Re:Frankrigs industriminister vil omstille DTT til DVB-T2 inden 2013 / 2015
reslfj sagde
Frankrigs industriminister vil omstille DTT til DVB-T2 indenfor relativ kort tid, meddeler rapidtvnews.com . Ja der antydes en omstilling, der er afsluttet mellem 2013 og 2015
Frankrig anvender DVB-T og (overvejende) MPEG-2 til SD og MPEG-4 til et mindre antal HD kanaler.  Â
Det er naturligvis indlysende at MPEG-2 synger på absolut sidste vers. Derfor skal alle forbrugere der kun har MPEG-2 modtagere have nye modtagere. Der er således en mulighed for at et meget stort antal modtagere kan udskiftes til både DVB-T2 og MPEG-4 uden at det bliver dyrere for forbrugerne.
Således findes allerede rigtigt mange af Sony's fjernsyn både med og uden DVB-T2 og i Frankrig har man før vedtaget en lov. der beskriver hvordan alle nye TV skal være udstyret ( fx blev MPEG-4 vedtaget ved lov, selv om stort set alt SD er MPEG-2).
Den måde det er skrevet i rapidtvnews artiklen viser, at journalisten ikke helt er på toppen teknologisk – han blader MPEG og DVB-T/T2 sammen – men ministerens argumentation er helt den samme, som man brugte i UK, da man valgte at kombinere DVB-T2 og MPEG-4 i samme boks og fandt overgangen til HDTV  at drive markedsføringen. Og det er fornuftige tanker.
Â
Lars  Â
Godt man ikke bor i Frankrig – en sådan omstilling er da total useriøs. Landet er endnu ikke omstillet komplet fra analog til DVB-T. Så er det da utroligt useriøst, at begynde at skifte format.
Jeg har netop indkøbt et Loewe TV med indbygget triple tuner (DVB-T, DVB-S, DVB-C). DVB-T delen er MPEG 4 – jeg ville da blive rigtig ærgelig hvis man i Danmark eller Tyskland valgte at skifte system til DVB-T2 i 2013.
Jeg er på ingen måde imod ny teknologi – men at skifte formater og systemer konstant er ikke rimeligt for almindelige forbrugere som blot vil modtage de kanaler som de betaler licens for.