UKTV modtagelse på Channel Master 180 i DK

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne har 19 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år siden af st1.
Login Registrer
Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #103501
    st1
    Deltager

    Jeg har lagt en Privat besked plugin ind. Ved ikke om det kan bruges? Så vidt jeg kan se er der et Send a Message link i tråden nu ud for de enkelte deltagere.

    Jo, det ser ud til at man kan PM’e (eler på dansk: PB’e) til andre.
    Jeg prvøver det nu… 🙂

    Tak.

    #103502
    st1
    Deltager

    Angående modtager er der nogen der ved hvilke er er bedst, til div beams: 1: DVB-S (kun H eller V på den freq). 2:DVB-S (både H og V på samme freq) 3:DVB-S2 (HD)

    Jeg har en Sky HD+ box (Thomson), to generationer af Humax Freesat boxe, og en Humax UHD box (aamt en mængde PC-kort).

    Humax’erne er klart bedre en Thomson boksen til modtagelse – men jeg mener også at Humax bruger Broadcom chips, mens Thomson’en er et STMicro-baseret design.

    På andre sites er folk ualmindeligt glade for Octagon SF8008 (HiSilicon SoC) og Edision Primo IP S2 (andet kinesisk chipset) – særligt da de kan afkode multistream transpondere (bruges ikke på Astra 2).

    Mit indtryk er dog, at det ikke bliver meget bedre en Humax-boksene. Det er mere LNB-valg, der har betydning. Har man ikke ordentligt signal er det ligemeget med afkoderen. Efter en del eksperimentering med og semi-struktureret test af LNBer, så anvender jeg i dag Inverto Black Ultra LNBer (Quad eller single). Mine test viste at de for min position er bedre end sågar et CM feedhorn med en Inverto Black Pro LNB, eller Invacom LNBer (som koster 3-4 gange så meget).

    Meget mere afhænger af LNB-positionering, og fine-tuning af orientering af parabolen.

    Er der nogen der ved hvor mange dB forskel der på et fejlfrit SD signal (DVB-S) og så HD (DVB-S2) ? (for det virker ikke som om min freesat modtager er god til DVB-S2 men det er kun et gæt).

    Jeg skal over 6-7 dBuV C/N for at kunne modtage noget, men læg mærke til at det er ikke den endelige faktor. Mange af HD kanalerne kører også med højere FEC-rate, fx 5/6 istedet for 2/3. Her er det således ikke kun C/N ratio, men også generel kvalitet af signalet, som batter. Dertil kommer H/V isolering, som betyder meget for de frekvenser, hvor der både sende H og V. Invacom skulle efter sigende være gode til det sidste, men jeg har ikke sammenlignet med andre LNBer for nyligt.

    Priortieringslisten er (som altid):

    1) Refelektor-størrelse (Altoverskyggende…)
    2) LNB/Feedhorn combo
    3) Modtager
    4) Kabling (2/3/4 skærmet), stik mv

    Det antages at vi tale om højkvalitets-antenner (vi ser bort fra kinesiske blik-paraboler lavet til C-band).

    #103810
    st1
    Deltager

    @Sparrow2: Der er en ting der slog mig her her i dag – på billedet af din CM180 forfra ser man hvordan selve “feed-holder-arm”‘en (den nederste) er markant kortere end de to “feed-support-arm”‘e (dem der går ned fra siden af reflektoren).

    Er din nederste arm knækket, eller er det en CM120 arm, du har fået i stedet?

    En CM180 feed-holder-arm er bukket en smule i de yderste 5 cm, mens en CM120 feed-holder-arm er lige. På billedet kunne det se ud som om, at din feed-holder-arm er lige.

    Hvis du har fået en CM120 feed-holdera-arm med ville det forklare dit behov for træstumper til at holde armen op med. Og får mig til at undre mig over, at du har feed-support-arme, men ikke en feed-holder-arme fra en CM180?!

    Men mest af alt tænker jeg – hvordan ved du, at din LNB er i den rigtige position, eller sågar i den rigtige offset vinkel? Har du målt den rigtige offset vinkel, eller har du prøvet dig frem? En CM180 har en offset-vinkel på 22.62 grader – det skal være vinklen fra lodret (og midten af reflektoren) til fronten af feed-horn på LNB’en.

    Du kan checke afstanden for din parabol ved at kigge på min beskrivelse her:

    https://www.satellites.co.uk/forums/threads/my-channel-master-180-permanent-installation-for-28-2e.148202/post-787495

    Se især i bunden af indlægget, under “LNB distance”.

    #103813
    sparrow2
    Deltager

    Armen er knækket og der mangler ca 10cm. Jeg regnede med at den bare var knækket (det fortalte sælger) så jeg var noget skuffet over at den ca var som min 120cm (no name plast). Men så klistrede jeg en laser pind på en LNB i ca den rigtige vinkel, så den peger ca  2 cm inde på skærmen der hvor side armene går ud, og når man så drejer LNB’en rundt skal den ca være 2 cm  inde på skærmen hele vejen rundt.

    Da du fortalte at brændpunktet måske er lidt indenfor hvor jeg havde min LNB, lavede jeg huller i skærmen ca 1.5 cm længerer inde, og flyttede de to arme, men det hjalp ikke noget med min normale LNB (der har en lang hals), jeg prøvede med en anden LNB med kort hals, og den blev noget bedre.

    Jeg regne med at lave en lille styring af LNB’en med nogle små stepmotorer så alt kan fjernstyres, (de koster ingenting i kina, ca 2$ for motor med gevindstang).

    Min LNB er lidt bedre til H kanaler end V, jeg ved ikke om det er normalt (testet ved at dreje LNB’en 90 grader og sammenligne signal styrken, nemmest på de kanaler hvor der sendes på både H og V)

    #103826
    st1
    Deltager

    Lyder som om du har fint styr på armene… 🙂

Login Registrer
Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button