Re:Nyt bredt medieforlig 2012-2014 vedtaget. Debat ?
martin sagde
Glæder mig til, at finde ud af, hvordan de vil udbyde MUX8. Det er måske lidt givet, at det bliver Boxer – men det står blot, at det skal være en kommerciel spiller.
Jeg synes, det er godt tåbeligt, at man ikke forsøger, at få frekvenser til 2 VHF muxer. Det vil betyde meget, når seerne skal anskaffe en VHF antenner og et samlefilter/masteforstærker, at der kan tilbydes dobbelt så mange kanaler.
Bortset fra Bornholm, bør det være muligt at bruge Sjællands kanal 6 også på Fyn og i Sønderjylland. Ligeledes bør kanal 7 fra Sønderjylland og Fyn også kunne bruges på Sjælland. Midt- og Nordjylland kan dækkes med en kombination af kanal 5, 6 og 10 og måske en UHF hjælpesender i fx Skagen.
Tyskland anvender kanal 7 næsten helt nede ved Berlin og til lodret DAB. Ligeledes anvendes kanal 6 først syd for Elben/Hamburg. Polen anvende kanal 6 i Stettin og kanal 7 længere østpå. Men kanal 6 er allerede godkendt på Sjælland mv.
Der er problemer med kanal 7 mellem Nordsjælland og Halmstad – men jeg synes de ser løselige ud. Ligeledes tror jeg Bornholms problemer kan løses.
Det er indlysende at DVB-T2 skal anvendes (ellers skal der bygges nye TV master) og så er landsdækkende SFN net til gengæld helt mulige.
Lars