben, da kanalerne derfra er svage. Envidere ville antennen pege næsten stik mod nord og derved kunne man også modtage dansk lokal radio, fx Radio Mojn (somkan modtages på transistorradio i Flensburg). 

    som svar til: FM signal overstyrer #59916
    kram5610
    Deltager

    antenne.dk sagde

     

    Ja, men det blev jo afledt af at Jeg spurgte hvorfor Du bruger forstærkeren, hvad sker der på fm båndet,  hvis Du kører det direkte i radioen udenom forstærkeren, har Du prøvet det?

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk


     

    Så er der 'kun” skyggefrekvenser – det vil sige jeg modtager fx NDR 2 på 93,80 (NDR 2 sender på 93,20 Mhz) – men de “svagere” kanaler som fx DR P3 eller Radio Mojn går igennem uden at andre kanaler ligger sig oveni. 

    som svar til: FM signal overstyrer #59914
    kram5610
    Deltager

    antenne.dk sagde

     

    Nu er Jeg ikke så kendt i Flensburg, men vil det sige at Du både modtager dvb-t fra en sender i Flensburg og fra Åbenråsenderen?
     

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk


    Begge sendere sender i SFN – så modtager nok fra dem begge. Oprindeligt var planen at rette antennen mod Åbenrå også tage Flensburg-Engelsby senderen (de tyske kanaler) ind fra siden, da signalet på de tyske kanaler fra Flensburg-Engelsby går igennem med et søm…. Men når jeg retter antennen mod Åbenrå får jeg væsentligt dårligere signal på de danske end når jeg vender antennen mod Flensburg-Engelsby. Men som sagt UHF signalet er 100% i orden… Det er kun FM der driller. 
    som svar til: FM signal overstyrer #59912
    kram5610
    Deltager

    antenne.dk sagde


    Hvorfor har Du antenneforstærkeren på ?

     

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk


    Fordi det danske tv signal ikke er specielt stærkt uden forstærker…. (der går kun 50 watt ud fra Flensburg-Engelsby senderen) i den retning huset ligger og Aabenraa er åbenbart for svag. Antennesignalet skal nemlig sløjes sammen med satellit TV i en Spaun 9/8 switch. 

    TILFØJELSE: Samt at der er relativ  lange kabeltræk internt i huset. Loft -> Spaun switch ca 25 meter. Switch børmeværelse (det længste kabeltræk fra switchen) ca.20 meter). 
    som svar til: Triax TD Flexiblok #59866
    kram5610
    Deltager

    Hej

     

    Tak for svarene – jeg valgte at købe en “Triax Multiblock” da den kun er 4 Euro dyrere end Flexi-block hos HM-SAT.de.

     

    Hilsen

     

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Triax TD Flexiblok #59850
    kram5610
    Deltager

    Lavprisparabol sagde

    Ja deromkring 🙂

    Prøv det, når det er en 110 skærm, skal det nok gå. Sørg for at Astra 1 er helt i yderposition. Så burde 28,2° jo “kun” være 4 Grader offset. Jeg ville da gøre forsøget hvis jeg var dig..

     

    mvh

    Benjamin


     

    Okay… Det skal dog siges, at jeg endnu ikke har købt Flexi-blokken – så måske er det bedre at købe en Triax Multiblock fra starten af?

    som svar til: Triax TD Flexiblok #59847
    kram5610
    Deltager

    Lavprisparabol sagde

    Hej Morten.

    Du kan ikke bruge Flexi-blokken på den måde du beskriver. Triax Flexiblok dækker godt nok 10°, men det er ikke fra centrum -> side.

    Hvis du absolut vil bruge Flexiblokken, bliver du nød til at have begge positioner offset fra centrum. Du kunne evt. indstille skærmen med standart LNB holder til 23,5°, derefter skifte til Flexiblok og justere begge LNB derfra.

    Vil du have 28,2° i centrum skal du bruge en Triax Multiblock.

    mvh

    Benjamin


    Det tænkte jeg nok…

     

    Hvis jeg anvender Flexi-blokken alligevel, hvor stor en skærm vil det så svare til at Astra 2 får i cm? 80 cm er nok her til et godt signal med rimelig signalreserve.

