Re:700 Mhz båndet reddet til marts 2020 – Sverige.

#63466
martin
Deltager

evilguy sagde

martin sagde

Hvis 3 og TDC på et tidspunkt finder sammen, så har de en lignende pulje af frekvenser til rådighed.

Det får de aldrig lov til. Men fra 2017 og 2019, hvor 1800 MHz og 900 MHz bliver omfordelt, vil vi måske se en mere ligelig fordeling mellem de tre teleselskaber. Det samme vil ske i 2021 hvor 2100 MHz skal fordeles igen. I 2021 vil det forhåbentligt blive fordelt, så de kan få 2×20 MHz hver og dermed kan øge hastigheden betydeligt. Med 2×20 MHz på 2100 MHz båndet, skulle de gerne komme over 100 Mbit på 3G/HSPA, hvilket vil aflaste behovet for frekvenser.
Ofte er problemet ikke mængden af frekvenser, men den dårlige fordeling af dem. Dette problem er dog løst i 4G (ikke LTE), hvor en større frekvensblok kan bygges sammen af forskellige frekvenser. De nuværende teknologier, HSPA og LTE kræver alle at frekvensblokkende er sammenhængende.

Jo, hvis at “finde sammen” betyder, at de vil dele deres netværk med hinanden, så skal myndighederne nok tillade det. Men “finde sammen” som en fusion, det er nok utænkeligt.

Men ellers har du helt ret i, at der er en chance for at frekvenserne bliver mere ligeligt fordelt i fremtiden, men 2017 og 2019 er MANGE år ude i fremtiden – specielt i telebranchen.

Men vi kan allerede i dag se refarmingen af 1800 MHz – gad vide om ikke også 900 MHz vil blive refarmet til LTE på et tidspunkt. 2100 MHz bliver nok også refarmet til LTE inden for en overskuelig fremtid – jeg gætter på at 3 bliver tvunget til det, hvis de skal følge med de andre.

Jeg tvivler på at de får lov til at slå deres netværk/frekvenser sammen. Så vil der kun være to netværk i Danmark og det vil staten ikke bryde sig om. Jeg tror sågar at de vil få problemer hvis de blot ville at dele antenner.

Back to top button