Re:Dansk DTV i Sverige

#63315
Sunlight36
Deltager

Sunlight36 sagde
Hej!

MEN. Når jeg søger på nye kanaler så får jeg kun de svenske. Jeg får ingen TV2 eller DR1.

1. Er det overhovedet muligt at tage danske kanaler med et dansk Boxer kort i Sverige?

2. Hvordan kan jeg tage imod signal fra masten i Helsingør når den i Helsingborg står i vejen

3. Vil det være muligt at flytte antennen så at den kan modtage signalet fra KBH som ligger noget længere væk?

 

Du behøver slet ikke et Boxerkort for at fange DR’s kanaler  og TV2 / TV3 er vist  ikke kodede  her i januar.  Du kan se en ca dækning på dette kort, men  din ret store antenne kan muligvis fange signalet også hvor kortet viser dårlige forhold. Din antenne skal  sidder frit og have frit udsyn (uden for store bakker) i retningen ca  220 grader.

Hvis du på kortet med musen klikker på din adresse, vil der blive vist den bedste sender og retningen.  Din antenne skal bare rettet indenfor 10-15 grader.

Du kan næppe fange Helsingør, så langt inde i Sverige. Den sender kun med 200W og den sender lodret (pindene skal stå lodret).  Men retningen 220 grader vil fange signal fra Hove 50.000W og  antenne-højde ca 320m.  Hove sender vandret og det gør Olympia også. 

Hvis du retter din antenne mod Hove, vil den sikkert samtidig modtage en godt signal fra Olympia, der officielt sender med 2.000W, men som senere har fået sendestyrken øget i østlige retninger (ved ikke nøjagtigt, men måske 4-6 KW mod øst).

Jeg har downloaded og bruger earth.google.com  til at tegne en målestreg fra antennen til (her) Hove senderen ( 55.716359 N 12.237394 E). Så zoomer du ind på dit hus og  finder et pejlemærke på nabohuset eller noget andet, man let kan se fra taget eller din balkon.

DK-MUX1, som bla sender DR1 mfl., sendes ukodet på UHF kanal 53. Prøv manuel tuning af kanal 53, efter du har justeret antennen.  De andre UHF kanaler for Hove (København Vest) er her

http://www.boxertv.dk/Global/Danish/PDF-filer/Sendemaster_og_frekvenser_11_%20januar_2012.pdf

 

Lars 

 

Back to top button