Svar til: Danmark skifter til DAB+ 1. december 2014 ?

evilguy
Deltager

DR der jo flytter til DAB-blok 2 (sammen med Radio24Syv) har fået foretaget en DAB+-lyttetest for at underbygge valget af af bitrate kapacitet for de enkelte DR radiokanaler. Konklusionen på den lyttetest er følgende anbefalinger: 48kHz HE-AAC 128kbps for ” critical music broadcast” 48kHz HE-AAC 88kbps for “mixed speech and music broadcast” 48kHz HE-AAC 72kbps for “less critical material e.g. speech-only radio.” Samt en anbefaling om at alt under 72kbps ikke skal benyttes. Kilde (DR)

Jeg håber seriøst, at DR har nogle kompetente medarbejdere, så skider højt og helligt på den undersøgelse.

Det vil være en skandale hvis DR nyheder og DR P1 bliver udsendt i mere end 64 Kbit/s HE-AAC, og det vil være en lige så stor skandale, hvis DRs øvrige radiokanaler ikke bliver udsendt i mindst 96 Kbit/s HE-AAC.

DR nyheder kan sagtens nøjes med 40 Kbit/s og DR P1 kan sagtens nøjes med 64 Kbit/s.

Den lydkvalitet som DR P4 i dag udsendes med (88 Kbit/s) er for lav, og man kan periodevis høre den skingre digital AAC lyd – specielt når man lytter til musik med f.eks. guitarer. Bitraten skal op på mindst 96 Kbit/s.

Back to top button
Close

Adblocker registreret

Kære besøgende, DIGITALT.TV er et énmandsforetagende, der er afhængigt af reklameindtægter for at kunne fortsætte driften. Jeg beder dig venligst om at deaktivere din Adblocker på denne side. Uden reklameindtægterne har jeg desværre ikke mulighed for at holde siden kørende. På forhånd tak for din forståelse og støtte. Webredaktør Bo Kjærgaard