     

    Mvh.

     

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Ny Public Service aftale TV2 regioner i HD #59779
    kram5610
    Deltager

    reslfj sagde

     

    Det store problem her er, at der vil  blive leveret mange fjernsyn unde DVB-T2 selvom de samme fjernsyn kan levers med DVB-T2 tunere til samme pris.  Desuden vil der blive leveret mange små og/eller billig-fjernsyn, der bare ikke kan DVB-T2. 

    Det er at holde forbrugerne for nar, når produkterne stort set kun mangler et dansk prismærke.

    Det er heller ikke rigtigt, at DVB-T2 kun bruges i England (UK).  Der er 2 muxer i drift i Sverige med en dækning på 75% af alle husstande (og flere  sendere hver måned). Der er 2 muxer i drift og yderliger 2 i snarlig drift i Finland.  Italien sender Europe7  på DVB-T2.  Serbien går direkte og udelukkende til  DVB-T2 i april 2012 og Østrig har bestluttet at åbne en DVB-T2 mux for HD kanaler.

    Sydafrika går også direkte til DVB-T2  med sidste frist udgangen af 2013 – det samme gør hele det sydlige Afrika lidt før eller siden.

    Indien har budrunder ude – lige nu – for opbygningen af DVB-T2 sendere ved de 19 størst  byer.

    Det svenske DVB-T2 net spiller (endnu) ingen rolle – vil stadig tro at under 1% af de svenske husstande har en DVB-T2 modtager i brug! Andelen af husstande i Østrig om ser via DVB-T er ubetydelig lille, dette skyldes manglen på private programmer via DVB-T – i Østrig ser man tv via Astra eller kabel tv. Jeg ved ikke om du nogensinde har prøvet at modtage DVB-T i Italien – på et almindeligt MPEG4 mux klemmer de 8-10 programmer ind… Så Italien er et kapitel for sig.

    Det jeg vil frem til er, at på nuværende tidspunkt er DVB-T2, England foruden, et ligegyldigt format (set i dansk perspektiv) – som i fremtiden har potentiale. 


    Du er ikke meget inde i de tyske forsøg – synes jeg.  Der er 3 forsøg, som jeg ved lidt omkring og et on/off i Berlin.  Det største er lige sydøst for Hamburg.  Her undersøger man fx dækningen når man bruger nogle særlige udsendelsesmåder bla. MISO.  Her  sender man det samme signal fra flere sendere – ikke som ved normal SISO/SFN, hvor der moduleret ens fra hver mast  – men moduleret forskelligt fra to eller flere master.   Man måler således ikke for at 'se om det virker', men for at finde den mere nøjagtige forbedring af dækningen fx inde i byer ved brug af MISO istedet for SISO.

     

    Desuden laves der forsøg, som har relation til den kommende standard for mobil-tv (DVB-NGH).

    BBC i England målte på testudsendelser i over et år og det gav mulighed for at øge bitraten fra 36 til 40.2 Mbit/sek.

    Mht. Tyskland har du ret i, at de nuværende budgetter for brugen af licensmidler ikke indeholder HD kanaler via antenne.  Men både ARD og ZDF arbejder imidlertid meget for at skaffe opbakning hertil hos delstaternes ledere. Hvis delstaterne enes kan der hurtigt ske noget.  Desuden er det vel ganske tænkeligt at en enkelt delstat fx Berlin – der har mange DTT seere og mange muxer – kunne starte en ÖR/public service DVB-T2 mux. 

    Ligeledes sender de private (Pro7 – RTL mfl) kun fra Kiel og Lübeck i Slesvig-Holsten.  Det er rimeligt let at indpasse en ekstra

    DVB-T2 mux – måske betegnet en DVB-T2 TEST-MUX – til måske 3 HD kanaler i det område. MV er samme sag. Brandenburg sikkert også.

    Satellit kanalerne skifter jo snarligt til rent digitalt og med flere HD kanaler. (Vi har jo også allerede ZDF-HD via youSee). Ligeledes arbejder kableselskaberne meget på at få overført alle kunder fra analogt til digitalt.  HD er bla. lokkemaden.

