Re:544×576 på SD kanaler 28.2 grader øst

reslfj
Deltager

Bobben sagde
Det virker som de store TV kanalene som BBC,ITV,C4,C5 alle sender full SD oppløsning (720&704 er begge full SD  oppløsning).   Virker som det helst er mindre nisjekanaler som sender i 544×576. 

544×576 tilsvarer forresten båndbredden for godt analogsendt TV signal.

Der er vel ikke flere analoge kanaler til modtagelse i Vesteuropa via luften – master eller satellit.

Rigtigt mange Freeview (antennekanaler) sendes med 544×576  for at kunne presse lidt flere kanaler ind i hver DVB-T/MPEG2 mux.   Det gælder ikke ikke hovedkanalerne, men faktisk tror jeg, at BBC Parliament  fortsat sendes sådan.

Der er fra mange sider et ønske om at  Freesat skal sende i ca samme kvalitet som Freeview (men vist ikke noget krav).   UK gjorde jo den fejl for et par år siden, at  udgive både en  DVB-S og en DVB-S2 (FreesatHD) spec.  

Derved fik de mange nye, men allerede teknisk forældede modtager på markedet – uden at prisen var afgørende lavere  udover i de første få måneder efter, at salget startede.

Det er bare endnu et eksempel på, at  markedet ikke kan vælge rimeligt, når ukyndige mennesker og lavtlønnede butikssælgere skal vurdere pris og en ydelse der ændres over årene.    

Der er megen fornuft i at lade forbrugerne afgøre om de ønsker et bestemt produkttype og mellem de udformninger de kan se, forstå og bedømme.    Men når valget står mellem nødvendigvis fælles rent tekniske parametre og ønsket om en lang levetid for produkterne, er det langt bedre, at udarbejde en standard, som produkterne skal mærkes med.

Lars   smile

Back to top button
Close

Adblocker registreret

Kære besøgende, DIGITALT.TV er et énmandsforetagende, der er afhængigt af reklameindtægter for at kunne fortsætte driften. Jeg beder dig venligst om at deaktivere din Adblocker på denne side. Uden reklameindtægterne har jeg desværre ikke mulighed for at holde siden kørende. På forhånd tak for din forståelse og støtte. Webredaktør Bo Kjærgaard