Re:DVB-T2 bliver et krav fra 1 jan 2013.

#62022
fritz
Deltager

reslfj sagde

Preben Pedersen sagde

reslfj sagde

Teracom har netop opdateret deres FAQ omkring godkendelse af  modtagere for antennefjernsyn (DR+Boxer). 

Det betyder, at alle 2013 modeller også i Danmark skal kunne modtage DVB-T2, der anvendes fælles nordiske  regler i Nordig.org.

Lars   smile

Ja, så kun et år senere end 2012, som der ellers har været skrevet meget om, her på dette forum, siden 2009. At der burde være krav omkring alt nyt modtager udstyr skulle kunne håndterer DVB-T2/Mpeg4 , som jo er bagud kompatibel med tidligere udgaver af DVB-T.

Gad vide, hvem som byder på Mux 8 og om det ikke bliver i DVB-T2 winkny

Det er jo allerede det meget kraftigt anbefalede at leverer fjernsyn til antenne med DVB-T2.  Når det bliver kendt, at fra årsskiftet er det slut med nyt DVB-T udstyr, så må selv de  dummeste og mest nærige vel indse, at det eneste fornuftige er DVB-T2 udstyr.

Her kan antenneforeningerne – de rigtige med DVB-T/T2 –  foregå med lokal information til medlemmerne.

Der sker jo det, at alle landene i Europa skal overveje om også 700 MHz båndet skal overgå til  mobilt bredbånd om måske 6-8 år. Det vil helt sikkert betyde,  at man skal lave en replanlægning af  hele mux1-mux6 UHF båndet og desuden ret sikkert også inddrage  VHF bånd III.

Jeg har flere gange skrevet, at  Danmark og Sverige skulle have mulighed for hver at danne 2 VHF muxer – mux8 og mug9.  Det vil give lidt besvær på Bornholm, men er par ekstra eller tre hjælpesendere på Bornholm er vel en lav pris for at hele det øvrige land kan få en ekstra  VHF III mux.

Desuden skal man have overvejet hvordan man får tvunget seeren til hurtigt at skifte til HEVC –  efterfølgeren til MPEG-4 – der kan bringe 1080p50  fullHD over antennenettet.  

Jeg synes ikke det virker helt klogt at det et private firma, der skal lægge planerne.  Det er næsten så tåbeligt som at overdrage det til ukyndige seere, der netop har købt et lidt for dyrt nye fjernsyn.

Det er et utroligt spild af penge og importvarer, at tro uvidende forbrugere, sælger-drenge i Elgiganten og marketingfolk unde seriøs viden  kan danne et rationelt marked. disapprove

 

Lars  smile

Det er ikke et spørgsmål om 700 MHz båndet skal fritligges for broadcast, men udelukkende et spørgsmål om hvornår. Jeg vil skyde på mellem 2-5 år fra WRC-15. Det passer meget godt med tiden det tog fra WRC-07 til de første auktioner blev afholdt i Europa over 800 MHz båndet. Her er det klart at Boxer bliver nødt til at bruge DVB-T2 på samtlige af deres MUX'er for at beholde et bare nogenlunde konkurrence dygtigt udbud. I samme ombæring vil man skulle forhandle en ny kanalplan hjem for Danmark og det ville da være lækkert med to nye MUXer. Nu faldt jeg over en tidligere kommentar fra dig, hvor du beskriver i nærmere detaljer, hvordan du mener vi kan få en ekstra MUX. Forslaget gik på at hele den sydlige del af Danmark skulle benytte det der i dag hedder MUX 6 og MUX 7.

Men vil dette overhovedet være muligt, selv med DVB-T2. Så vidt jeg ved er maks. længden mellem to sendere i en 8 MHz raster ca. 160 km for DVB-T2 og det er endda med den størst mulige guard interval, som sætter noget af en dæmper på kapaciteten. Det vil derfor ikke være muligt, med de sendepositioner Boxer har i dag at dække hele vejen fra Sønderjylland til Nordsjælland. Måske løsningen ville være Low Power – Low Tower implementering i stedet, men det er også en dyr løsning.

Back to top button