kram5610

Forum-svar oprettet

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 136 til 150 (af 385 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • som svar til: Tyskland – DVB-T2 og HEVC overgang fra 2016 #64838
    kram5610
    Deltager

    Palleba2000 sagde

    kram5610 sagde
    det bliver meget spændende at følge. Jeg tør godt vædde en kasse øl på at det ikke kommer til at gå godt. Tyskland er og bliver et FTA (satellit) land.

    18 millioner husstande ser tv via satellit – betalingsplatformen HD+ (RTL, Sat1/ProSieben mfl.) har ca. 1,3 millioner betalende kunder (jeg er en af demwink). 
    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    Jeg bliver så slet ikke en af dem. Jeg gider ikke betale for en kanal der er “kodet på tysk”. :P

    MVH
    Palleba

    Smag og behag er jo heldigvis forskellig – men jeg tvivler nu også stærkt på, at du vil have et tysk DVB-T signal på Færøerne cool

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Tyskland – DVB-T2 og HEVC overgang fra 2016 #64836
    kram5610
    Deltager

    reslfj sagde
    RTL, der hidtil har ønsket at forlade DTT (antennefjernsyn) har nu besluttet at arbejde for at forblive på det tyskal antennenet og overgå til  at sende med DVB-T2 og der udelukkende  anvende HEVC / H.265 komprimering.

    RTL to support DVB-T2 transition in Germany

    German commercial channels to encrypt on DVB-T2

    hvor det fremgår at  “They decided that DVB-T2 will solely be deployed using compression system HEVC.”

    Når man betænker, at  HEVC chips allerede er en del af langt de fleste 4k/UHD fra modelår 2014, er det ret klart, at disse chips nu anses for meget tæt på at kunne være i alle fremtidige tyske fjernsyn, og dermed også i fjernsyn vi kan købe i Danmark.

    Som det bla skrives i ovenstående links vil omstillingen begynde i 2016 og løbe over flere år.

    Lars   smile

    Hej

    det bliver meget spændende at følge. Jeg tør godt vædde en kasse øl på at det ikke kommer til at gå godt. Tyskland er og bliver et FTA (satellit) land.

    18 millioner husstande ser tv via satellit – betalingsplatformen HD+ (RTL, Sat1/ProSieben mfl.) har ca. 1,3 millioner betalende kunder (jeg er en af demwink). 

    2,1 millioner tyske husstande ser tv via DVB-T (primære TV kilde) – hvis man antager, at samme procentdel (7,22%) er villig til at betale for HD kanaler via DVB-T2 som via sat, er potentialet 150.000 betalende husstande.

     

    Jeg kan ikke se, at dette vil kunne løbe rundt. 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Tyskland – DVB-T2 og HEVC overgang fra 2016 #64835
    kram5610
    Deltager

    martin sagde

    reslfj sagde
    Når man betænker, at  HEVC chips allerede er en del af langt de fleste 4k/UHD fra modelår 2014, er det ret klart, at disse chips nu anses for meget tæt på at kunne være i alle fremtidige tyske fjernsyn, og dermed også i fjernsyn vi kan købe i Danmark.

    Samsung skal nok finde en måde at spærre for HEVC på, så danskerne ikke kan bruge det :)

    Nå, spøj til side.

    Den ærgerlige nyhed for mange danskere må være, at RTL bliver kodet på DTT. Og hvis de på et tidspunkt lukker for SD på parabol, er det slut med RTL, hvis man ikke har et tv-abonnement hos en kommerciel leverandør.

    Hej

     

    RTL + Sat 1/ProSieben, må ikke kode deres SD signal (på satellit, kabel tv og IPTV) før 2022 (dom afsagt i 2012: http://www.digitalfernsehen.de/RTL-zum-BKartA-Urteil-HD-Verschluesselung-weiterhin-rechtmaessig.96400.0.html) – dog må de gerne sende kodet via DVB-T. Så du har de tyske kommercielle kanaler i mindst 8 år endnu. 

