Re:Husker politikerne mon DR2 HD og DR K HD i det nye medieforlig 2014 ?

reslfj
Deltager

Jeg synes i er helt politisk tonedøve.  DR3 er under stort politisk og kommercielt pres – fra dem der hader unge og dem der vil forære  private sendemuligheder.

Nedlægges DR3 helt, kan man naturligvis sende DR2 i HD, med det bringer jo ikke mere HD, blot en kanal mindre.

I skulle hellere støtte DR3s  at fortsætter.

Lad os i stedet arbejde for, at DR overgår til DVB-T2  på mux2 fra næste forår  og klart melder ud, at DR vil bruge HEVC på mindst en kanal fx fra foråret  2016.  

Da det alligevel er Teracom, der driver alle 6 muxer, så kunne DR og Boxer vel samarbejde om at omstille måske mux2 og Boxers regionale mux3, senere mux4 og sidst mux1.  Eller DR’s regionale mux1 og Boxers mux4 til DVB-T2.

Jeg kunne ligefrem forestille mig, at man åbent pressede billedkvaliteten på DVB-T  evt. helt til igen at sende DR1 i (lav) ukodet SD kvalitet evt. over Boxers regionale mux3. Og  samtidig naturligvis at sendte DR1-HD og DR2-HD  og DR3-HD over en DVB-T2 omstillet mux.

DVB-T2  overfører i Danmark  36.55 Mbit/s i en UHF mux (og  i Sverige 30.8 Mbit/s i en VHF mux (mux 8?)).

Signalering ol skal næppe bruge mere end 2 Mbit/s, så der er omkring 34.5 Mbit/s til billede og lyd i en dansk DVB-T2 mux ( og ca 29 Mbit/s i en evt VHF mux).  Med 19.91 Mbit i en DR mux minis ca 2 Mbit/s signalering EPG ol.  er det en ca 91 % forøgelse af kapacitetn til billede og lyd.

Lars   smile

Back to top button
Close

Adblocker registreret

Kære besøgende, DIGITALT.TV er et énmandsforetagende, der er afhængigt af reklameindtægter for at kunne fortsætte driften. Jeg beder dig venligst om at deaktivere din Adblocker på denne side. Uden reklameindtægterne har jeg desværre ikke mulighed for at holde siden kørende. På forhånd tak for din forståelse og støtte. Webredaktør Bo Kjærgaard