Danmark skifter til DAB+ 1. december 2014 ?

Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 93 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #65401
    mich
    Deltager

    Kenneth.Wenzel sagde
    Med hensyn til Open Channels digital radio forsøg med T2 Lite, har jeg lavet et indlæg, hvor I kan læse mere om <a class="spInRowLastPostLink vtip" title="Hvis du vil vide mere, så kan du læse denne artikel:

    http://www.yozzo.com/news-and-information/media-broadcasting/dvb-t2-lite-vs-dab-for-digital-radio

    og/eller se min præsentation, som jeg holdte på Thailand Engineering Expo 2014 den 29. November 2014 i Bangkok om Open Channels forsøg med…” href=”https://digitalt.tv/forum/dab-radio/dvb-t2-lite-vs-dab-for-digital-radio/#p10715″>DVB-T2 Lite vs. DAB+ for Digital Radio


    @Fender56
    , T2 Lite er en del af DVB-T2 standard version 1.3.1, hvorfor det kun kræver en FW opdatering af din STB eller fjernsyn. Med hensyn til 1,7 MHz kanal raster, så er det rigtig, at det først for nyligt, at elektronik fabrikanterne er opmærksom på, at de ikke skal bruge de gamle silicon tuner, som kun understøtter DVB-T1 kanalraster 6, 7 og 8 MHz, når DVB-T2 standard siger 1.7, 5, 6, 7 & 8 MHz.


    @Fender56
    , Nederst kan du se en T2 Lite radio med FM for det Indiske marked.

    Med hensyn til køreplanen for digital radio, så bemærker man, at Danmarks Radio i foråret 2014 har ændret holdning til DAB+, hvorfor de ikke længere ønskede at lave den nødvendige blokbytning for at kunne opdatere til DAB+.

    Til gengæld bliver DRs P4’er fra primo 2015 sendt på DAB blok-2 med DAB+ standard, hvorimod de kommercielle nationale radioer fortsat skal sendes som “DAB” – som teknisk set er noget sludder.

    Det der sker – rent teknisk – er, at hele T-DAB blok 2 bliver ændret til en DAB+ mux med en kapacitet på kun 1.056 kbit/s (modsat en DAB mux, som har en kapacitet på 1.152 kbit/s), hvor P4 vil blive sendt med HE AACv2 audio codec, hvorimod de kommercielle forsat vil blive sendt som mpeg1 layer II.

    Hvis jeg har forstået det rigtig, så kan de fleste gamle DAB radioer tilsyneladende godt kan forstå Reed-Solomon fejl-korrektion, som er en del af DAB+ standard, men de gamle DAB radio understøtter ikke den “nye” audio codec HE AACv2.

    #T2Lite #Digitalradio #DAB

    T2Lite-radio.jpg

    kram5610 sagde

    mich sagde
    Lytter de fleste ikke via internet efterhånden ? 

    jeg kender ikke en eneste som kunne finde på at lytte til radio via nettet derhjemme – kvaliteten / stabiliten er simpelthen for ringe (der selvfølgelig noget andet på kontoret eller hvis man er i udlandet). Der er jo heller ikke (endnu) en løsning for web radio når man er på farten (i bilen).

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl 

    Jeg er så ikke enig med dig, kender ikke nogen, der ville anskaffe en Dab radio i privaten

    #65700
    Anonym
    Gæst

    Gad vide, hvornår, eller rettere OM, der sker mere:

     

    http://ing.dk/artikel/broeler-frekvenser-til-dab-radio-var-allerede-givet-til-hospitaler-173696 Go’ DAW, do!!

    #65715
    kram5610
    Deltager

    Turbo sagde
    Gad vide, hvornår, eller rettere OM, der sker mere:

     

    http://ing.dk/artikel/broeler-frekvenser-til-dab-radio-var-allerede-givet-til-hospitaler-173696 Go’ DAW, do!!

     

    Det er da godt nok en brøler af dimensioner – jeg håber da virkelig dette er noget som kan løses ret hurtigt. Efter min mening, er det ret vigtigt at få de lokale kanaler over på DAB+, da dette vil højne accepten af DAB. 