    Det er bydende nødvendigt, at  der også kan sendes HD i en rimelig kvalitet og på et rimeligt antal kanaler, hvis DTT skal holde i længden.

    Jeg vil gerne en for gang alle slå fast at et skift IKKE er noget der tales om i Tyskland (udover på fora som dette) – der udføres FORSØG bl.a. i Rosengarten (btw har jeg selv modtaget DVB-T2 signal fra denne sender på mit arbejde nord fra Hamburg på vores fladskærm…). Forsøget syd for Hamburg varer indtil midt i 2012. Så vil man komme med en anbefaling… også tager man stilling. I Tyskland tager den slags gerne et par år – også giver man yderligere befolkningen en rimelig frist…. Så 2016-2017 kunne være en realistisk tidshorisont. 

    I netop  MV og Brandenburg spiller DVB-T den ringeste rolle i hele Tyskland (bortset fra de området hvor man har modtagelse fra Schleswig-Holstein og Berlin)… Her er den største andel af satellitseere målt i procent. MV er desuden den fattigste delstat af alle delstater – her er fx også langt den største andel af CRT skræme, analog modtagere og SORT/HVID tv….

    Som jeg har nævnt før – spiller DVB-T en vis rolle i de tæt befolkede områder i Tyskland… Især folk der bor i lejligheder der ikke har mulighed for satellit benytter DVB-T i stedet for kabel tv (men kun der hvor de private kanaler også sender)….
    som svar til: Ny Public Service aftale TV2 regioner i HD #59766
    kram5610
    Deltager

    reslfj sagde

    Men det er ikke målet at ramme mange en bestem dag – som fx idag eller som du skriver 'på nuværende tidspunkt.'

    Hvis man skal skifte – og netop  med DVB-T2  er ingen anden vej for det bliver simpelthen standarden i alle apparater om 12 eller senest om 24 mdr. og Danmark kan aldrig stå alene  – så er spørgsmålet, hvordan man mest lempeligt laver skiftet. 

    Det er ringe betydning om man har brug for ekstra kapacitet eller alternativt kan slukke for hver 3die mux.  

     


    DVB-T2 vil sikkert blive standard i de fleste nye fladskærme inden for kort tid – og derfor vil fladskærme solgt i Danmark vel også indeholde DVB-T2 modtagere. 

    Udover England spiller DVB-T2 ingen rolle nogen steder. Tyskland skifter ikke format foreløbigt. Frankrig har visioner – men intet er besluttet. Så udsagnet om, at Danmark ikke kan stå alene holder ikke!

     

    Husk nu igen på, at mange af dem som ser via antenne slet ikke efterspørger en masse kanaler. 

    Personligt er jeg efterhånden fuldstændig ligeglad med dansk TV – ser det aldrig… men for mig handler det om princippet i, at man ønsker at indføre en ny teknik for teknikkens skyld. Her i Tyskland udføres der forsøg med DVB-T2 – fordi man ikke anser teknikken for 100% gennemtestet…
    som svar til: Ny Public Service aftale TV2 regioner i HD #59756
    kram5610
    Deltager

    Preben Pedersen sagde

     


    Dette er så ikke helt korrekt, alle kabeltv/antenneforeninger fik det som lovkrav, at indføre det danske Mux1 og endda i grundpakken, som hos mange lå i VHF-båndet. Dog kunne man vælge, at sende det i DVB-C, men det skulle være der.
    Men rigtigt, inden enkelte husstande behøvede, at skifte fra analog til digitalt, det kunne man selv vælge, men der skulle betales for den fællesinvestering, som det kræve for at overholde lovkrav omkring Must Carry på Mux1.


