Re:Danmark skifter til DAB+ 1. december 2014 ?
Anders sagde
Med “Hvad man kunne have gjort” og “Hvad man har gjort” mangler du stadig ét tidsperspektiv:
“Hvad man kan gøre”.
Dét er nemlig mere interessant.
Den gennemsnitlige dansker ved ikke at samfundet står over for et radioteknologi-skifte, fordi en informationskampagne omkring dette stadig er i planlægningsfasen. Kilde.
Selve udbudet af DAB blok 3 blev i sidste uge sat på pause. Kilde.
Derfor kan man gøre mange ting endnu.
Jeg kan vende dit spørgsmål om, ved at spørge om et helt samfund skal holdes teknologisk tilbage fordi nogle få har købt noget teknologi uden vished omkring dens fremtid?
Så længe man ikke engang har opbygget DAB+-sendenettes 3 blokke endnu, og ej heller har lavet blokskiftet så DR flytter fra blok 1, og så længe man ikke har startet en offentlig kampagne der informerer borgerne om at skifte til en specifikt teknologi, så kan man stadig ændre på fremtidige tiltag.
Hvis, man havde været ude i offentligheden for at sige at nu skifter vi til DAB+, så ville jeg være enig med dig i at så skulle man holde sig til det. Men der er ikke en eneste DAB+ kanal i Danmark endnu, og så længe vi ikke har foretaget skiftet endnu, så kan man lige så godt gøre det ordentligt inden man låser sig fast til noget.
Du har ret i at der endnu ikke har været en offentlig informations kompagne. Dog er der solgt i hundred tusindvis af DAB+ radioer de senere år i den danske detailhandel. Detailhandlen har været informereret om DAB+ planerne – så en del kunder er informereret om planerne den vej igennem. Disse radioer ville man jo så skulle skrotte. Dertil kommer at Danmarks Radio i længere tid har meldt ud på deres hjemmeside at et skifte til DAB+ er planlagt…
Du overser stadig mit argument om, at Danmark ikke kan gå sin egen vej – jeg er godt klar over at mange danskere mener at Danmark kan bevæge en hel masse og Danmark er det vigtigste land i verden – men helt ærligt om Danmark indfører et format eller ej betyder intet i den store verden – det vil blot betyde øgede omkostninger for forbrugerne og mindre udbud af modtagere.
Hilsen
Morten Hesseldahl