    DVB-T spiller en stadig mindre rolle i Tyskland – det er noget man bruger på tv’et i soveværelset – det vil DVB-T2 ikke lave om på. 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Hvad blev der af internet via satellit? #64828
    kram5610
    Deltager

    Per M sagde

    kaare sagde
    Jeg erindrer for nogle år siden, at man opererede med internet download via sin parabol og upload via en traditionel, jordbaseret linie. Hvad er der blevet af den teknologi?

    Opgraderet for de fleste udbyderes vedkommende til det hele nu foregår via satellit. Men det kan ende med at være en ret dyr fornøjelse. Mange af udbyderne tilbyder slet ikke flatrate, men typisk kun 10GB download om måneden, der hurtigt vil være brugt op hvis man eks. jævnligt anvender YouTube.

    Så det er kun noget for dem der er yderst desperate, fordi de ikke har andre mugligheder.

    Det må være fordi teknologien ikke er så udbredt i Danmark. Her i Tyskland fåes et abo (flatrate) fra omkring 30 Euro, inkl. IP telefon. 

    Det abo/system vi har i vores firma sender begge veje igennem satellit. 

     

    Hilsen

     

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Hvad blev der af internet via satellit? #64825
    kram5610
    Deltager

    admin sagde
    Den eksisterer fortsat men den er noget dyr, ikke specielt hurtigt og primært interessant såfremt der ikke er andre muligheder. 

    Se f.eks. http://www.skyfi.dk/ og http://gea-sat.com/

    Jeg synes faktisk ikke det er vildt dyrt (selvfølgelig dyrere end DSL). 

    http://www.skydsl.eu/de-DE/Satelliten-Internet/tariff/skydsl2p

     

    På mit arbejde har et abonnement til vores byggepladser – vi gav 600 Euro for udstryet (men så er det også en skærm som automatisk indstiller sig – hvilket jo er smart når vi konstant flytter rundt på udstyret). 

    Normale husstand slipper med ca 125 euro for udstyret – og ca 20-25 Euro om måneden. 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: WM i Brasilien – sky sports #64811
    kram5610
    Deltager

    5-Oren sagde
    Er det muligt at man kan benytte sig af noget brugt udsstyr et sted fra? og hvilke bokse behøver man for at kunne hente dette gratis TV ned fra satellitten

     

    VH Mads

    Hej Mads, 

     

    der skal meget store skærme til – hos dig nok ca. 1,8 -> 2 meter (disse skærme er meget dyre)

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: WM i Brasilien – sky sports #64810
    kram5610
    Deltager

    5-Oren sagde
    # 2 Er det til at komme ud af igen? hvor hurtigt kunne du opsige din pakke igen

    # 3 Tak for svar, jeg var ikke klar over at kampene bliver sendt på BBC og ITV. Spurgte specifikt til Sky da jeg er stor fan af deres sportsudsendelser. Og i anledning af WM syntes jeg det var på rette plads, på lovlig vis at modtage et passende godt signal til TV. men i så fald, hvordan får jeg fat i det fornødne udstyr? og er der nogen der kan du svarre på hvad det cirka kommer til at koste mig? 

     

    VH Mads

    Hej Mads, 

    skal ikke regne med at 123uktv.com er lovligt. BBC, ITV og Sky Sports gør alt hvad de kan for ikke at være tilgændelig uden for UK. Senest har man opsendt nye satellitter som er sværre at modtage udenfor UK. Det hele handler om rettigheder, kanalerne har kun rettighederne for UK. 