     

    Hilsen

     

    Morten Hesseldahl

    #65716
    Palleba2000
    Deltager

    Få dem hellere til at droppe DAB-lortet, og få indført DVB-T2 Lite. Da dette system, som det ses overfor, er meget billigere i strøm, bedre dækning, mindre følsomt, bedre båndbredde og andet…

    Internet-radio er en nødløsning, jeg gider ikke streame radio…

    MVH
    Palleba

    #65717
    kram5610
    Deltager

    Palleba2000 sagde
    Få dem hellere til at droppe DAB-lortet, og få indført DVB-T2 Lite. Da dette system, som det ses overfor, er meget billigere i strøm, bedre dækning, mindre følsomt, bedre båndbredde og andet…

    Internet-radio er en nødløsning, jeg gider ikke streame radio…

    MVH
    Palleba

    Som jeg tidligere har nævnt er det da mega useriøst at droppe noget som er besluttet og på baggrunden heraf har mange forbrugere indkøbt en DAB+ modtager. DAB+ fungrerer (her) i Tyskland, Nederlandende og Norge efter min overbevisning rigtig godt. 

    DVB-T2 er jo på skirvebordsstadiet – det er jo ingen (eller næsten ingen) modtagere på markedet. Det er yderst naivt at tro, at Danmark kan indføre sit eget system. DAB+ er den standard som Europa har valgt. 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    #65719
    Anonym
    Gæst

    kram5610 sagde

     

    Det er da godt nok en brøler af dimensioner – jeg håber da virkelig dette er noget som kan løses ret hurtigt. Efter min mening, er det ret vigtigt at få de lokale kanaler over på DAB+, da dette vil højne accepten af DAB. 

     

    Hilsen

     

    Morten Hesseldahl

    Det kan du da glemme!! Tænk på, hvor mange år, der er gået med…….. Ingenting!

    #65722
    reslfj
    Deltager

    kram5610 sagde

    DVB-T2 er jo på skirvebordsstadiet –

     

     

    DVB-T2Lite_vs_DAB+

     



    Jeg tror da, at  Kenneth Wenzel mener, at han udover at regne – eller lade Progira gøre det – også  har udsendt og modtaget både DAB+ og DVB-T2Lite udsendt med samme mindre sender fra telefonhuset på Borups Allé.

    Det har da været alt andet en bare skrivebordsarbejde.

    Kenneth har desuden valgt kun at anvende dele af DVB-T2Lite, som kan modtages med de chips, der sidder i hovedparten af nye fjernsyn.    Med en fuld anvendelse af DVB-NGH, ville signalerne blive yderligere robuste.  

    DVB-T2Lite signalerne kan ikke kun modtages fejlfrit over et meget større område.  Modtagelsen af DVB-T2Lite i det område hvor DAB+ også dækker (det olivengrønne område)  vil derudover være meget mere robust og række langt bedre ind i huse.

    Det synes i stigende grad kun at være elektronik-forretninger, der gerne hurtigt vil sælge flere radioer for at tjene penge og Teracom AB, der gerne hurtigt vil sælge mere DAB broadcast service fra deres tv-master, der er varme på DAB.  

    At forbrugerne er ret glade for FM radio eller vælger at streame til mobilen har klart ikke megen betydning – selv om man vel kan sige, at forbrugerne er de eneste der burde tælle i denne sammenhæng. 

    Lars   smile

    #65723
    kram5610
    Deltager

    Turbo sagde 

    Det kan du da glemme!! Tænk på, hvor mange år, der er gået med…….. Ingenting!

    Intet mindre end en skandale… Men som altid får den slags vel ingen konsekvenser. thumbs-down

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    #65724
    kram5610
    Deltager

    reslfj sagde

    kram5610 sagde

    DVB-T2 er jo på skirvebordsstadiet –

     

     

     



    Jeg tror da, at  Kenneth Wenzel mener, at han udover at regne – eller lade Progira gøre det – også  har udsendt og modtaget både DAB+ og DVB-T2Lite udsendt med samme mindre sender fra telefonhuset på Borups Allé.

    Det har da været alt andet en bare skrivebordsarbejde.

    Kenneth har desuden valgt kun at anvende dele af DVB-T2Lite, som kan modtages med de chips, der sidder i hovedparten af nye fjernsyn.    Med en fuld anvendelse af DVB-NGH, ville signalerne blive yderligere robuste.  

