Hjem Forum TV-kanaler og programmer Husker politikerne mon DR2 HD og DR K HD i det nye medieforlig 2014 ? Re:Husker politikerne mon DR2 HD og DR K HD i det nye medieforlig 2014 ?

martin
Participant

evilguy sagde

Ja, hvis der blot stod “MUX 1 overg√•r til MPEG4 i 2012”, s√• var sagen klar. Jeg er ikke enig i din udl√¶gning af teksten omkring MUX1, hvilket ret s√• mange i branchen heller ikke har fanget. Omkring MUX 2 er teksten meget klar, at der skal benyttes MPEG4, hvilket alle i branchen ogs√• var klar over allerede i 2007.

Sagen er blot, at der er mange s√¶lgere at radio/Tv produkter, som ikke er medlem af en brancheorganisation, og for at kunne holde √łje med omr√•det, s√• bliver disse spillere n√łd til at holde √łje med medierne eller KUMs hjemmeside vedr. beslutninger som vedr√łrer dem.

Når KUM udsender en tvetydig pressemeddelelse, som ikke ordret siger, at der er truffet beslutning om MPEG4 overgang i 2012, så er det altså svært at finde hoved og hale i det hele.

S√• det du siger er, at hvis skiftet f√łrst var sket senere, s√• skulle de ikke have informeret om MPEG-4? Som du selv skriver, var¬†det forventet i 2012. Der er ingen tvivl om, at det ville ske – det var blot ikke besluttet, om det var 2012 eller 2013 – eller m√•ske senere. Tidspunktet er helt og aldeles ligegyldigt efter min mening.

evilguy sagde

Mange i detailbranchen fortalte faktisk ogs√• kunderne om MPEG4, n√•r de solgte MPEG2 udstyr, men de glemte at sikre sig selv i hoved og r√łv ved at p√•f√łre advarslen p√• kundernes faktura, og bede kunden underskrive fakturaen, s√• de kunne bevise, at de var informeret om MPEG2 problematikken.

Selvf√łlgelig er det ikke n√łdvendigt at skrive det p√• en faktura. Men de forhandlere der √•bent skrev det p√• specifikationerne, havde ingen problemer. Men dem der fortsat reklamerede med se DR1 og DR2 digitalt – og solgte et MPEG-2 fjernsyn, ja, de dummede sig. Man skal altid s√łrge for at informationerne er skriftligt i butikken, specielt n√•r et produkt har en begr√¶nset levetid. Jeg husker at der var forhandlere der √•bent skrev, at tv’et ikke ville kunne modtage DR i fremtiden, n√•r de skifter sendestandard.