Antenne-TV i 2012 – Hvad sker der?
Indlæg om piratsider, piratudstyr og lignende er ikke tilladt. Reklame/salgs indlæg er ikke tilladt.
- Dette emne er tomt.
-
ForfatterIndlæg
-
24. august 2011 kl. 15:15 #60943Kenneth.WenzelDeltager
Hej Morten Hessseldahl
Frekvensomlægninger sker i Uge 37 i SydDanmark, dvs.:
Natten efter mandag 12. september (24-06)
– Aabenraa, Flensborg, Tommerup, Svendborg
Natten efter tirsdag den 13. september (24-06)
– Aabenraa, FlensborgJeg har ikke styr på Flensborg, men hvis du tager signalet fra Åbenrå sender, så sker der en ændring i frekvenser.
Åbenrå:
Mux 1: kanal 37
Mux 2: kanal 50
Mux 3: kanal 32 Før Kanal 64
Mux 4: kanal 22
Mux 5: kanal 49 Før Kanal 32 (fra MUX 3)
Mux 6: kanal 41Der er ingen ændring på Hensted og Varde senderen.
Hedensted: Uændret
Mux 1: kanal 30
Mux 2: kanal 44
Mux 3: kanal 46
Mux 4: kanal 33
Mux 5: kanal 55
Mux 6: kanal 36Varde uændret
Mux 1: kanal 30
Mux 2: kanal 54
Mux 3: kanal 46
Mux 4: kanal 33
Mux 5: kanal 53
Mux 6: kanal 28Kenneth Wenzel
24. august 2011 kl. 15:55 #60944kram5610DeltagerHej Kenneth
Tak for info – det bliver spændende.
BTW Åbenrå og Flensburg-Engelsby sender på samme frekvenser i SFN.
Mvh.
Morten Hesseldahl
24. august 2011 kl. 16:27 #60945per drageDeltagerher er et link til nuværende og kommende kanalplan
Mvh Per
26. august 2011 kl. 13:10 #60959Webmaster – Bo KjærgaardKeymasterJeg har opdateret /tv-frekvenser-dvbt-nettet-danmark/ så den gerne skulle være aktuel lige her pt.
Meld gerne såfremt der er noget der mangler at blive rettet.
26. august 2011 kl. 18:05 #60960reslfjDeltager……den gerne skulle være aktuel lige her pt
De kommende ændringe skulle ske som nedenfor anført (ifølge tvnyt.com)
Uge 36 – Vestjylland
Natten efter mandag den 5. september og natten efter tirsdag den 6. september (24-06)
– Videbæk, Struer, Lemvig, Viborg, Viborg By, Skive, ThistedUge 37 – Syd
Natten efter mandag 12. september (24-06)
– Aabenraa, Flensborg, Tommerup, Svendborg
Natten efter tirsdag den 13. september (24-06)
– Aabenraa, FlensborgUge 39 – Hovedstaden
Natten efter onsdag den 26. september (24-06)
– København V (Hove), Gladsaxe, Lynetten, Landskrona, Helsingør
Natten efter onsdag den 26. september (24-06)
– København V (Hove), Gladsaxe, HelsingørUge 40 – Sjælland
Natten efter søndag den 3. oktober og natten efter mandag den 4. oktober (24-06)
– Vordingborg, Nakskov,Uge 44 – Bornholm
Natten efter mandag den 31. oktober og natten efter tirsdag den 1. november (24-06)
– Rø, Neksø, Hammeren, GudhjemLars
28. august 2011 kl. 09:33 #60969peterrasDeltagerEr der nogen der ved noget om, hvad MUX 8 kommer til at blive brugt til?
Jeg spørger, fordi vi har ikke nogen VHF antenne længere. Hvis det bliver noget interessant, skal vi måske have en ny VHF.28. august 2011 kl. 14:20 #60970per drageDeltagerpeterras sagde
Er der nogen der ved noget om, hvad MUX 8 kommer til at blive brugt til?
Jeg spørger, fordi vi har ikke nogen VHF antenne længere. Hvis det bliver noget interessant, skal vi måske have en nyhttp://kum.dk/Nyheder-og-Presse/Kulturnyt/Kulturnyt-2011/Juli/Beslutning-om-anvendelsen-af-MUX-8/ er et link til anvendelsen, og ja det bliver på de gamle vhf kanaler som DR1 anvendte før analog lukning
Mvh Per
28. august 2011 kl. 17:13 #60972peterrasDeltagerOK tak. Vi må lige vente og se, hvad det bliver for nogle kanaler.