    DVB-T2Lite signalerne kan ikke kun modtages fejlfrit over et meget større område.  Modtagelsen af DVB-T2Lite i det område hvor DAB+ også dækker (det olivengrønne område)  vil derudover være meget mere robust og række langt bedre ind i huse.

    Det synes i stigende grad kun at være elektronik-forretninger, der gerne hurtigt vil sælge flere radioer for at tjene penge og Teracom AB, der gerne hurtigt vil sælge mere DAB broadcast service fra deres tv-master, der er varme på DAB.  

    At forbrugerne er ret glade for FM radio eller vælger at streame til mobilen har klart ikke megen betydning – selv om man vel kan sige, at forbrugerne er de eneste der burde tælle i denne sammenhæng. 

    Lars   smile

    Hej, 

     

    om ordet skrivebordsarbejde er det rigtig ord ved jeg ikke – men så et forsøgsprojekt. Så vidt jeg er orienteret er der ingen lande som påtænker at udsende radio i DVB-T2Lite – der er blot tale om sporadiske tests. Så hvordan kan man tro at Danmark kan indføre sit eget system? Kenneth kan da efter min mening udføre så mange testes som han vil – faktum er at DAB+ er et gennemtestet format som er i ordinær drift i Tyskland, Nederlandende, Norge, Italien m.fl. Hvorfor ikke tilslutte sig fortallet – i forbrugernes interesse?

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    #65725
    Anders
    Deltager

    kram5610 sagde

    reslfj sagde

    kram5610 sagde

    DVB-T2 er jo på skirvebordsstadiet –

     

     

     



    Jeg tror da, at  Kenneth Wenzel mener, at han udover at regne – eller lade Progira gøre det – også  har udsendt og modtaget både DAB+ og DVB-T2Lite udsendt med samme mindre sender fra telefonhuset på Borups Allé.

    Det har da været alt andet en bare skrivebordsarbejde.

    Kenneth har desuden valgt kun at anvende dele af DVB-T2Lite, som kan modtages med de chips, der sidder i hovedparten af nye fjernsyn.    Med en fuld anvendelse af DVB-NGH, ville signalerne blive yderligere robuste.  

    DVB-T2Lite signalerne kan ikke kun modtages fejlfrit over et meget større område.  Modtagelsen af DVB-T2Lite i det område hvor DAB+ også dækker (det olivengrønne område)  vil derudover være meget mere robust og række langt bedre ind i huse.

    Det synes i stigende grad kun at være elektronik-forretninger, der gerne hurtigt vil sælge flere radioer for at tjene penge og Teracom AB, der gerne hurtigt vil sælge mere DAB broadcast service fra deres tv-master, der er varme på DAB.  

    At forbrugerne er ret glade for FM radio eller vælger at streame til mobilen har klart ikke megen betydning – selv om man vel kan sige, at forbrugerne er de eneste der burde tælle i denne sammenhæng. 

    Lars   smile

    Hej, 

     

    om ordet skrivebordsarbejde er det rigtig ord ved jeg ikke – men så et forsøgsprojekt. Så vidt jeg er orienteret er der ingen lande som påtænker at udsende radio i DVB-T2Lite – der er blot tale om sporadiske tests. Så hvordan kan man tro at Danmark kan indføre sit eget system? Kenneth kan da efter min mening udføre så mange testes som han vil – faktum er at DAB+ er et gennemtestet format som er i ordinær drift i Tyskland, Nederlandende, Norge, Italien m.fl. Hvorfor ikke tilslutte sig fortallet – i forbrugernes interesse?

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    Hvad er der galt med et “forsøgsprojekt”? Sådanne tests var der vel også med DAB og DAB+ engang? Et land bliver jo nødt til at være den første før andre følger med.

    Desuden er det jo ikke “Danmarks eget system”, da T2 og T2 Lite er veldefinerede godkendte standarder under DVB.

    DVBWorld som i år afholdes i København har både Sony og Kenneth Wenzel på talerlisten med fokus på T2 Lite http://www.dvbworld.org/#!conference/c13bf

    Definér venligst “forbrugernes interesse”?

