Re:Antenne-TV i 2012 – Hvad sker der?

#60983
reslfj
Deltager

kram5610 sagde

reslfj sagde

Jeg er stadig overbevist om, at  Danmark og Sverige i fællesskab kan udbygge med yderligere en VHF mux og så er vil oppe på 29-30 HD kanaler.   To VHF muxer vil afgørende forbedre økonomien i  at opsætte en VHF antenne for den enkelte husstand.

 

Man kunne faktisk flyyte det meste af  DR til MUX8 (og evt. en VHF mux 9), så Boxer ikke alene skulle markedsføre VHF muxer.  

 

Nu er der ikke i meget lang tid fremover behov for, at alle kanaler sendes i HD. Ligeledes  forventes HEVC (den nye MPEG-4)  at muliggøre  en betydeligt lavere bitrate  for en kanal (om adskillige år).

Der er – som jeg ser det – tre problemer mht.  mux8.

  • Boxer har endnu ikke anvendt mux6 og har allerede ledige kapacitet.
  • DVB-T2  er absolut nødvendig for at udbygge mux8
  • VHF antenner er nødvendige for mux8

I Sverige har man så at sige tvunget SVT til at anvende VHF kanalen og den bliver kundt anvendt i ca 40% af landet.

Det ville være yderst nyttigt om forbrugerne blev gjort opmærksom på, at  men indenfor rimelig tid vil skifte til DVB-T2

Efter min mening er det en fejl, at brugbare VHF antenner ikke blev bevaret i 2009.

 

Lars   smile

  

Bliver du aldrig træt af at reklamere for DVB-T2??? Hvem har brug for det? Folk der ønsker mange kanaler / mange HD kanaler ser TV via kabel, bredbånd eller parabol. 

 

Jeg er stadig af den overbevisning, at Boxers kunder generelt ikke gider betale ekstra for HD… hvem skal betale for at udbygge et nyt net? Hvem skal betale for at alle skal have nye bokse? 

Efter min mening burde man nu udmelde, at ja DVB-T2 er fremtiden – det bliver gradvist indført fra 2016-2017 (eller noget i den stil). Jeg går meget ind for konkurrence, men jeg er ikke blå øjet! 

 

Mvh.

 

Morten Hesseldah

 

Man skal ikke betale ekstra for HD, jo det prøver diverse leverandører pt. men det holder ikke ret længe.  Fx TV2 leverer HD versionen til SD prisen til distributørene. HD koster så kun prisen for distributionen i luft, kabler eller via satellit. 

HD er imidlertid et stort gode for skærme over 32″ eller der omkring.  Det er afgørende for DTT's fremtid at  kvaliteten er OK for de nye store skærme, kabel og sat kan allerede sende i HD. 

Men  når man sender  HD via DVB-T2 er det kun fordi det var det mest indlysende sted at begynde. En del SD sendes allerede i Finland via DVB-T2.

DVB-T2 vil i Danmark kunde sende mere fjernsyn på 2 muxer end  DVB-T kan på  3 muxer.  Dvs man kan sende det samme 30 Boxer SD kanaler og slukke for en hel mux – det kan ses på elregningen.  

Alternativt kan man sende omkring 5* HD kanaler eller 16-18 SD nyekanaler på den frigjorte  DVB-T2 mux.  Hvordan skal TV2 kunne klare sig på DTT når den kan sendes i HD til alle kabelbrugere.

Det er nogle helt uhyrlige  lange levetider du forventer for gammelt DTT udstyr.  Det er uden den  mindste samlede økonomiske fornuft, at sende samme program i flere versioner – SD og HD – i mere ned måske 1 højest 2 år.

I Tyskland  er der ved at blive udarbejdet konkrete forslag til overgang i 2013/14. Man holder godtnok kæft udadtil lige nu,  fordi der let kommer en flæben fra  nogen seere (idioter udi økonomi),  der ikke gider købe nyt udstyr.  Men bortset fra lidt timing af beslutningentil efter et valg, så kommer DVB-T2 også i Tyskland.

Her er der – ligesom i Sverige og Finland – yderligere det forhold, at der pr. sendes MPEG-2 komprimeret. En overgang til DVB-T2 vil således udover den højre bitrate også komprimere hver kanal til måske 60% af de nuværende.  Man vinder således ca en faktor 3 i samlet effektivitet.

Når en DVB-T2 boks kun koster  €35, så er det uden mening fortsat at bruge strøm på at udsende alt dobbelt.

Endeligt skal du huske at kabel er ganske dyrt  at købe fjernsyn fra. Et af målene med Boxer i Danmark var at gøre antennefjernsyn til en prisrigtig anden mulighed for mange.

Lars   smile  

 

* Mere end 5 HD kanaler, hvis der samtidig slukkes for SD kanalen.

Back to top button