Re:Danmark skifter til DAB+ 1. december 2014 ?

kram5610
Deltager

Anders sagde

Det er jo netop min pointe!

Jeg skrev lige at man skal undgå det som man gjorde med tv (MPEG2->MPEG4, T->T2).

Man skal være sikker på at man vælger en teknologi som er så fremtidssikret som muligt. T2 Lite til radio kan slås sammen med T2 til fjernsyn sendenettet. Så skal man kun vedligeholde ét sendenet, og forbrugerne skal kun kende til DVB, og producenterne skal kun lave én chip.

Ja, der er truffet en beslutning om DAB+, men hvordan gÃ¥r det lige med det? Hvor mange gange har de ikke lavet om pÃ¥ “køreplanerne” for udrulningen?

Desuden var DR en af de første i Europa til at lave forsøg med DAB i 1995, hvor Danmark fik tildelt blok 1 til landsdækkende, og blok 3 til regional radio. Sidstnævnte er her 20 år senere stadig ikke opbygget. (Blok 2 kom først senere).

Lad dog FM leve flere år endnu, og skift så først til digital radio når man er sikker på hvilken teknologi der på længere sigt er bedst for flest mulige parter.

ja har læst dit indlæg… jeg forholder mig ikke til hvad man kunne have gjort – men til hvad man har gjort. Faktum er at man har besluttet sig for DAB+ – det mÃ¥ man forholde sig til. Jeg anfører i den forbindelse at et skift til DVB-T2Lite ville være useriøst. At skrotte DAB er da ude i hampen – jeg kender folk som har købt ny bil med indbygget DAB radio – skal de skrotte deres bilradio og købe en ny (hvilket jo stortset er umuligt nu om dage) blot for at tilfredsstille teknik freaks? Hvad med dem som har indkøbt anlæg med DAB+ modtagere m.v. 

Hvorfor Danmark ikke overholder sig egen plan kan jeg ikke udtale mig om – her i Tyskland bliver DAB+ nettet kontinuerligt udbygget (omend langsomt). 

Hilsen

Morten Hesseldahl

Back to top button
Close

Adblocker registreret

Kære besøgende, DIGITALT.TV er et énmandsforetagende, der er afhængigt af reklameindtægter for at kunne fortsætte driften. Jeg beder dig venligst om at deaktivere din Adblocker på denne side. Uden reklameindtægterne har jeg desværre ikke mulighed for at holde siden kørende. På forhånd tak for din forståelse og støtte. Webredaktør Bo Kjærgaard