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Danmark skifter til DAB+ 1. december 2014 ? #64645
    kram5610
    Deltager

    Hej

    Så er der nyt angående skiftet til DAB+:

    Partierne bag medieaftalen for 2012-2014 har den 13. marts 2014 besluttet, at køreplanen for udbygning af digital radio i Danmark justeres således, at delelementerne i medieaftalens afsnit om digital radio implementeres i nedenstående to trin:

    • Trin 1: Fokus på at øge udbuddet af kanaler i DAB-sendenettet og delvis overgang til DAB+. En række nye sendemuligheder til kommerciel radio vil sidst i 2014 blive udbudt af Radio- og tv-nævnet i den regionalt opdelte DAB-blok 3, der endnu ikke er opbygget. DAB-blok 3 forventes på den baggrund at kunne tages i brug primo 2015 i DAB+ formatet. P4, der endnu ikke er tilgængelig på DAB-sendenettet, udsendes efter planen også fra primo 2015 i DAB+ format.

    • Trin 2: Fokus på et generelt formatskifte til DAB+ og gennemførelse af blokbyttet, der vil samle DR’s kanaler i DAB-blok 2 og de landsdækkende kommercielle kanaler i DAB-blok 1.

    Kilde: http://www.kulturstyrelsen.dk/medier/radio1/digital-radio/justeret-koereplan-for-digital-radio/ 

    Køreplanen kan ses her: http://www.kulturstyrelsen.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/medier/radio_og_tv/Digital_radio/Justeret_koereplan_for_udbygning_af_digital_radio_i_Danmark.pdf

     

    Så der sker ikke mere i år.

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Aktiv eller passiv antenne??? #64644
    kram5610
    Deltager

    Vendborg sagde
    Hummmm!

    Nogen der kan hjælpe?

    Vil til selv og hjemtage mit tv-signal og være uafhængig af div Tv signal udbyder.

    Derfor agter jeg og monterer en antenne på mit tag.

    Men ak og ve Aktiv eller passiv?

    Hvad skal jeg vælge?

    Har et Sony-KDL-40w550. TV

    Ser frem til at høre fra jer. 

    Hej
    for at kunne give et ordentlig svar er vi nød til at vide lidt mere:

    * Hvor bor du
    * Hvilke kanaler ønsker du at modtage (kun danske signaler, eller evt. tv fra udlandet også?)
    * Har du mere end ét TV?

    Generelt giver jeg ikke noget for aktive antenner. Køb en god gammel dags UHF antenne (fra fx Triax) og en antenneforstærker (også fra Triax) hvis dette skulle være nødvendigt (i mange tilfælde er en antenneforstærker ikke nødvendigt og kan evt. ødelægge signalet).

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Boxer, tyske, optage funktion og dækning. #64610
    kram5610
    Deltager

    reslfj sagde 

    Fordi der er en EU forståelse om at 700 MHz båndet SKAL overgå til mobilt bredbånd, og  at DTT anvendelsen skal optimere brugen af UHF kanaler op mod 2020. At Tyskland har en beslutningsprocess,  betyder ikke at der ikke vil ske en omstilling, men mere at  omfanget ( kommer fx de private med) og det nøjagtige tidspunkt vil afhænge af  fx licens budgetter og delstaternes beslutninger.  

    I Tyskland hvor 2016/2017 bla er valgt fordi der er overvejelser om  man kunne skifte samtidig til HEVC, som de fleste nye 2014 4K fjernsyn allerede kan modtage og dekomprimere.

    Nor de helt store spillere som ARD og ZDF  og vel de fleste/all ÖR (public service stationer) siger at de ønsker en omstilling  og det er en fælleseuropæisk trend, så er det meget ekstremt at på stå at det næppe sker, blot fordi den formelle beslutningsprocess og de endelige tekniske valg  kører med  egen fart over de kommende år. 

    EBU har (alt for længe) helt blindt fastholdt at alle de analoge UHF kanaler 21-69  til evig tid skulle anvendes til at sende fjernsyn  og det helt uafhængig af,  at de nye digitale teknologier  muliggør  over 10 gange flere SD kanaler pr UHF kanal og indenfor få år  måske 8  HD kanaler.   EBU har i årevis helt ignoreret de nye og  betydelige behov for at anvende lavere frekvenser for at give (næsten) universel dækning med bredbånd.  EBU har efter min mening dummet sig big-time ved ikke at finde en forsvarslinie, der kunne forsvares.  Nu ryger hele 700MHz båndet så også inden 2020.