    Jeg taler ikke om kabel tv, men om husstande som ser TV via en alm. antenne – en stor del skiftede først i løbet af 2009 hvor den officielle udmelding var, at fra 2012 går Mux 1 over til MEPEG4 – dette kan man jo ikke forstå på anden måde, at det udstyr som blev solgt i 2009 også vil virke i en åreække efter 2012.

    som svar til: Ny Public Service aftale TV2 regioner i HD #59754
    kram5610
    Deltager

    Preben Pedersen sagde

     


    Jamen, dette kan da også siges om dem, som købte tv i 2006 – 2008, da var det jo kun DVB-T/Mpeg2 fjernsyn, de måtte jo igen indkøbe ekstra udstyr i 2009, før de kunne se alle de tv-kanaler, som bliver betalt via medielicensen. Godt nok kunne de fortsætte med DR1, DR2, TV2, Lokal-tv og DR-synstolkning indtil 2012. Det er der jo nok også mange, som har gjort, så skal de så indkøbe DVB-T/Mpeg4 udstyr, som så igen skal skiftes senere eller skal man kræve DVB-T2/Mpeg4 udstyr fra tv-fabrikanterne, da DVB-T2/Mpeg4 er bagud kompatibel med DVB-T/Mpeg4.
       


    Det er den forskel at imellem 2006 og 2008 var der tale om forsøg, som dog havde et permanent præg – men ingen blev tvunget til et skift. Dette ændrede sig 1. november 2009 – hvor man jo ikke længere kunne modtage analoge signaler. De som ventede til 1. november 2009, kan vel med rette forvente at deres udstyr kan anvendes længere end 26 måneder?


     
    Se, dette kan der være delte meninger om, da mange jo på kabeltv/antenneforeninger har betalt ekstra afgifter til rettighederne, den såkaldte CopyDan afgift og holdt TV2 i live, ved at indkøbe flere af TV2 betalingskanaler. Er det så ret og rimeligt, at man skal kunne modtage et TV2 alene kort, fra 2012, når TV2 ikke siden 2004 har modtaget licens penge.
    Skal man så straffes i 2012, fordi man bare ønsker TV2 charlie og TV2 news, så skal man også betale ekstra for TV2 hovedkanal. icon smile question Forum

     

    TV2 får jo ikke længere licenspenge – så den kan man næppe sige man har krav på at modtage gratis. For mig handler det om DR's kanaker+ de andre FTA kanaler (reionale kanaler, Folketings TV m.v.), som man jo er tvunget til at betale licens til (hvis man bor i DK).

    som svar til: Ny Public Service aftale TV2 regioner i HD #59751
    kram5610
    Deltager

    Preben Pedersen sagde

     


    Hvorlang tid er en årerække icon smile question Forum
    I april 2006 blev det første Mux1 vedtaget til DVB-T/Mpeg2
    I juli 2007 blev det besluttet, at MUX2 pr. 1.11.2009 skulle være DVB-T/Mpeg4, så pr. 1.1.2012 kan da nemt være overgangen til DVB-T2/Mpeg4, så de luftbåret frekvenser bliver udnyttet bedst muligt.
     
    Tænk lige, det drejer sig jo kun om de husstande, som ikke har villet være med på et fællesskab til, at investere i andre kabel typer eller leveringsformer, så er det vel ret og rimeligt, at de nu byder ind og bruger lidt penge på, at holde samfundet igang. 
     
    Øvrige husstande hos en kabeltv-udbyder/antenneforening kan jo stadigvæk benytte sig af  både DVB-T/Mpeg4 og DVB-C/Mpeg4 til HD tv-kanaler, foruden 3D tv-kanaler. Tillige kan der leveres DVB-T/Mpeg2 og DVB-C/Mpeg2 til SD tv-kanaler. Foruden nogle få tv-kanaler i en analog udgave. Det er jo det de husstande har betalt løbende driftbidrag/investeringer til, netop så holder udstyret længerer og de har flere muligheder, som der kun hele tiden bliver flere af.


     

    Jeg vil nødig være den som fastsætter hvad en fornuftig årerække er…

     

    Men når det så er sagt, er det da ikke seriøst at man efter 26 måneder (1. november 2009 – 1. Januar 2012) skfiter format. Tænk på hvor mange som har købt fladskærm med indbygget tuner, investeret i fornuftige eksterne DVB-T bokse m.v. Vil det være rimeligt, at tvinge alle de mennesker til at investere i nye bokse? Ikke efter min mening.

