Svar til: Parabol størrelse i ulfborg

kram5610
Deltager

(Warning: long posting!)  Men hvad gør man så…? Bedste mulighed er en gedigen plastic/glasfiber-parabol – og det er som regel professionelle modeller, da der er en del dyrere at fremstille og transportere end meta-paraboler. Fremstille i glasfiber-forstærket plastic (altså mest plastic, med en lille smule glasfiber), med galvaniserede fittings og kraftig kvalitet. Meget holdbare, og god performance. De er bare ret dyre i forhold til blik-parabolerne… Så er penge ikke noget problem, skal du anskaffe dig et par Skyware (tidligere Channel Master) eller Prodelin 180cm paraboler. Har selv adskillige af dem – de virker, også selv om de er op til 20 år eller mere. (De fås dog ikke i 150cm størrelsen. Muligheder er 120, 180, 240.) Alternativ er Polske Laminas, som laver en noget lettere plastic-parabol, men også til en lavere pris. De er ganske udemærkede, har selv en 120cm fra dem. Laminas laver en 150cm, som skulle være rigtigt fin. De sælge også til private, mere info på deres web-site. Fragten kan være lidt stejl, men det er jo ret store dimser, vi snakker om. Stål-alternativet til Laminas er Gibertini, som har en 150 cm stål-parabol. Den fås også i Aluminium, så man undgår rusteriet (koster dog lidt mere). Gibertini er noget af det bedste i stål, de bliver dog ret tunge i de størrelser. (Og er lidt mere ømfindtlige mht håndtering end plastic-paraboler). Fås på post-ordre i Tyskland. Endelig er der portugisiske og spanske offset-modeller. De er trinnet billigere, men man skal være noget varsom med specs og performance. Ofte bliver en 120 cm parabol (effektivt) markedsført som en 135 cm parabole (den fysiske størrelse i højden). Performance er heller ikke altid helt som man får med plastic paraboler…

Jeg har selv kigget på en Gibertini  150 cm da denne kan fåes til en ok pris.

I følge diverse kort må modtagelsen i Flensborg være “imllem” Husum (Tyskland) og Ulfborg – så hvis 150cm er nok der, burde det også være nok i Flensborg.

Jeg er på jagt efter et stabilt signal 24/7 hele året – jeg kan som nævnt leve med marginal vejrreserve… Men at signalet forsvinder hver dag mellem 20 og 24 er ikke acceptabelt.

Back to top button
Close

Adblocker registreret

Kære besøgende, DIGITALT.TV er et énmandsforetagende, der er afhængigt af reklameindtægter for at kunne fortsætte driften. Jeg beder dig venligst om at deaktivere din Adblocker på denne side. Uden reklameindtægterne har jeg desværre ikke mulighed for at holde siden kørende. På forhånd tak for din forståelse og støtte. Webredaktør Bo Kjærgaard