Svar til: Parabol størrelse i ulfborg
For det første have jeg egentligt opgivet at se UK beams, fordi hvor jeg bor kan jeg ikke regne med dem med en 120cm parabol.
Men så var der en billig gammel channelmaster 180cm til salg i dba. og det var kun ca 10km væk så jeg prøvede, og som det ses kan jeg regne med channel5 kanalerne hver aften (og andre men ikke BBC), så nu har jeg igen fået blod på tanden.
Jeg kan dog ikke forsvare at bruge 10000+ på systemet (måske hvis jeg fik 100% dækning også HD med det gør jeg ikke, det skal nok 50000+ til)
optil ca 120 cm stiger prisen jævnt men fra 180 og op går det virkelig hurtigt.
Jeg har prøvet at lave en ca 170 cm parabol for ca 5 år siden, (i flamenco og reflektor lavet med flamenco med sølvpapir på den ene side), men den var ikke nøjagtig nok, den var lavet som en prime focus med f/d på 0.6.
Så jeg ser to muligheder hvis jeg selv skal lave en, 1. få laser skåret en masse lameller, og lave den som en parably der er blæst op, fordelen er at den kan spinde så man kan justere monterings nøjagtigheden ligesom man justerer et cykel hjul.
En anden mulighed er at jeg laver en form udfra min 180cm offset parabol og laver 8 stykker (6-16), så de tilsammen ca laver den parabol den er en udskåret del af, men så vil f/d ikke være 0.6 men mere retning af det halve (jeg har ikke regnet på hvor stor en parabol med 23 grader offset er en del af, hvis der er en der har en formel er den velkommen, jeg skal nusse et stykke tid med et papir for at finde ud af det. Mit øjemål siger mig at bunden af parabolen nok ca. er center af den store parabol.)
Hvis OP vælger en af de billige paraboler vil jeg foreslå at man ved montering får den op og snurre rundt og justere så den ikke slår sig (som et cykel hjul), og derefter giver den nogle afstiverer, evt, et bånd rundt om kanten så den bliver der. (en gl trailer på hovedet og hælder ca 30 grader vil være et godt udgangs punkt, eller underdelen af en kontor stol.)
Jeg har læst et sted at min 180cm parabol har en nøjagtighed der er bedre end 0.5mm så er der noget at gå ud fra.