    Mange (mig selv inklusiv) er tilfreds med de kanaler som kan modtages via DVB-T nu… Nuvel DR1 i HD vil da ikke skade – men jeg er ikke villig til at betale for nyt udstyr igen (og jeg er ret sikker på, at mange ser det sådan…).

     

    Skal man straffes fordi man ikke gider have / kan få kabel tv??? Man er vel i sin gode ret til at sige, at man kun ønsker de kanaler som man betaler licens til?

    som svar til: Ny Public Service aftale TV2 regioner i HD #59749
    kram5610
    Deltager

    reslfj sagde

     

    Der er meget man kan gøre meget bedre, hvis man ændrer bare lidt inden årets udgang.

     

    Lars   sf smile Forum

     

    Øhh ændre lidt? Er det ikke en stor og ret useriøs ændring, hvis alle pludselig skal skifte bokse fra DVB-T til DVB-T2 for at få DR HD? Danmark har nu engang valgt DVB-T /MEPG 4 – dette forpligter til ikke at skifte format i en årerække.

    Endvidere hvor mange bokse er der egentlig lige på markedet som kan modtage DVB-T2?


    kram5610
    Deltager

    reslfj sagde


    Jeg er bange for at du bliver skuffet –  både kabel, satellite og  antenne vis se store omlægninger i de kommende ret få år.  
    På satellit er det jo allerede vedtaget at slukke de tyske analoge transpondere og anvende dem eller deres afløsere til at sende digitalt og i mange tilfælde sende i HD.
    Kabel leverandørene har meget klare planer om, at  få det analoge signal afviklet.  Se hvor stor succes youSee har i Danmark med de digitalt signaler.  Flere af de store kabelleverandøre – fx er Kabel Deutschland  meget aktiv – vil anvende DVB-C2 fra sommeren 2011 til at løfte de rigtigt mange analoge kunder, de har, over på digitalt kabel og sikre at de ikke går over til de nye digitale satellit kanaler. 

    Antenne anvendes af relativt færre i Tyskland end i mange andre lande. Der er mange bindinger inkl. fastlagte budgetter for brugen af licensen.  Naturligvis er antenne TV et område, hvor  delstaterne bestemmer. Men i praksis synes det i høj grad at gå hurtigt fremad, når delstaternes ledelse mødes og enes. 

    Der arbejdes mange forskellige steder i Tyskland med at finde og enes om den bedste strategi for at indføre DVB-T2.   Når man når en afklaring, så sker der ret sikkert noget – bla. fordi antennefjernsyn ikke fortsat kan klare sig mod satellit og kabel, hvis man kun må anvende MPEG-2 og 13.2 Mbit/sek DVB-T  muxer.  

    Lars  sf smile Forum


    Jeg tror ikke på et skift fra MPEG 2 i Tyskland før 2016-17 stykker. Det vil være i orden, da man så har anvendt MPEG 2 formatet siden Berlin startede med DVB-T i 1999.

     

    Kabel TV i Tyskland er uddøende… Kabel Deutschland lever af deres såklaldte “Zwangsverkablungsverträge”. I praksis fungerer det på den måde at udlejere får penge af Kabel Deutschland, som så indfører en klausul i lejekontrakten at lejligheden er inklusiv kabel TV som ikke kan fravælges.

    I øjeblikket bor jeg til leje i Flensburg med sådan en klausul (hvilket er meget normalt). Jeg er dog ved at bygge hus – i et område i Flensburg hvor der bygges i alt 280 huse – hele området er UDEN kabel tv af nogen art – fordi ingen hernede gider kabel tv.

     

    Delstaterne kan ikke bestemme indførelsen af DVB-T2 – det kan de regionale radiofonier… Fx NDR. De ansøger så de lokale ALM medlemmer om frekvenser.

     

    Jeg beklager at skuffe dig igen – DVB-T2 er ikke et tema som diskuteres i Tyskland, andet end på diverse forums. Tyskere er mere eftertænksomme og konservative – ting tager tid hernede.

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 331 til 345 (af 385 i alt)
Back to top button