Jesper1973

Forum-svar oprettet

Login Registrer
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • som svar til: Dvb-t #65712
    Jesper1973
    Deltager

    Hej igen

    Har været igennem forskellige youtube videoer, som beskriver kabelindflydelse på signalkvalitet osv, og har derfor hjemkøbt en rulle ny antennekabel, og en flok HF-tætte stik. Nu skifter jeg alt antennekabel ud, og fjerner udstyret til sat-installationen. Der er tilsyneladende ingen tommelfingerregler for indikation af tilstanden for ens eksisterende kabel. Hvis det skal testes, kræves specialudstyr for test ved de rigtige frekvenser, så hovedreglen må være, at hvis man ikke kender alder eller kvalitet af sit antennekabel og har signalproblemer, så skift det.

    Egen feltstyrkemåler er åbenbart ikke almindeligt brugt, og der har jeg ikke kunnet finde noget brugbart. Mærket “smart meter” har jeg ikke kunnet finde nogen test af, så det ender ud i systematisk udskiftning af HW, til jeg har et godt og stabilt signal.

    Mvh

    jesper

    som svar til: Dvb-t #65679
    Jesper1973
    Deltager

    Hej Alle

    Mange tak for særdeles uddybende svar. Jeg vil prøve de forskellige forslag af. Med mit setup, vil jeg så kunne “nøjes” med at fjerne forstærkeren, og så vil resten stadig fungere, eller er nogle af de andre komponenter afhængige af en spænding fra forstærkeren? (Jeg vil gerne fjerne én ting af gangen, for at se effekten).

    Jeg kan forstå på Lynge, at de 2 forslag til måleudstyr jeg nævner i første indlæg, ikke er interessante at investere i, men hvad med et smartmeter t10? Jeg er med på, at der er en intern “barometer”, som indikerer hhv signal og BER ved brugsstedet i tv, men måler man ikke normalt ved diverse samlinger osv ifm fejlfinding? Eller er det typisk mere “trial and error”?

    Beklager hvis spørgsmålene ikke giver meget mening, men jeg forsøger at forstå/lære lidt om antenneteknik :-)

    MVH

    Jesper

    som svar til: Dvb-t #65672
    Jesper1973
    Deltager

    Hej Lars, tak for feedback.
    Så fik jeg kigget på loftet.
    Der er både en uhf og en vhf antenne, disse signaler samles i en Triax MFA 308.
    Output herfra, går over i en forstærker(?), hvor der står IN (+24v), og out 1 fortsætter over i en Triax tv/sat combiner 3470. Dette signal føres ned til tv, hvor det deles op i et lnb signal og et tv-signal. Håber dette gav mening.
    Jeg bor i Vinderup, og antennen peger mod Viborg, med ca 28km. Antennen er en af de “gamle” TV2 antenner.

    Jeg kan i princippet godt undvære alt omkring satellit, da jeg jo ikke længere bruger parabol. Men hvis det ingen skade gør?

    Findes der noget måleudstyr, som er anvendeligt indenfor en rimelig pris? Jeg har som nævnt en el-teknisk baggrund, så jeg kan godt lide at måle mig frem. Jeg nævner et par måleudstyr øverst i denne tråd, kender du noget til disse? Jeg har også fundet et brugt smartmeter t10, kan den bruges til noget?

    på forhånd tak

    jesper

Login Registrer
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
Back to top button