Re:Antenne-TV i 2012 – Hvad sker der?

#60108
reslfj
Deltager

kram5610 sagde

admin sagde

I 2012 sker der igen forandringer som du allerede nu bør være opmærksom på.

 

Er der nogen som ved hvornår skiftet sker i 2012 (sorry men har ikke kunne finde det nogen steder). 

 

Bliver der pillet mere ved lydformatet? Jeg benytter i dag en Edision Agrus Mini 2 i 1, og den skulle efter sigende ikke understøtte he-aac lydformat – men i dag modtager jeg fint DR K, DR HD m.v. med lyd???

 

Morten Hesseldahl

 

1 januar 2012 vil TV2 overgå til Boxer og alt det andet. Men det er en søndag  og de fleste har fri.

Så mon ikke man vælger en nærliggende dag – et gæt kunne være onsdag formiddag den 4 januar – men det er kun et gæt.

Det var jo ret tåbeligt at vi slukkede det analoge signal i en weekend, hvor der skal betales både overtid og helligdag og hvor særligt mange ser tv.   Onsdag formiddag må være sagen.

 

HE-AAC lyd består jo af  AAC lyd til og med den næstøverst oktav  og et 'HE'  parametersignal, der angiver hvordan den øverste oktav skal beregnes  udfra AAC lyden – dvs den øverste oktav betragtes udelukkende som overtoner.  Husk de høje toner og overtoner er vigtige for et godt stereosignal (hvis du elllers kan høre så høje toner). 

Når ret gamle mennesker fx siger, de synes DAB er vellyd, så er det ofte som når farveblinde siger at din nye Loewe har et fint billede – det er bragesnak  (men i dit tilfælde er det nok rigtigt)

Man kan normalt godt modtage HE-AAC på en AAC modtager – men der ryger en oktav øverst oppe.   

 

Lars   smile

 

PS! Konkret har jeg ikke set på Boxers lydsignal og ved derfor ikke hvad de faktisk udsender lige nu.  Tjek evt på  recordere.dk

Back to top button