    I Sverige har man også snakket og overvejet længe – skaffet om ikke enighed, så dog forståelse – og  regeringen i Sverige har for kort tid siden besluttet at DTT brugen af 700 MHz båndet skal ophøre fra 1 april 2017.    

    Fordi noget nyt endnu ikke er formelt vedtaget, så kan man ikke med nogen rimelighed fastholde, at  den helt forældede  DVB-T/MPEG-2/ SD-only  teknologi vil fortsætte længe.

    Det er således et langt større problem at DTT kan blive helt nedlagt i visse områder, hvor det ikke har en udbredt anvendelse.   RTL i Tyskland sender ikke i alle tyske områder og har allerede besluttet helt at ophøre med DVB-T/MPEG-2.  Men RTL synes fortsat at holde muligheden åben, hvis der komme ny DTT teknoligi (DVB_T2/evt. HEVC)?  

    Når kabel og satellit  kan levere mange kanaler i HD kvalitet eller bedre, så er det bare ikke troværdigt, at DTT i Tyskland i længden kan overleve med en  – endda ringe – SD kvalitet.

    Lars  smile

     

    Hej

    Det er da fint at der er en EU forståelse for hvad der skal ske med 700 MHz båndet – dette ændrer dog ikke på at en lang række partnere skal være enige om stategien, KEF, ALM (inklusive alle 14 medlemmer), ARD (inklusive de 9 medlemmer) og ZDF. Det er en lang process – man ser det pt. i forbindelse med DAB+ udbygningen. Bayerischer Rundfunk er stor tilhænger af DAB+, hvorved at Bayern har et godt udbygget net. NDR er derimod ikke specielt DAB+ tilhængere, hvorved udbygningen går meget langsomt fremad.

    Husk nu også på at DVB-T stortset ingen rolle spiller i Tyskland. Satellit har en markedsandel på over 50%, Kabel er på omkring 35%, resten er fordelt på IPTV og DVB-T.

    Som sagt – jeg tror ikke på en (gradvis )omstilling før 2018/2019.

    Mange hilsner

    Morten Hesseldahl

    som svar til: NDR HD og RTL HD yousee #64609
    kram5610
    Deltager

    mich sagde 
     
     
    Ja, men det var en kortere periode. Over 2 måneder er rimelig lang tid

    Jeg kan ikke forstå at det kan være så svært – i hvertfald ikke for NDRs vedkommende (med mindre det drejer sig om et rettighedsproblem). NDR udsendes jo bekendt FTA på Astra. Hvad RTL angår burde det ikke være svært at få et HD+ kort (med mindre man ikke har rettighederne på plads). Mon ikke snarre det drejer sig om kapacitetsproblemer i nettet?

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Boxer, tyske, optage funktion og dækning. #64599
    kram5610
    Deltager

    reslfj sagde 

     
     * Tild de første forsøg, kan du måske låne en boks, der blot behøver at kunne en DVB-T/MPEG-4, som vil klare både de frie danske kanaler og (indtil 2016/17) også alle tyske kanaler.   

     

    Hej Lars

    Hvorfor skriver du altid om at Tyskland skifter til DVT-2 i 2016??? Der er IKKE truffet beslutning om dette. ARD / ZDF ønsker at starte en omstilling fra 2017! Men har stadig ikke fået “go” fra KEF. Jeg vil tro at Tyskland starter fra 2018/2019 med omstillingen – og næppe med Flensburg-Engelsby senderen.

     

    Mange hilsner

    Morten Hesseldahl

     

    som svar til: Boxer, tyske, optage funktion og dækning. #64598
    kram5610
    Deltager

    mafinn sagde
    Hej der,

    Jeg overvejer at skifte min nuværende ip/coax løsning ud til en DVB-T løsning. Dog er jeg i tvivl om min dog ret krævende behov overhovedet kan realiseres. 