    Havde man ventet med at slukke det analoge tv-signal et enkelt år mere, så kunne man være gået direkte til DVB-T2 med MPEG-4. I stedet for først DVB-T med MPEG-2. Var det i “forbrugernes interesse” at skabe en situation hvor dem der var tidlige ude havde købt udstyr uden MPEG-4, og nu står i en situation hvor Boxer både har T og T2 mux’er for ikke at lade folk uden T2-udstyr i stikken?

    Havde man ventet lidt mere og bestemt sig for standarder der ikke nødvendigvis var “gennemtestet” på daværende tidspunkt så var forbrugerne fri for at købe udstyr der var ubrugelig efter et par år. Dét er i forbrugernes interesse efter min mening.

     

    Det samme bør gælde for radio. Ja, DAB/DAB+ er velkendt (med et andet ord: gammel). Men kunne man ikke fremtidssikre det endnu mere ved at bruge den nyeste teknologi så forbrugerne ikke om 5-10 år skal ud at købe nyt igen igen?

    Den kommende DAB blok 3 er ikke gang opbygget endnu. Men T2 Lite kan bygges i forlængelse af de allerede eksisterende sendenet, og DR/Boxer skal alligevel skifte til T2 til tv-signaler før eller siden. Er det ikke også en del af Boxers forpligtelser for MUX6 at forsøge med T2 Lite efter DVB-H standarden døde?

    #65726
    kram5610
    Deltager

    Anders sagde 

    Havde man ventet lidt mere og bestemt sig for standarder der ikke nødvendigvis var “gennemtestet” på daværende tidspunkt så var forbrugerne fri for at købe udstyr der var ubrugelig efter et par år. Dét er i forbrugernes interesse efter min mening.

     

    Det samme bør gælde for radio. Ja, DAB/DAB+ er velkendt (med et andet ord: gammel). Men kunne man ikke fremtidssikre det endnu mere ved at bruge den nyeste teknologi så forbrugerne ikke om 5-10 år skal ud at købe nyt igen igen?

    Den kommende DAB blok 3 er ikke gang opbygget endnu. Men T2 Lite kan bygges i forlængelse af de allerede eksisterende sendenet, og DR/Boxer skal alligevel skifte til T2 til tv-signaler før eller siden. Er det ikke også en del af Boxers forpligtelser for MUX6 at forsøge med T2 Lite efter DVB-H standarden døde?

    Er det i forbrugernes interesse at der konstant bliver skiftet format? 99% af befolkningen ønsker blot at kunne høre radio – langt de fleste er enddog tilfreds med det udbud der i dag (på FM). Der er nu engang truffet beslutning om DAB+ format – det må man stå ved. Hvorfor skal den almene forbruger tages som gidsel af nogle teknikfreaks som kontant siger: “øj nu er der kommet noget som er endnu bedre – lad os straks skifte format igen”?.

    Er det ikke naivt at tro at et lille land som Danmark kan sætte en teknologisk standard? Danmark må følge med resten af verden – sådan er det nu engang. Det er klart i forbrugernes interesse at Danmark benytter en standard som benyttes i andre lande = størrere og billigere udbud af modtagere. 

    Hilsen

     

    Morten Hesseldahl 

    #65727
    Anders
    Deltager

    kram5610 sagde

    Anders sagde 
    Havde man ventet lidt mere og bestemt sig for standarder der ikke nødvendigvis var “gennemtestet” på daværende tidspunkt så var forbrugerne fri for at købe udstyr der var ubrugelig efter et par år. Dét er i forbrugernes interesse efter min mening.

     

    Det samme bør gælde for radio. Ja, DAB/DAB+ er velkendt (med et andet ord: gammel). Men kunne man ikke fremtidssikre det endnu mere ved at bruge den nyeste teknologi så forbrugerne ikke om 5-10 år skal ud at købe nyt igen igen?

    Den kommende DAB blok 3 er ikke gang opbygget endnu. Men T2 Lite kan bygges i forlængelse af de allerede eksisterende sendenet, og DR/Boxer skal alligevel skifte til T2 til tv-signaler før eller siden. Er det ikke også en del af Boxers forpligtelser for MUX6 at forsøge med T2 Lite efter DVB-H standarden døde?

