Re:Danmark skifter til DAB+ 1. december 2014 ?

fritz
Deltager

reslfj sagde
Personligt synes jeg det er yderst ringe, at der ikke for længe siden er udført systematiske og teknisk kvalificerede målinger og sammenligninger af DAB+ og DVB-T2Lite  radiotransmission.

Lars   smile

Det er vel nærmest almindeligt kendt, at World DMB og DVB længe har haft en underhåndsaftale om, at DVB holdte sig til videostandarder og World DMB primært beskæftigede sig med DAB og DAB+. Det er først i den allerseneste opdatering af DVB-T2 standarden, at jeg har set DVB nævne, at T2Lite kunne anvendes til radio.

I EBU TECH 3348 har de givet et par eksempler på parametre til DVB-T2 i et 1,7 MHz T-DAB bånd. Kapaciteten ligger her på omtrent 2,5 Mbit/s ved en C/N på ca. 9 dB. Til sammenligning kræver DAB en C/N på ca 14 dB, og det er med en kapacitet på sølle 1,17 Mbit/s. Satte man DVB-T2 parametrene således, at der opnås samme dækning som ved T-DAB (C/N=14 dB), ville kapaciteten være på over 4 Mbit/s.

Med muligheden for at sende MPEG-4 eller endda HEVC via DVB-T2, ville det være muligt at reservere 1,17 Mbit/s til radio og så sende 12 (MPEG-4) – 24 (HEVC) mobil-tv kanaler, hvis man tager udgangspunkt i det forsøg med DVB-T2Lite, som BBC viste på IBC 2011.

Det er dog alt sammen teori. Har ikke set resultater fra nogen store test af DVB-T2Lite endnu, selvom Open Channel laver forsøg i København.

Back to top button
Close

Adblocker registreret

Kære besøgende, DIGITALT.TV er et énmandsforetagende, der er afhængigt af reklameindtægter for at kunne fortsætte driften. Jeg beder dig venligst om at deaktivere din Adblocker på denne side. Uden reklameindtægterne har jeg desværre ikke mulighed for at holde siden kørende. På forhånd tak for din forståelse og støtte. Webredaktør Bo Kjærgaard