Re:Danmark skifter til DAB+ 1. december 2014 ?

Anders
Deltager

kram5610 sagde

Anders sagde 
Havde man ventet lidt mere og bestemt sig for standarder der ikke nødvendigvis var “gennemtestet” på daværende tidspunkt så var forbrugerne fri for at købe udstyr der var ubrugelig efter et par år. Dét er i forbrugernes interesse efter min mening.

Det samme bør gælde for radio. Ja, DAB/DAB+ er velkendt (med et andet ord: gammel). Men kunne man ikke fremtidssikre det endnu mere ved at bruge den nyeste teknologi så forbrugerne ikke om 5-10 år skal ud at købe nyt igen igen?

Den kommende DAB blok 3 er ikke gang opbygget endnu. Men T2 Lite kan bygges i forlængelse af de allerede eksisterende sendenet, og DR/Boxer skal alligevel skifte til T2 til tv-signaler før eller siden. Er det ikke også en del af Boxers forpligtelser for MUX6 at forsøge med T2 Lite efter DVB-H standarden døde?

Er det i forbrugernes interesse at der konstant bliver skiftet format? 99% af befolkningen ønsker blot at kunne høre radio – langt de fleste er enddog tilfreds med det udbud der i dag (på FM). Der er nu engang truffet beslutning om DAB+ format – det må man stå ved. Hvorfor skal den almene forbruger tages som gidsel af nogle teknikfreaks som kontant siger: “øj nu er der kommet noget som er endnu bedre – lad os straks skifte format igen”?.

Er det ikke naivt at tro at et lille land som Danmark kan sætte en teknologisk standard? Danmark må følge med resten af verden – sådan er det nu engang. Det er klart i forbrugernes interesse at Danmark benytter en standard som benyttes i andre lande = størrere og billigere udbud af modtagere. 

Hilsen

Morten Hesseldahl 

Det er jo netop min pointe!

Jeg skrev lige at man skal undgå det som man gjorde med tv (MPEG2->MPEG4, T->T2).

Man skal være sikker på at man vælger en teknologi som er så fremtidssikret som muligt. T2 Lite til radio kan slås sammen med T2 til fjernsyn sendenettet. Så skal man kun vedligeholde ét sendenet, og forbrugerne skal kun kende til DVB, og producenterne skal kun lave én chip.

Ja, der er truffet en beslutning om DAB+, men hvordan går det lige med det? Hvor mange gange har de ikke lavet om på “køreplanerne” for udrulningen?

Desuden var DR en af de første i Europa til at lave forsøg med DAB i 1995, hvor Danmark fik tildelt blok 1 til landsdækkende, og blok 3 til regional radio. Sidstnævnte er her 20 år senere stadig ikke opbygget. (Blok 2 kom først senere).

Lad dog FM leve flere år endnu, og skift så først til digital radio når man er sikker på hvilken teknologi der på længere sigt er bedst for flest mulige parter.

Back to top button
Close

Adblocker registreret

Kære besøgende, DIGITALT.TV er et énmandsforetagende, der er afhængigt af reklameindtægter for at kunne fortsætte driften. Jeg beder dig venligst om at deaktivere din Adblocker på denne side. Uden reklameindtægterne har jeg desværre ikke mulighed for at holde siden kørende. På forhånd tak for din forståelse og støtte. Webredaktør Bo Kjærgaard