    Jeg bor på Als og har iflg dækningskortene et udmærket signal at kunne arbejde med, hvis ikke retning Aabenraa så i hvert fald retning Tommerup/Fyn. De måske urealistiske krav/ønsker lyder som følger:

    Udover alm DR standart kanaler vil jeg have TV2 og Kanal4, ligeledes vil jeg kunne modtage tyske kanaler. For at det ikke skal være for simpelt skal alt dette også kunne optages; mit tv har ikke dvb-t tuner indbygget, så en boks er nødvendigt uanset.

    Hos Boxer ville jeg kunne vælge et forholdsvis billigt abonnement, men er deres boks med harddisk et godt køb eller findes der andet på markedet som kan anbefales? 

    Får jeg TVsyd selvom jeg får signal fre Fyn? Kan man selv vælge region?

    Kan en alm Triax udendørs antenne fra 2002 bruges til Boxer eller de tyske eller begge? Hvis ikke, skal jeg så have 2 antenner der peger i hver sin retning eller skal man købe sådan en 360 graders ting? Kan en dvb-t optage-boks klare to antenner eller skal de som før ved parabolen samles i en diseq-ting?

    Undskyld for så mange inkompetente spørgsmål ( og så har jeg sikkert glemt halvdelen )

    shock

    Hey

     

    hvor på Als bor du? Jeg er tit i sommerhus hos nogle venner på Kegnæs – her går Kiel senderen (med 24 kanaler igennem på en stueantenne) – det samme gør sig gældende en del steder i Sønderborg. Så for at kunne give et kvalificeret bud, ville oplysnning af din by hjælpe meget.

     

    Mange hilsner

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Modtagelsesrapporter Engelsk TV – Astra 2E #64470
    kram5610
    Deltager

    geosat sagde 

    Hej Morten

    Mens du venter, se de her reporter fra dit område:

    http://www.constantinmedia.com/sat/DishSizeMaps/astra-2f/uk-spotbeam.html

    hilsen

    George

     

    Hej George

     

    Tak for linket – jeg tror dog ikke på de rapporter på den side. Jeg har selv testet 2F med 110cm i Flensburg og her er der kun meget lidt signal og signalet forsvinder på tidspunkter af døgnet. Jeg tror folk har testet stærke 1N frekvenser.

     

    Endvidere forlyder det fra Hamburg og Kiel at 150cm ikke er nok til 24/7 modtagelse, men at man snarrere har brug for 180-240 cm skræme.

    Mange hilsner

    Morten Hesseldahl

    som svar til: Modtagelsesrapporter Engelsk TV – Astra 2E #64463
    kram5610
    Deltager

    geosat sagde 

    Jo tak Mike.

    Regner med min Gib lander fra tyskland på fredag og vil bruge weekenden til at installere og justere. Har dog kontaktede butikken i Sydafrika med hensyn til “shipping costs” osv. Det undre mig dog at det koster så lidt dernede og så meget heroppe da skærmen er importerede til Sydafrika fra Kina, er den Europæiske “mark up” virkelig  så meget mere!? 

    Hilsen

    George

    Hej George,

    fik du monteret din parabol? Jeg er meget spændt på resultatet, da jeg forventer at vi har ca. samme modtagelsesforhold.

     

    Mange hilsner

    Morten

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 136 til 150 (af 385 i alt)
Back to top button
Close

Adblocker registreret

Kære besøgende,

DIGITALT.TV er et énmandsforetagende, der er afhængigt af reklameindtægter for at kunne fortsætte driften. Jeg beder dig venligst om at deaktivere din Adblocker på denne side. Uden reklameindtægterne har jeg desværre ikke mulighed for at holde siden kørende.

På forhånd tak for din forståelse og støtte. Webredaktør Bo Kjærgaard