Triax 100 elements og fordeling af signal

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

  • Dette emne er tomt.
Login Registrer
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #55653
    Bygork
    Deltager

    Hej

     

    I forbindelse med at jeg skal have trukket ledninger og fordelt tv signal ud til 6 potentielle fjernsyn tænker jeg på at købe en 100 elements Triax antenne(www.happii.dk/product.aspx?prodid=154772), for at sikre at signalet er stærkt nok til alle 6 potentielle fjernsyn. Er der også behov for en forstærker i mit setup?  bor max 10 km fra Hadsten senderen, men med træer der skygger for retningen, triaxen skal monteres indenfor på loftet.

     

    Bør jeg anvende et specielt tv kabel, eller kan jeg klare mig med et nyt billigt fra Harald nyborg, Bauhaus? hvad får jeg evt. ud af et dyrere kabel i mit setup.

     

    Hvile fordelerbokse til fordeling af signalet med f-stik vil i anbefale til opgaven?

     

    Løber jeg ind i nogle problemer med at anvende 100 elements antenne frem for mindre udgave, hvis jeg er for tæt på Hadsten senderen?

     

    På forhånd tak

     

    Vh

     

    Bygork

    #58572
    lytro
    Deltager

    Det lyder rigtig det du har gang i  Big Smile

     

    Jeg ville købet et godt kabel, for ikke at få problemer med indstråling på kablet og mindre tab.

    SAT2 kabel ville være fint.

     

    Med en stor antenne kan du sikkert undgå forstærker, og det er godt.

    De fleste fordelere bokse med F-stik er i dag trafokoblet – godt.

     

    Lynge Smile  

     

    #58639
    Bygork
    Deltager

    Er der en speciel fordelerbokstype/kvalitet/mærke som  kan anbefales at anvende til at fordele signalet med? evt. et link?

     

    vh

     

    Bygork

    #58644
    per drage
    Deltager

    Bygork sagde:

    Er der en speciel fordelerbokstype/kvalitet/mærke som  kan anbefales at anvende til at fordele signalet med? evt. et link?

     

    vh

     

    Bygork


     

    blot du vælger en hf tæt type med f-con tilslutning, og en i god kvalitet, koster ikke en herregård,vi har dem fra 150,- til 6 tv,så det har de da sikkert også andre steder

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk

    #58768
    Bygork
    Deltager

    Hej igen

     

    Jeg har nu opsat og indstillet den nyindkøbt 100 element triax på  loftet, i første omgang uden fordeler. Problemet er dog at Mux 3 Hadsten kun får max 39-40% signalstyrke og 82% signalkvalitet. Jeg anvender et sat2 kabel på 30 m. De andre muxere kommer fint ind, dog er signalstyrken kun på omkring 75-85 %, men kvaliteten 95-100%. Er der nogle der kan give et bud på hvorfor Mux3 falder ud, og hvad jeg evt. kan gøre for at afhjælpe dette?

     

    Er der planer om at mux3 med tiden flyttes fra Hadsten senderen?

     

    Mit tag består af et gammeldags bliktag, som er visse steder på indersiden er påmonteret en gammel træstruktur fra et tidligere tag. Endvidere er der stor træer udenfor loftet i retning mod hadsten senderen. Vil jeg evt. få noget ud af at flytt antennen ud i dete fri, eller er dette kun teoretisk?

     

    På forhånd tak

     

    vh

     

    Bygork

    #58769
    per drage
    Deltager

    Bygork sagde:

    Hej igen

     

    Jeg har nu opsat og indstillet den nyindkøbt 100 element triax på  loftet, i første omgang uden fordeler. Problemet er dog at Mux 3 Hadsten kun får max 39-40% signalstyrke og 82% signalkvalitet. Jeg anvender et sat2 kabel på 30 m. De andre muxere kommer fint ind, dog er signalstyrken kun på omkring 75-85 %, men kvaliteten 95-100%. Er der nogle der kan give et bud på hvorfor Mux3 falder ud, og hvad jeg evt. kan gøre for at afhjælpe dette?

     

    Er der planer om at mux3 med tiden flyttes fra Hadsten senderen?

     

    Mit tag består af et gammeldags bliktag, som er visse steder på indersiden er påmonteret en gammel træstruktur fra et tidligere tag. Endvidere er der stor træer udenfor loftet i retning mod hadsten senderen. Vil jeg evt. få noget ud af at flytt antennen ud i dete fri, eller er dette kun teoretisk?

     

    På forhånd tak

     

    vh

     

    Bygork

    bliktag og antenner er aldrig en god kombination

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk


    #58772
    reslfj
    Deltager

    antenne.dk sagde:

    Bygork sagde:  

    Er der planer om at mux3 med tiden flyttes fra Hadsten senderen?

     

    Bygork

    bliktag og antenner er aldrig en god kombination

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk



    Per, du skulle gå ind i diplomatiet!  Bliktag og store våde træer med blade  er  jo det rene gift – eller det der er værre – for TV signaler.

     

    Men  Hadsten sender  MUX3  på UHF kanale 69 – den højeste UHF kanal – der også har den største dæmpning – både i luften (og gennem  træerene og taget) og gennem kablet.   Det modvirkes dog af,  at  din nyindkøbte triax wideband antenne har bedst forstærkning ved de øverste frekvenser/kanaler.

    Der er absolut ingen planer om at stoppe nogen udsendelse fra Hadsten, men MUX3 vil blive sendt på en anden kanal – måske kanal 24 eller 34 ?? –  vist fra 2012/2013 , da disse frekvenser er en del af 800 MHz båndet, som skal overgå til brug for mobilt bredbånd.

