Svar til: Parabol størrelse i ulfborg
Bare rolig jeg har top bøjlen, men hvis den er på kan man jo ikke skifte LNB på 10 sec. Mit skew er korrekt!(jeg vil sige 3-4 deg) for de fleste beams på 28.2, der er faktisk en europe beam der har et meget stort skew ca 15 grader. Det er særlig vigtig med skew på de 2F beams hvor de sender både H og V på samme frekvens.
Helt enig. Jeg har faktisk oplevet forskellig optimal skew på 2E og 2F/G (spotbeam).
Det har styrket min tanke om, at optimal udkants-modtagelse sikres gennem ikke een, men to paraboler; en på 28.5, og en anden op 28.25 (ca).
Man skal huske på, at konstellationen er designet til at modtages på en 50-70 cm parabol, hvor åbningsvinklen på parabolen nemt dækker signal fra 28.2 og 28.5. Når man så kommer mere ud i kanten, og har større paraboler, så er åbningsvinklen mindre, og der blivere mere markant forskel.
Så en dobbelt-løsning, styret med en multiswitch med 2 x 4 indgange ville sikkert gøre en forskel.
Her på Østsjælland er min teori at det kan lade sig gøre med en 120cm på 2E (overjvejende SD), og så en 180cm på 28.25 (primært HD).
Den sorte LNB der ligger på pallen kan vist tage et CM feedhorn. Det feedhorn der sidder på har et F/D på ca 0.5, så har lumske planer om at give parabolen en “krave” så den bliver en 200-210 parabol blot for at se om det skulle hjælpe, problemet er at feedhornet er for kort så den passer ikke rigtigt. Men med dine informationer har jeg noget at prøve i weekenden.
Spændende! Glæder mig til opdateringer, når du får tid og/eller resultater.
Mht kraven skal du nok lige være opmærksom på at en det er lidt mere bøvlet med en offest, da kraven ikke kan laves af f.eks. 8 identiske elementer. De to halvdele af kraven (højre og venstre) vil være spejlede, men det er forskellige segmenter mellem top og bund. Og det er ikke lige sådan at tilvirke (selv i flamingo).
Men på den anden side – jeg tror ikke der er nogen der har prøvet dette før. Det skulle være meget positivt hvis du kunne få en dB eller to mere med en krave-baseret extension til en CM180!