Re:Hjælp til antenne i Haderslev

#58009
reslfj
Deltager

Jay sagde:

Hvis jeg er ligeglad med kanalerne fra Tyskland, og bare skal modtage fra Aabenraa (30km) – vil jeg så engang i fremtiden kunne flytte UHF-antennen ind på loftet? Eller vil signallet blive dæmpet for meget? Det er et gammelt teglstens tag.


Vi plejer at komme med ret syrlige bemærkninger til loftsantenner, da den antenneplacering er ganske meget bedre.

Når det er sagt, så kan det ikke udelukkes at ville virke, især hvis dit hus ligger højt og frit og dit tag her direkte udsigt til senderen.

Jeg mener at huske, at nogle tidligere har skrevet, at de har modtaget Tyskland og Danmark på samme (store) loftsantenne.

Den var rettet midt mellem Rødekro og  Flensborg og pindene var 45 grader på vandret.

Som jeg skrev tidligere vil kanal 3 og 4  ikke mere blive anvendt til antennefjernsyn – DTT -,  så den store antenne skal ikke anvendes mere.

Men den mindre VHF antenne er ret sikkert god til kanal 7, som blev anvendt i analogtiden og som også er tildelt Aabenraa til DTT, men Danmark anvender pt ikke sine VHF frekvenser (mux8) til at sende på.  Det kan ændre sig.

Selvom denne mindre VHF antenne er bygget til at være bedst på kanal 7, kan den nok også modtage DAB, der sender i samme bånd  kanal 11c og 13B (lodret), hvis nogen så gider DAB. 

Men til både FM og DAB kan mindre antenner let fange signalet.

 

Lars 🙂   

Back to top button