Re:Frankrigs industriminister vil omstille DTT til DVB-T2 inden 2013 / 2015
reslfj sagde
Jeg er bange for at du bliver skuffet – bÃ¥de kabel, satellite og antenne vis se store omlægninger i de kommende ret fÃ¥ Ã¥r. Â
På satellit er det jo allerede vedtaget at slukke de tyske analoge transpondere og anvende dem eller deres afløsere til at sende digitalt og i mange tilfælde sende i HD.
Kabel leverandørene har meget klare planer om, at fÃ¥ det analoge signal afviklet. Se hvor stor succes youSee har i Danmark med de digitalt signaler. Flere af de store kabelleverandøre – fx er Kabel Deutschland  meget aktiv – vil anvende DVB-C2 fra sommeren 2011 til at løfte de rigtigt mange analoge kunder, de har, over pÃ¥ digitalt kabel og sikre at de ikke gÃ¥r over til de nye digitale satellit kanaler.ÂAntenne anvendes af relativt færre i Tyskland end i mange andre lande. Der er mange bindinger inkl. fastlagte budgetter for brugen af licensen. Naturligvis er antenne TV et omrÃ¥de, hvor  delstaterne bestemmer. Men i praksis synes det i høj grad at gÃ¥ hurtigt fremad, nÃ¥r delstaternes ledelse mødes og enes.Â
Der arbejdes mange forskellige steder i Tyskland med at finde og enes om den bedste strategi for at indføre DVB-T2.  NÃ¥r man nÃ¥r en afklaring, sÃ¥ sker der ret sikkert noget – bla. fordi antennefjernsyn ikke fortsat kan klare sig mod satellit og kabel, hvis man kun mÃ¥ anvende MPEG-2 og 13.2 Mbit/sek DVB-T muxer. Â
LarsÂ
Jeg tror ikke på et skift fra MPEG 2 i Tyskland før 2016-17 stykker. Det vil være i orden, da man så har anvendt MPEG 2 formatet siden Berlin startede med DVB-T i 1999.
Â
Kabel TV i Tyskland er uddøende… Kabel Deutschland lever af deres sÃ¥klaldte “Zwangsverkablungsverträge”. I praksis fungerer det pÃ¥ den mÃ¥de at udlejere fÃ¥r penge af Kabel Deutschland, som sÃ¥ indfører en klausul i lejekontrakten at lejligheden er inklusiv kabel TV som ikke kan fravælges.
I øjeblikket bor jeg til leje i Flensburg med sådan en klausul (hvilket er meget normalt). Jeg er dog ved at bygge hus – i et område i Flensburg hvor der bygges i alt 280 huse – hele området er UDEN kabel tv af nogen art – fordi ingen hernede gider kabel tv.
Â
Delstaterne kan ikke bestemme indførelsen af DVB-T2 – det kan de regionale radiofonier… Fx NDR. De ansøger sÃ¥ de lokale ALM medlemmer om frekvenser.
Â
Jeg beklager at skuffe dig igen – DVB-T2 er ikke et tema som diskuteres i Tyskland, andet end pÃ¥ diverse forums. Tyskere er mere eftertænksomme og konservative – ting tager tid hernede.