Re:Manglende modtagelse af BBC 1-2-3-4

#66822
st1
Deltager

svbg1979 sagde

Ikke hvis man bor på Østsjælland (incl. København).

Jeg tager hele dynen på en 120cm (men kun SD på 28.5E, HD kræver justering til 28.2E, hvor man så mister mange SD kanaler.)

 

28,5 gr. øst findes ikke længere, kun 28,2 gr. øst. Så det forstår jeg ikke hvad du tænker på… Det er nok mere afstandsforskellen mellem Astra 2E og 2G. På Astra 2E sendes BBC, ITV Channel 4 og Channel 5 i deres SD-udgaver, hvorimod deres HD-udgaver sendes på Astra 2G.  

Jeg mener det, som Sparrow2 skriver ovenfor. 2E er placeret på lige under 28.5E, mens 2F & 2G er på 28.2.

(Jeg tror du tænker på Eurobird 1 / Eutelsat 28A, som ganske rigtigt forlod 28.5E i 2015 for at blive til Eutelsat 33C.)

Når man er udkantsmodtager, betyder 0.3 grader faktisk noget for modtagelsen. Min 1.8m peger på 28.5E, og selv der har jeg probs med nogle af dem på 28.2E (HD kanalerne med 7/8 FEC primært). Ideelt bør man pege på noget der ligner 28.35E som kompromis, men det bliver også sværere jo større parabol man har, efterhåden som “beamwidth” bliver smallere.

Så på Østsjælland kan man ideelt set have to større paraboler (1.2m+), den ene rettet mod 28.2E, den anden mod 28.5E, og så bruge en DiSEqC switch til at vælge den rette parabol for en bestemt kanal (omprogrammering af kanallisten).

Back to top button