Den gamle VHF antenne blev taget ned kort efter overgangen til digitalt tv, da den dels var ved at gå i stykker med et løst element, og dels regnede vi ikke med at have brug for den mere.
Vil det sige, at man ikke har afgjort, om Boxer eller en anden får MUX 8?
28. august 2011 kl. 18:34 #60973per drageDeltagerpeterras sagde
OK tak. Vi må lige vente og se, hvad det bliver for nogle kanaler.
Den gamle VHF antenne blev taget ned kort efter overgangen til digitalt tv, da den dels var ved at gå i stykker med et løst element, og dels regnede vi ikke med at have brug for den mere.
den kommer i offentligt udbud, så det kan blive hvem som helst, men Jeg kan ikke forestille Mig det bliver BOXERTV, så skulle det da blive for at satse på noget HDTV
Mvh Per
29. august 2011 kl. 08:03 #60974Preben PedersenDeltagerantenne.dk sagde
peterras sagde
den kommer i offentligt udbud, så det kan blive hvem som helst, men Jeg kan ikke forestille Mig det bliver BOXERTV, så skulle det da blive for at satse på noget HDTV
Mvh Per
Så det tror du ikke Per, nu er det danske sende net solgt til Terracom, som ejer BoxerTV, så på en eller anden måde bliver de nok blandet ind i det, da jeg ikke tror en ny spiller på markedet vil opbygge et nyt sende net pga. Mux 8
Så hvem kan evt. ellers være interresseret i at byde ind på Mux8 på VHF båndet: TV2, Waoo eller MTG/Viasat
Der er jo kun ca. 300.000 tag-antenne kunder, at gå efter
29. august 2011 kl. 10:04 #60975per drageDeltagerPreben Pedersen sagde
antenne.dk sagde
peterras sagde
Mvh Per
Så det tror du ikke Per, nu er det danske sende net solgt til Terracom, som ejer BoxerTV, så på en eller anden måde bliver de nok blandet ind i det, da jeg ikke tror en ny spiller på markedet vil opbygge et nyt sende net pga. Mux 8
Så hvem kan evt. ellers være interresseret i at byde ind på Mux8 på VHF båndet: TV2, Waoo eller MTG/Viasat
Preben
fordi staten tror den kan lave en masse penge på mux8 er det jo ikke sikkert at der er nogen som vil brænde fingerene på den og komme med bud på den, det gik jo ikke så godt med de kommercielle fm auktioner, og Jeg forestiller Mig ikke at boxertv forsøger at komme ind på hdtv markedet, de vil alligevel ikke kunne tilbyde nok hdtv kanaler, og hovedparten af boxertv`s kunder er ikke umidelbart oplagte hdtv kunder
Mvh Per
29. august 2011 kl. 11:48 #60976reslfjDeltagerantenne.dk sagde
Preben Pedersen sagde
Preben
fordi staten tror den kan lave en masse penge på mux8 er det jo ikke sikkert at der er nogen som vil brænde fingerene på den og komme med bud på den, ….. ikke at boxertv forsøger at komme ind på hdtv markedet, de vil alligevel ikke kunne tilbyde nok hdtv kanaler,
Der er nu nok en del flere, når man medregner fx sommerhuse. Der er også flere, som finde Boxer billigere end fx youSee.
Det er ikke rigtigt, at DTT nettet ikke kan udbygges til at sende HDTV. Med 6 UHF muxer + mux8 og DVB-T2 er der ca 6*36 + 30 Mbps = 246 Mbps eller med nuværende MPEG-4 mulighed ca 25 HD kanaler.
Jeg er stadig overbevist om, at Danmark og Sverige i fællesskab kan udbygge med yderligere en VHF mux og så er vil oppe på 29-30 HD kanaler. To VHF muxer vil afgørende forbedre økonomien i at opsætte en VHF antenne for den enkelte husstand.
Man kunne faktisk flyyte det meste af DR til MUX8 (og evt. en VHF mux 9), så Boxer ikke alene skulle markedsføre VHF muxer.
Nu er der ikke i meget lang tid fremover behov for, at alle kanaler sendes i HD. Ligeledes forventes HEVC (den nye MPEG-4) at muliggøre en betydeligt lavere bitrate for en kanal (om adskillige år).
