Svar til: Hvor god er en wavefrontier T90?

#543061
st1
Deltager

> Er det korrekt at T90eren har den fordel at den ikke bliver “svag” i de ydre signaler?

Nej, min erfaring er at både T55 og T90 lider lidt af “fade” ligesom Maximum’en i yderkanterne.
Pga den ovale form på den primære reflektor er der simpelthen mindre signal i yderkanterne end i midten.
Men pga dobbeltreflektor-konstruktionen mener jeg at Wavefrontier’ene har mindre fase-drej på signalet, hvilket giver bedre performance i yderkanterne.

> En normal skærm laver et fokuspunkt i centrum af skærmen. T55 og T90 derimod laver en fokuslinie hen over skærmen. Derfor bør alle LNB’er få samme signal som hvis de sad i centrum af en normal skærm. T55 svarer til at hver lnb “ser” en 55 cm normal skærm og T90 svarer til at hver LNB “ser” en 90 cm normal skærm.

Det lyder rigtigt – en rigtig toroidal reflektor er parabolisk i lodret retning, men cylindrisk (egentlig toroid) i den vandrette.
Deraf kommer fokus-linien: Den er punktforming i det lodrette, men linie i det vandrette plan.
Jeg mener dog ikke at hverken Triax 110 eller Maximum skærmene har rigtige toroide reflektorer, blot tilnærmelser.
(Men dog normalt ganske velfungerende – i hvertfald bedre end end almindelig parabol med en multi-lnb-holder!)

Wavefrontier-skærmene er lige et nøk bedre.
Men konkrete test af min T55 viser, at i nær centrum yder den lige så godt eller svagt bedre end som en Triax TD64 (57 cm effektivt areal), mens tættere på kanterne er signalet noget mere dæmpet.

Men hvis du skal have samme performance over hele “linien” (ha-ha), skal du have en skærm på en vel-orienteret motor, eller en rigtig toroid-skærm.
Motor er fint, særligt for større skærme, men en rigtig toroid-skærm giver hurtigere skift mellem satellitepositioner.

Når vi taler om ægte toroid-skærme, så har der, som jeg husker det, for almindelige dødelige forbrugere kun været een udbredt model: En Swedish Microwave SMW OA-1600. Den har en synsvinkel på 52 grader, hvori alle positioner har samme gain og fase-drej som en “almindelig” 1m reflektor.

SMW OA-1600

Den er dog kun produceret en gang i 80’erne, så de dukker kun sjældent op på dba.dk eller på genbrugspladserne. (Og fylder ganske pænt på væggen!)

Der findes en lidt mere moderne tilnærmelse, som produceres i dag: En Cahors Big-Bisat – jeg mener dog at det – ligesom de andre moderne antenner med enkelt-reflektorer – ikke det er en ægte toroid.

Back to top button