Re:Tvungent kabeltv abonnement i andelsboligforening??

#61421
reslfj
Deltager

tvkartoffel sagde

Grunden er sikkert at vi har et gammelt sløjfeanlæg hvilket unægtelig gør det ret besværligt at lave det om, men heller ikke mere besværligt end at fjerne dåsen og splejse kablerne. Jeg behøver slet ikke at have TV hvis det er det der skal til.

Der skal nu føres nye kabler frem til hver enkelt bolig fra loft eller kælder.  Der skal være en fordeler (med forstærker), hvor filtre, der fjerner mellem og eller fuldpakken, hvis man ikke ønsker disse pakker, kan indsættes.

Men natruligvis kan du ikke undstå dig for at betale, for når man bor i en andelsbolig, er det jo meningen, at alle skal bidrage til, at de samlede omkostninger kan holdes nede. Det har flertallet så fortolket som en aftale med youSee.

Alternativet for dig er egen villa uden fællesantenne – men det er nok ikke samlet set en basparelse  laugh  

Det jeg så er i gang med at undersøge er så om det stadig er lovligt at tvinge andelshaverne under henvisning til at ingen af kanalerne er high pay i den forstand at de koster mere end 30 kr. Det forekommer mig i hvertfald urimeligt at man bliver ved med at sige at det ikke kan lade sig gøre under henvisning til et gammelt sløjfenet som man så på den anden side heller ikke er villig til at lave om. Hvis man kan det sidder jeg i saksen for så kan bestyrelsen blive ved med at nægte at lave nettet om og så i øvrigt henvise til at ingen af kanalerne koster mere end de omtalte 30kr.

Jeg tror ikke du har andre muligheder end at få et flertal i foreningen eller selv at flytte.  Demokrati har fordele, men kan også have ulemper.  Det falder jo ret indlysende indenfor andelsforeningens område at sikre beboerne adgang til TV. 

Jeg har sådan set forståelse for at der skal være TV i foreningen og det vil jeg gerne være med til at betale for, men kun så længe at der også er noget forståelse den anden vej. Jeg mener 40 kanaler er altså et luksusgode som man ikke nemt kan argumentere for at andre skal hjælpe med at betale for.

Det med 'noget den anden vej' – er jo noget lokalt i din forening, der komme du ikke længere her. Og ja, du kan da godt mene at 40 kanaler er unødig luxus, men nu er luxus jo et ret subjektivt begreb. Personligt er jeg langt mere 'sur' på den platte og manglende kvalitet i mellempakkens kanaler – blot fordi de er platte.

Du kan jo også frit fraflytte, hvis du ikke kan lide lugten i bageriet.

Om ikke andet kan det forhåbentlig være med til at sætte gang i nogle forandringer i foreningen. At det er sådan som det er nu skyldes alene at det altid har været sådan. Jeg har rettet henvendelse til bestyrelsen om det og de kunne ikke svare mig på hvad loven i virkeligheden er. Kun at det er besluttet for 12-15 år siden på en generalforsamlign.

Jeg kan sige, vi betalte (efter flere indhentede tilbud) omkring 1200-1400 kr pr bolig for at få  indlagt nye tynde coax-kabler mv til erstatning for det ene gamle sløjfekabel.

Jeg vil sige til dig og din bestyrelse, at  de coax-kabler og stikdåser man tidligere typisk anvendte til sløjeanlæg ofte er af dårlig kvalitet og især er dårligt skærmet.  Det kan meget  let blive et problem, når den nye mobile bredbåndsteknologi LTE i 800MHz båndet bliver taget i brug i 2013.  

Det kunne jo være et argument for at få anlægget renoveret indenfor de nærmeste år. 

 

Lars   smile

Back to top button