    Er det i forbrugernes interesse at der konstant bliver skiftet format? 99% af befolkningen ønsker blot at kunne høre radio – langt de fleste er enddog tilfreds med det udbud der i dag (på FM). Der er nu engang truffet beslutning om DAB+ format – det må man stå ved. Hvorfor skal den almene forbruger tages som gidsel af nogle teknikfreaks som kontant siger: “øj nu er der kommet noget som er endnu bedre – lad os straks skifte format igen”?.

    Er det ikke naivt at tro at et lille land som Danmark kan sætte en teknologisk standard? Danmark må følge med resten af verden – sådan er det nu engang. Det er klart i forbrugernes interesse at Danmark benytter en standard som benyttes i andre lande = størrere og billigere udbud af modtagere. 

    Hilsen

     

    Morten Hesseldahl 

    Det er jo netop min pointe!

    Jeg skrev lige at man skal undgå det som man gjorde med tv (MPEG2->MPEG4, T->T2).

    Man skal være sikker på at man vælger en teknologi som er så fremtidssikret som muligt. T2 Lite til radio kan slås sammen med T2 til fjernsyn sendenettet. Så skal man kun vedligeholde ét sendenet, og forbrugerne skal kun kende til DVB, og producenterne skal kun lave én chip.

    Ja, der er truffet en beslutning om DAB+, men hvordan går det lige med det? Hvor mange gange har de ikke lavet om på “køreplanerne” for udrulningen?

    Desuden var DR en af de første i Europa til at lave forsøg med DAB i 1995, hvor Danmark fik tildelt blok 1 til landsdækkende, og blok 3 til regional radio. Sidstnævnte er her 20 år senere stadig ikke opbygget. (Blok 2 kom først senere).

     

    Lad dog FM leve flere år endnu, og skift så først til digital radio når man er sikker på hvilken teknologi der på længere sigt er bedst for flest mulige parter.

    #65728
    kram5610
    Deltager

    Anders sagde

    Det er jo netop min pointe!

    Jeg skrev lige at man skal undgå det som man gjorde med tv (MPEG2->MPEG4, T->T2).

    Man skal være sikker på at man vælger en teknologi som er så fremtidssikret som muligt. T2 Lite til radio kan slås sammen med T2 til fjernsyn sendenettet. Så skal man kun vedligeholde ét sendenet, og forbrugerne skal kun kende til DVB, og producenterne skal kun lave én chip.

    Ja, der er truffet en beslutning om DAB+, men hvordan går det lige med det? Hvor mange gange har de ikke lavet om på “køreplanerne” for udrulningen?

    Desuden var DR en af de første i Europa til at lave forsøg med DAB i 1995, hvor Danmark fik tildelt blok 1 til landsdækkende, og blok 3 til regional radio. Sidstnævnte er her 20 år senere stadig ikke opbygget. (Blok 2 kom først senere).

     

    Lad dog FM leve flere år endnu, og skift så først til digital radio når man er sikker på hvilken teknologi der på længere sigt er bedst for flest mulige parter.

    ja har læst dit indlæg… jeg forholder mig ikke til hvad man kunne have gjort – men til hvad man har gjort. Faktum er at man har besluttet sig for DAB+ – det må man forholde sig til. Jeg anfører i den forbindelse at et skift til DVB-T2Lite ville være useriøst. At skrotte DAB er da ude i hampen – jeg kender folk som har købt ny bil med indbygget DAB radio – skal de skrotte deres bilradio og købe en ny (hvilket jo stortset er umuligt nu om dage) blot for at tilfredsstille teknik freaks? Hvad med dem som har indkøbt anlæg med DAB+ modtagere m.v. 

     

    Hvorfor Danmark ikke overholder sig egen plan kan jeg ikke udtale mig om – her i Tyskland bliver DAB+ nettet kontinuerligt udbygget (omend langsomt). 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    #65729
    Anders
    Deltager

    kram5610 sagde 

    ja har læst dit indlæg… jeg forholder mig ikke til hvad man kunne have gjort – men til hvad man har gjort. Faktum er at man har besluttet sig for DAB+ – det må man forholde sig til. Jeg anfører i den forbindelse at et skift til DVB-T2Lite ville være useriøst. At skrotte DAB er da ude i hampen – jeg kender folk som har købt ny bil med indbygget DAB radio – skal de skrotte deres bilradio og købe en ny (hvilket jo stortset er umuligt nu om dage) blot for at tilfredsstille teknik freaks? Hvad med dem som har indkøbt anlæg med DAB+ modtagere m.v. 

