Re:TV3s reklameblok er 20-25% længere end tilladt
Ups:
RADIO- OG TV-NÆVNET BEKLAGER MISVISENDE RAPPORTER OVER REKLAMETIDER PÅ TV3-KANALERNE
25. februar 2011
Radio- og tv-nævnet har konstateret, at der ved udarbejdelse af rapporter over reklametider på TV 3, TV 3 PULS og TV 3+ er blevet medregnet sponsorkrediteringer.
Dette har ført til, at rapporterne fejlagtig viser et stort antal overskridelser af de efter EU-reglerne tilladte 12 minutter reklame per time på de nævnte stationer.
Rapporterne blev sendt til den britiske myndighed Ofcom i november 2010 med en opfordring til Ofcom om at føre skærpet tilsyn med stationerne.
Radio- og tv-nævnet har efterfølgende fået kendskab til, at der i rapporterne på grund af TV 3’s indberetningsmetode ikke kan skelnes mellem reklamer og sponsorkrediteringer.
På denne baggrund har Radio- og tv-nævnet den 23. februar 2011 sendt et brev til Ofcom samt til TV 3 DK samt Viasat i UK, hvor Nævnet oplyser om det forkerte opgørelsesgrundlag.
Radio- og tv-nævnet beklager den fejlagtige opgørelse samt de misforståelser der er opstået herved.