Re:Frankrigs industriminister vil omstille DTT til DVB-T2 inden 2013 / 2015
kram5610 sagde
Klart sker der udvikling og det er ogsÃ¥ godt! Men jeg er glad for at jeg boer i et land som Tyskland – hvor man stÃ¥r ved sine beslutninger i en årrække. Tyskland er DVB-T MPEG2 land (bortset fra enkelte spredte forsøg) – og det bliver landet ved med at være længe endnu…
Jeg er bange for at du bliver skuffet – bÃ¥de kabel, satellite og antenne vis se store omlægninger i de kommende ret fÃ¥ Ã¥r. Â
På satellit er det jo allerede vedtaget at slukke de tyske analoge transpondere og anvende dem eller deres afløsere til at sende digitalt og i mange tilfælde sende i HD.
Kabel leverandørene har meget klare planer om, at fÃ¥ det analoge signal afviklet. Se hvor stor succes youSee har i Danmark med de digitalt signaler. Flere af de store kabelleverandøre – fx er Kabel Deutschland  meget aktiv – vil anvende DVB-C2 fra sommeren 2011 til at løfte de rigtigt mange analoge kunder, de har, over pÃ¥ digitalt kabel og sikre at de ikke gÃ¥r over til de nye digitale satellit kanaler.Â
Antenne anvendes af relativt færre i Tyskland end i mange andre lande. Der er mange bindinger inkl. fastlagte budgetter for brugen af licensen. Naturligvis er antenne TV et omrÃ¥de, hvor  delstaterne bestemmer. Men i praksis synes det i høj grad at gÃ¥ hurtigt fremad, nÃ¥r delstaternes ledelse mødes og enes.Â
Der arbejdes mange forskellige steder i Tyskland med at finde og enes om den bedste strategi for at indføre DVB-T2.  NÃ¥r man nÃ¥r en afklaring, sÃ¥ sker der ret sikkert noget – bla. fordi antennefjernsyn ikke fortsat kan klare sig mod satellit og kabel, hvis man kun mÃ¥ anvende MPEG-2 og 13.2 Mbit/sek DVB-T muxer. Â
LarsÂ