     

    Hvorfor Danmark ikke overholder sig egen plan kan jeg ikke udtale mig om – her i Tyskland bliver DAB+ nettet kontinuerligt udbygget (omend langsomt). 

     

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

    Med “Hvad man kunne have gjort” og “Hvad man har gjort” mangler du stadig ét tidsperspektiv:

    “Hvad man kan gøre”.

    Dét er nemlig mere interessant.

    Den gennemsnitlige dansker ved ikke at samfundet står over for et radioteknologi-skifte, fordi en informationskampagne omkring dette stadig er i planlægningsfasen. Kilde.

    Selve udbudet af DAB blok 3 blev i sidste uge sat på pause. Kilde.

    Derfor kan man gøre mange ting endnu.

    Jeg kan vende dit spørgsmål om, ved at spørge om et helt samfund skal holdes teknologisk tilbage fordi nogle få har købt noget teknologi uden vished omkring dens fremtid?

    Så længe man ikke engang har opbygget DAB+-sendenettes 3 blokke endnu, og ej heller har lavet blokskiftet så DR flytter fra blok 1, og så længe man ikke har startet en offentlig kampagne der informerer borgerne om at skifte til en specifikt teknologi, så kan man stadig ændre på fremtidige tiltag.

    Hvis, man havde været ude i offentligheden for at sige at nu skifter vi til DAB+, så ville jeg være enig med dig i at så skulle man holde sig til det. Men der er ikke en eneste DAB+ kanal i Danmark endnu, og så længe vi ikke har foretaget skiftet endnu, så kan man lige så godt gøre det ordentligt inden man låser sig fast til noget.

    #65730
    kram5610
    Deltager

    Anders sagde

    Med “Hvad man kunne have gjort” og “Hvad man har gjort” mangler du stadig ét tidsperspektiv:

    “Hvad man kan gøre”.

    Dét er nemlig mere interessant.

    Den gennemsnitlige dansker ved ikke at samfundet står over for et radioteknologi-skifte, fordi en informationskampagne omkring dette stadig er i planlægningsfasen. Kilde.

    Selve udbudet af DAB blok 3 blev i sidste uge sat på pause. Kilde.

    Derfor kan man gøre mange ting endnu.

    Jeg kan vende dit spørgsmål om, ved at spørge om et helt samfund skal holdes teknologisk tilbage fordi nogle få har købt noget teknologi uden vished omkring dens fremtid?

    Så længe man ikke engang har opbygget DAB+-sendenettes 3 blokke endnu, og ej heller har lavet blokskiftet så DR flytter fra blok 1, og så længe man ikke har startet en offentlig kampagne der informerer borgerne om at skifte til en specifikt teknologi, så kan man stadig ændre på fremtidige tiltag.

    Hvis, man havde været ude i offentligheden for at sige at nu skifter vi til DAB+, så ville jeg være enig med dig i at så skulle man holde sig til det. Men der er ikke en eneste DAB+ kanal i Danmark endnu, og så længe vi ikke har foretaget skiftet endnu, så kan man lige så godt gøre det ordentligt inden man låser sig fast til noget.

    Du har ret i at der endnu ikke har været en offentlig informations kompagne. Dog er der solgt i hundred tusindvis af DAB+ radioer de senere år i den danske detailhandel. Detailhandlen har været informereret om DAB+ planerne – så en del kunder er informereret om planerne den vej igennem. Disse radioer ville man jo så skulle skrotte. Dertil kommer at Danmarks Radio i længere tid har meldt ud på deres hjemmeside at et skifte til DAB+ er planlagt… 

    Du overser stadig mit argument om, at Danmark ikke kan gå sin egen vej – jeg er godt klar over at mange danskere mener at Danmark kan bevæge en hel masse og Danmark er det vigtigste land i verden – men helt ærligt om Danmark indfører et format eller ej betyder intet i den store verden – det vil blot betyde øgede omkostninger for forbrugerne og mindre udbud af modtagere. 

    Hilsen

    Morten Hesseldahl

Login Registrer
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 93 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Back to top button