Re:Kommerciel DAB radio i DK

#57948
reslfj
Deltager

martin sagde:

LTE burde virke fint på 2,5 GHz båndet, da det vil dække op til en kilometer med 800 brugere. LTE på 800 MHz båndet, som vil dække omkring otte kilometer vil kun kunne have 200 brugere på samme tid, hvilket hurtigt kan give pladsproblemer. Er der dækning fra alle fire selskaber, vil det være henholdsvis 3200 og 800 brugere.

Hvis man anvender multicast og alle vil høre det samme kan flere brugere nok dækkes.

 

Tilbage til DAB: Jeg har netop købt en DAB radio, da min gamle radio er stået af. Er som sådan ikke utilfreds med det udbud der er fra DR eller Nova FM.

Men indholdet er jo uden betydning for valg selve transmissionen. Det er fint med mange kanaler så mange behov dækkes, men kommer man over et-to dusin, så bliver der for alvor brug for smarte programguides ol.

 

Jeg kan godt se fordelene i både DAB+ og DVB-T2A.

Jeg kan ikke se andet end at DAB+ er et sidespor.  Hvis man havde lavet DAB+ i år 2000 – som det siges BBC’s teknikere faktisk foreslog – så havde det nok set anderledes ud.  Der er intet nyt i DAB+, som ikke allerede var udviklet i 1996-98 til DVB-T.

Det eneste, der er nyere, er brugen af HE-AAC og ikke kun AAC lydkodning, men det havde man uden problemer kunnet tilføje  uden at genere ældre rene AAC modtagere.

Vi er imidlertid i et lille land helt afhængige af udviklingen  omkring os. Men vi kan påvirke udviklingen ved klart at ‘afmelde DAB’  og vi kan lade vore universiteter deltage i den fælles udvikling i Europa.

Vigtigst! vi kan underholde alle, der gider høre og også alle dem der ikke gider, med vore krav til kun at anvende de bedste standarder og de over de næste 15-30 år mest økonomiske standarder.

Alle behov  ‘her og nu’ er helt ligegyldige.

Der er en interessant udvikling igang med en håndholdt version af DVB-T2 – DVB-NGH (next generation handheld) til fx mobil-tv.   Desværre er det kun video-folket (DVB) der udvikler og jeg er ikke helt sikker på, at  de forstår de benhårde krav til low-cost, som radio stiller.

Det vi kalder T2A er jo blot DVB-T2 helt uden alt unødvendigt og bygget til bitrater passende til behovet for HE-AAC  lyd. 

 

Og så  kan og bør vi  få replanlagt det FM bånd, så alle, der har et rimeligt behov for at sende ‘indhold’, kan få en frekvens.   

Med de nuværende uhyrlige angreb på DR’s kanaler, burde DR virkeligt tænke over, hvorfor de har valgt spillet deres radiokort så tåbeligt over de sidste 10 år.  Hvis DR havde ønsket det, så var FM allerede replanlagt  nu.

 

Lars Smile

 

Back to top button