    Det har hele tiden været en tåbelig fejl, at man anvendte kanal 66 i midt-vest og kanal 69 i Hadsten/Århus.  De skyldes, at i den internationale aftale om brugen af kanalerne – GE06 –  følger  de planlagte kanaler for MUX3 (kanal 24 og 34) ikke TV2 regionerne. (Viborg og Hadsten/Århus er fælles om kanal 24, hvor Viborg skulle have været sammen med Videbæk om kanal 34).  

    Istedet for at rette denne fejl (ved aftale med Tyskland/Sverige) byttede man med kanal 66 og 69 fra MUX7. 

    Da MUX 7 imidlertid ikke længere er til TV brug, har man nu påført alle antenne-seere  fra Grenå til Hvide Sande et ekstra helt unødigt problem.

     

    Lars Smile

     

    Kanalplan https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoeringsportalen/dl.aspx?hpid=13000  ( ctrl shift 1 vender billedet)

    #59705
    MF-DK
    Deltager

    Undskylder at jeg benytte mig af en ældre tråd. Jeg har en meget lignende opgave med 4-5 fjernsyn, dog så har jeg næsten dobbelt så langt til min sender. Senderen er Svendborg og strækningen er 19-20 km, der strækker over et bælt noget af vejen. Der bliver trukket kabler i en længde af omkring 30m. Tror det bliver en COMEGA DA-8PMR til at fordele nettet ud til fjernsynene, men er tvivl hvor stor en yagiantenne jeg skal gå efter?
    Er ikke den store ekspert her. Har dog ikke bliktag. Smileny

    #59717
    per drage
    Deltager

    MF-DK sagde

    Undskylder at jeg benytte mig af en ældre tråd. Jeg har en meget lignende opgave med 4-5 fjernsyn, dog så har jeg næsten dobbelt så langt til min sender. Senderen er Svendborg og strækningen er 19-20 km, der strækker over et bælt noget af vejen. Der bliver trukket kabler i en længde af omkring 30m. Tror det bliver en COMEGA DA-8PMR til at fordele nettet ud til fjernsynene, men er tvivl hvor stor en yagiantenne jeg skal gå efter?
    Er ikke den store ekspert her. Har dog ikke bliktag. Smileny


    10-14 elementer vil være passende til at sikre et godt og stabilt signal, og normalt vil det ikke være nødvendigt at bruge en forstærker til en 4-5 fjernsyn, en god fordeler og et godt kabel burde række

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk

    #59718
    per drage
    Deltager

    antenne.dk sagde

    MF-DK sagde

    Undskylder at jeg benytte mig af en ældre tråd. Jeg har en meget lignende opgave med 4-5 fjernsyn, dog så har jeg næsten dobbelt så langt til min sender. Senderen er Svendborg og strækningen er 19-20 km, der strækker over et bælt noget af vejen. Der bliver trukket kabler i en længde af omkring 30m. Tror det bliver en COMEGA DA-8PMR til at fordele nettet ud til fjernsynene, men er tvivl hvor stor en yagiantenne jeg skal gå efter?
    Er ikke den store ekspert her. Har dog ikke bliktag. Smileny


    10-14 elementer vil være passende til at sikre et godt og stabilt signal, og normalt vil det ikke være nødvendigt at bruge en forstærker til en 4-5 fjernsyn, en god fordeler og et godt kabel burde række
    Mvh Per

    http://www.antenne.dk


    #59719
    MF-DK
    Deltager

    antenne.dk sagde

    MF-DK sagde

    Undskylder at jeg benytte mig af en ældre tråd. Jeg har en meget lignende opgave med 4-5 fjernsyn, dog så har jeg næsten dobbelt så langt til min sender. Senderen er Svendborg og strækningen er 19-20 km, der strækker over et bælt noget af vejen. Der bliver trukket kabler i en længde af omkring 30m. Tror det bliver en COMEGA DA-8PMR til at fordele nettet ud til fjernsynene, men er tvivl hvor stor en yagiantenne jeg skal gå efter?
    Er ikke den store ekspert her. Har dog ikke bliktag. Smileny


    10-14 elementer vil være passende til at sikre et godt og stabilt signal, og normalt vil det ikke være nødvendigt at bruge en forstærker til en 4-5 fjernsyn, en god fordeler og et godt kabel burde række
    Mvh Per

    http://www.antenne.dk


    Tak for svaret Per. Smile

    Det vil jeg tage ta' med, når jeg skal shoppe rundt. 

    #59720
    per drage
    Deltager

    MF-DK sagde

    antenne.dk sagde

    MF-DK sagde

    Undskylder at jeg benytte mig af en ældre tråd. Jeg har en meget lignende opgave med 4-5 fjernsyn, dog så har jeg næsten dobbelt så langt til min sender. Senderen er Svendborg og strækningen er 19-20 km, der strækker over et bælt noget af vejen. Der bliver trukket kabler i en længde af omkring 30m. Tror det bliver en COMEGA DA-8PMR til at fordele nettet ud til fjernsynene, men er tvivl hvor stor en yagiantenne jeg skal gå efter?
    Er ikke den store ekspert her. Har dog ikke bliktag. Smileny


    10-14 elementer vil være passende til at sikre et godt og stabilt signal, og normalt vil det ikke være nødvendigt at bruge en forstærker til en 4-5 fjernsyn, en god fordeler og et godt kabel burde række
    Mvh Per
    http://www.antenne.dk


    Tak for svaret Per. Smile
    Det vil jeg tage ta' med, når jeg skal shoppe rundt. 


    Ja, fordi Jeg synes det er spild af penge at starte med at købe Comegaen, Du kan jo altid indsætte en forstærker foran Din fordeler, hvis det skulle blive nødvendig

    Mvh Per

    http://www.antenne.dk

    #59721
    MF-DK
    Deltager

    Det kan man i hvert fald. Tak for tippet!

Login Registrer
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button