Re:Tvungent kabeltv abonnement i andelsboligforening??

#61446
reslfj
Deltager

Som det er nu er der ingen mulighed for at modtage hverken mere eller mindre tv end vi gør nu (andre TV pakker) og der er ingen mulighed for at slippe for at betale det fulde beløb til den fulde pakke. Det finder jeg stærkt urimeligt

Da det er teknisk umuligt at ændre uden nye kabler eller at begrænse flertallet, der jo gerne vil have fuldpakken.  Uden nye kabler, så er det sådan i  din forening.   Det er jo en indlysende del af ejendommens drift  at sikre adgangt til tv og fordi du synes de har valgt for mange kanaler, så er det foreningen der ifølge foreningens vedtægter bestemmer.

Som jeg skrev før er begrebet luksus helt subjektivt, dvs  det du ikke gider eller kan betale for. Flertallet synes ikke det er luksus og vil gerne betale.   Det kan være du ikke har råd til at bo i samme ejendom som disse 'big spenders' – og så er der altså ikke andre  muligheder end at få flertal for noget andet – bedst vil nok være for ny kabling – eller selv flytte.

Jeg vil dog mene, at youSee burde have en pris omkring 300 kr, for en forening af jeres størrelse – det er  foreningens bestyrelse,  der har ansvar for at i betaler de rigtige og lave priser.  

…men på den anden side må der også være grænse for hvad en generalforsamling kan beslutte og det er netop den grænse jeg ikke kan hitte ud af hvor går.

 

Den grænse går ved det, der er normalt for driften af en sådan ejendom.  Du kan jo starte med at læse vedtægterne.Og jeg kan forsikre dig,  at  det er helt indefor generalforsamlingens beslutningsret at vælge tv kanaler i dette tilfælde. 

Hvis de havde tilvalgt high-pay kanaler fx en golf kanal til 100kr/md, som alle skulle se og betale, så ville du nok stå stærkere,   Hvis i udskifter 'sløjferne', så ville det være normale være at du skulle have adgang kun til grundpakken.

Her har foreningen valgt den eneste mulige løsning med de eksisterende kabler – og flertallet har valgt kanaler for alle udfra youSee's tilbud – det er altså helt i orden.

…helt konkret et forsøg på at finde ud af hvad reglerne er

Nu skal du både have ret og kunne få ret.  Her er det imidlertid helt indlysende, at udu ikke har ret. Det falder helt sikkert  indenfor foreningens opgaver at sikre fjernsyn og foreningens valg er jo et helt normalt kanalvalg. 

Du har, som jeg skrev tidligere,  ikke andre valg end – at betale – få flertal for noget andet –  eller flytte.  Det er således nødvendigt af man følger flertallet – det er en del af andelsboligformen – men det er da ikke nødendig,  at du skal flytte, du kan jo  bare betale. 

Der findes ikke noget der er objektivt luxus – der er ren holdning og evne til at betale.

Det eneste jeg kan sige, der ikke er luksus, er simpel husly, varmt tøj og en sund og nærende grundkost.  Alt andet er i en elle anden forstand 'luksus'.   

Som jeg skrev i sidste post:

Jeg vil sige til dig og din bestyrelse, at  de coax-kabler og stikdåser man tidligere typisk anvendte til sløjeanlæg ofte er af dårlig kvalitet og især er dårligt skærmet.  Det kan meget  let blive et problem, når den nye mobile bredbåndsteknologi LTE i 800MHz båndet bliver taget i brug i 2013.  

Det kunne jo være et argument for at få anlægget renoveret indenfor de nærmeste år

 

Lars    smile

Back to top button