Svar til: Rettighederne til de nye fodboldsæsoner
Et af problemerne med de store tv-rettigheder er i mine øjne at de købes for store områder af gangen, og det vanskeliggør mulighederne for kanaler der kun har hjemme i et land for at byde ind. De store købmænd bag virker til at ville sælge det meste på en gang. Ligesom Eurosport købte OL til hele Europa (eller hvert fald tæt på) eksempelvis.
Og nu skal man jo ikke sammenligne prisen på Bundesligaen i Tyskland med hvad den vil koste i Danmark. Men hører nogle gange nogle vilde priser om hvad der er betalt for Superligaen, eller hvad Sky har betalt for Premier league… Men jeg savner information om hvad betaler man for andre rettigheder… Hvad har Eurosport betalt sidst for Bundesligaen? Jeg har ingen anelse om vi er i 20 millioner eller 200 millioner (for Danmark) eller hvilket niveau vi har. Hvad har TV2 Sport betalt for hollandsk fodbold sidste sæson? Man har ingen anelse. Synes det er et spændende marked, men det er desværre ikke så gennemskueligt når man ser det udefra. Så jeg aner ikke om vi snakker 50 millioner eller 200 millioner, eller 5 millioner (for hollandsk fodbold sidste år)…
Men hvis man skulle forestille sig TV2 gå ind i Bundesligaen, så er der jo nok nødvendigt de går med sammen med TV2 Norge og TV4 Sverige er mit gæt. De har (mig bekendt) også begge sportskanaler, så det kunne måske være en mulighed for at købe for hele Skandinavien. Men ja jeg er godt med på det nok ikke sker. Men synes det kunne være forfriskende hvis en stor liga kom til TV2, hvem ved om ikke de kunne finde plads lørdag eftermiddag på hovedkanalen!
Men selvom vi siger 3 kampe om ugen på TV2 sport, af 20.000 seere, så er vi oppe på lidt over 2 millioner seere på en sæson. Hvad er en seer værd i reklamekroner? Jeg er ikke reklameekspert så må indrømme jeg ikke ved det J Og det koster selvfølgelig også at producere/kommentere. Og Bundesligaen vil også forvente at have noget studiedækning omkring hvert fald nogle af kampene.
Har forsøgt at kigge på priser for at reklamere på TV2. Og som jeg forstår deres hjemmeside, så i højsæson i tidsrummet 6-18, er det ca. 92.000 for et 30 sekunders reklameklip med en forventning om 20.000 seere på TV2 Sport. Der er måske 10 minutters reklamer, før, i pausen og efter kampen alt i alt. Det er knap 2 millioner pr. kamp. Altså 6 millioner om ugen ved 3 kampe, og dermed 204 millioner på en sæson… Det er meget groft stillet op, det er jeg med på. Men Bare et forsøg på en lille udregning. Lig dertil måske et par tusinde nye play-abonnementer. Ja jeg ved det ikke. Men meget sjovt at regne på, selvom jeg alligevel ikke har meget forstand på det 😉
Men synes generelt emnet sportsrettigheder er super spændende, og ville ønske jeg vidste mere.
MVH
Hans Pedersen