Re:Husker politikerne mon DR2 HD og DR K HD i det nye medieforlig 2014 ?
Jeg synes i er helt politisk tonedøve. DR3 er under stort politisk og kommercielt pres – fra dem der hader unge og dem der vil forære private sendemuligheder.
Nedlægges DR3 helt, kan man naturligvis sende DR2 i HD, med det bringer jo ikke mere HD, blot en kanal mindre.
I skulle hellere støtte DR3s at fortsætter.
Lad os i stedet arbejde for, at DR overgår til DVB-T2 på mux2 fra næste forår og klart melder ud, at DR vil bruge HEVC på mindst en kanal fx fra foråret 2016.
Da det alligevel er Teracom, der driver alle 6 muxer, så kunne DR og Boxer vel samarbejde om at omstille måske mux2 og Boxers regionale mux3, senere mux4 og sidst mux1. Eller DR’s regionale mux1 og Boxers mux4 til DVB-T2.
Jeg kunne ligefrem forestille mig, at man åbent pressede billedkvaliteten på DVB-T evt. helt til igen at sende DR1 i (lav) ukodet SD kvalitet evt. over Boxers regionale mux3. Og samtidig naturligvis at sendte DR1-HD og DR2-HD og DR3-HD over en DVB-T2 omstillet mux.
DVB-T2 overfører i Danmark 36.55 Mbit/s i en UHF mux (og i Sverige 30.8 Mbit/s i en VHF mux (mux 8?)).
Signalering ol skal næppe bruge mere end 2 Mbit/s, så der er omkring 34.5 Mbit/s til billede og lyd i en dansk DVB-T2 mux ( og ca 29 Mbit/s i en evt VHF mux). Med 19.91 Mbit i en DR mux minis ca 2 Mbit/s signalering EPG ol. er det en ca 91 % forøgelse af kapacitetn til billede og lyd.
Lars