Re:FM signal overstyrer

#59911
per drage
Deltager

kram5610 sagde

Hej….

 

Jeg har her i weekenden monteret antenner for en af mine venner, på loftet i hans nye hus. 

 

Følgende udstyr blev monteret:

*14 elementers Triax  yagi antenne (rettet mod Flensburg-Engelsby senderen)

* 3 elementers Triax FM antenne (rettet mod nord)

* Ældre Triax antenneforstærker (nok ca. 20-25 år gammel). På forstærken kan man kun justere signalstyrken på bånd III. 

 

Når jeg kun sætter UHF antennen til har jeg perfekt signal på både de danske og tyske kanaler (95% signal niveau og 100% signal kvalitet). Men så snart jeg sætter FM antennen til forsvinder UHF signalet helt og radio modtagelse er umulig…. (det hele overstyrer). 

Problemet er, athuset er placeret ca 1 km fra Flensburg-Engelsby senderen og 2½ km fra Flensburg-Freienwill… Når FM antennen er sat til, er fm-båndet fuld af spejlfrekvenser og overstyringer – fx modtager jeg på 97,20 DR P3 Rangstrup med NDR Kultur oveni. J

 

Jeg lavedede en simpel antenne, ved at afissoloere et antenne kabel…. her overstyrer anlægget ikke og UHF modtagelsen er intakt. Desværre er der støj på enkelte frekvenser (bl.a. Radio Nora på 88,50 mhz, som er en svag frekvens). 

 

Derfor følgende spørgsmål:

  1. Vil en rundstråle antenne kunne løse problemet ? (den har jo -2 db egenforstærkning). 
  2. Eller er det forstærken som er for gammel? 
  3. Vil det være smart at købe et passende filter også sætte antennen på efter forstærken?

 

På forhånd tak. 

 

Mvh.

 

Morten Hesseldahl


Hvorfor har Du antenneforstærkeren på ?

Mvh Per

http://www.antenne.dk

Back to top button