Svar til: Parabol størrelse i ulfborg

st1
Deltager

Ja der sidder stadig noget af klistermærket så det er en rigtig channelmaster. Den er org. købt til a modtage signaler til kabelnettet i Aalborg. Jeg formoder at det er org. arme men ikke 100% sikker og noget af det var lidt ødelagt. Center armen var i 2 stykker og der manglede noget. Noget af LNB holderen var ødelagt.

Skægt med lidt historie på antennen…

Ser dine feed-arms sådan ud:

eller sådan her:

Jeg spørger da LNBens position ifht fokus-punktet på parabolen har stor betydning for modtagelsen.
Har du den først slags (en receive-only version), så performer de fleste “universal”-LNBer ikke optimalt. LNB-holderen på en CM180 er designet til et særligt CM feedhorn (som du skriver at du ikke fik med). Dette feedhorn er mange centimeter længere end det, der er indbygget i de fleste “universal”-LNBer.
Fokuspunktet for en parabol skal som regel ligge lige i mundinge på, eller en cm inde i, den “wave-guide”, som er røret der fører signalet ind til de egentlige radio-antenner ind i LNBen.
For de fleste “universal”-LNBer betyder det, at deres waveguide-munding ligger mange centimeter længere væk end det optimale punkt for CM-konstruktionen. Dette gør at modtagelsen mister både lidt styrke og kvalitet.

Den letteste måde at gøre noget ved det er at bruge en “universal”-LNB med en lang hals – den generelt bedste performer her er en Inverto Black Ultra (Quad eller Quattro er gode).
Selvom det “kun” giver en dB eller to, så kunne det måske være værd at prøve med en Black Ultra Quad (som fås til laveste priser på f.eks. hm-sat-stop.de til EUR21 + forsendelse).

Back to top button
Close

Adblocker registreret

Kære besøgende, DIGITALT.TV er et énmandsforetagende, der er afhængigt af reklameindtægter for at kunne fortsætte driften. Jeg beder dig venligst om at deaktivere din Adblocker på denne side. Uden reklameindtægterne har jeg desværre ikke mulighed for at holde siden kørende. På forhånd tak for din forståelse og støtte. Webredaktør Bo Kjærgaard