Der er – som jeg ser det – tre problemer mht. mux8.
- Boxer har endnu ikke anvendt mux6 og har allerede ledige kapacitet.
- DVB-T2 er absolut nødvendig for at udbygge mux8
- VHF antenner er nødvendige for mux8
I Sverige har man så at sige tvunget SVT til at anvende VHF kanalen og den bliver kundt anvendt i ca 40% af landet.
Det ville være yderst nyttigt om forbrugerne blev gjort opmærksom på, at men indenfor rimelig tid vil skifte til DVB-T2.
Efter min mening er det en fejl, at brugbare VHF antenner ikke blev bevaret i 2009.
Lars
29. august 2011 kl. 12:14 #60977langkawiDeltagerreslfj sagde
Efter min mening er det en fejl, at brugbare VHF antenner ikke blev bevaret i 2009
Tror du folk har været på taget / på loftet / oppe i masten, for at pille deres VHF-antenner ned i et eksisterende anlæg? Eller hvordan skal ovennævnte forståes?
29. august 2011 kl. 13:03 #60978per drageDeltagerlangkawi sagde
reslfj sagde
Efter min mening er det en fejl, at brugbare VHF antenner ikke blev bevaret i 2009
Tror du folk har været på taget / på loftet / oppe i masten, for at pille deres VHF-antenner ned i et eksisterende anlæg? Eller hvordan skal ovennævnte forståes?
de fleste steder hvor der har været folk på taget er de røget ned, og grunden er primært at det har drejet sig om meget gamle og faldefærdige antenner, som jo har siddet der fra da DR var alene i æteren
Mvh Per
29. august 2011 kl. 13:08 #60979per drageDeltagerreslfj sagde
antenne.dk sagde
Preben Pedersen sagde
Preben
fordi staten tror den kan lave en masse penge på mux8 er det jo ikke sikkert at der er nogen som vil brænde fingerene på den og komme med bud på den, ….. ikke at boxertv forsøger at komme ind på hdtv markedet, de vil alligevel ikke kunne tilbyde nok hdtv kanaler,
Der er nu nok en del flere, når man medregner fx sommerhuse. Der er også flere, som finde Boxer billigere end fx youSee.
Det er ikke rigtigt, at DTT nettet ikke kan udbygges til at sende HDTV. Med 6 UHF muxer + mux8 og DVB-T2 er der ca 6*36 + 30 Mbps = 246 Mbps eller med nuværende MPEG-4 mulighed ca 25 HD kanaler.
Jeg er stadig overbevist om, at Danmark og Sverige i fællesskab kan udbygge med yderligere en VHF mux og så er vil oppe på 29-30 HD kanaler. To VHF muxer vil afgørende forbedre økonomien i at opsætte en VHF antenne for den enkelte husstand.
Man kunne faktisk flyyte det meste af DR til MUX8 (og evt. en VHF mux 9), så Boxer ikke alene skulle markedsføre VHF muxer.
Nu er der ikke i meget lang tid fremover behov for, at alle kanaler sendes i HD. Ligeledes forventes HEVC (den nye MPEG-4) at muliggøre en betydeligt lavere bitrate for en kanal (om adskillige år).
Der er – som jeg ser det – tre problemer mht. mux8.
- Boxer har endnu ikke anvendt mux6 og har allerede ledige kapacitet.
- DVB-T2 er absolut nødvendig for at udbygge mux8
- VHF antenner er nødvendige for mux8
I Sverige har man så at sige tvunget SVT til at anvende VHF kanalen og den bliver kundt anvendt i ca 40% af landet.
Det ville være yderst nyttigt om forbrugerne blev gjort opmærksom på, at men indenfor rimelig tid vil skifte til DVB-T2.
Efter min mening er det en fejl, at brugbare VHF antenner ikke blev bevaret i 2009.
Lars
så så Lars ro på nu, Jeg siger ikke at der ikke i fremtiden med alle muxerne OG dvb-t2 kunne skabes plads til et antal brugbare hd kanaler i en nogenlunde kvalitet, men det er nu engang på satelliterne at der er plads, og Jeg forestiller Mig ikke at det har interesse hos hovedparten af Boxertv kunderne, de fleste kigger på udgiften, og er tilfreds med sd kanalerne
Mvh Per
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.